Nuffnang Ads

Sabtu, 9 Julai 2011

Servis Komputer Anda!!!

Salam semua... Dah lama aku tak mengemaskini blog aku ni.. Kali ini, aku nak kongsi mengenai komputer (desktop). Petang tadi pada hari sabtu 09 Julai 2011, aku bersama isteri mengemas rumah. Dah lama tak mengemas secara total.. Habuk punya la banyak..

Dalam sibuk-sibuk mengemas, tiba giliran di bahagian pc.. Apa lagi kantoi habuk banyak sangat.. Gambar di bawah menunjukkan segala habuk-habuk yang berjaya dikesan :-

Salji habuk!!!


Punca PC panas dan cepat rosak... Cuba bayangkan notebook anda....



PC perlu dibuka untuk membersihkan habuk-habuk yang melekat seperti salji......



Condenser Processor ini telah dibersihkan sedikit


PC aku ni tak pernah diservis dan dibersihkan secara total semenjak dibeli lagi iaitu lebih kurang 1 tahun 6 bulan... Mungkin faktor utama habuk terlalu banyak dalam jangka masa yang pendek disebabkan kediaman sewa aku berada di tepi jalan utama... Lihat pula sedikit gambar PC yang telah dibersihkan :-

Lihat kipas tiada lagi habuk tebal... baru udara panas boleh keluar...


Kipas dan Kondenser Processor pun tiada lagi habuk tebal...


Secara kesimpulannya disini, jika anda ingin menggunakan komputer anda dalam jangka masa yang lama seperti 10-15 tahun, anda perlulah sentiasa membersihkan bahagian dalaman PC daripada habuk-habuk. Sedikit pengalaman aku sebelum ini, notebook aku telah rosak selepas 5 tahun digunakan... Apabila aku buka bahagian dalaman notebook, terlihat terlalu banyak habuk2 tebal pada bahagian kipas dan 'motherboard'...

Anda mungkin tersilap jika percaya dengan kata-kata, ' notebook tak ada masalah tak perlu buka'... Pada aku, eloklah langkah pencegahan dibuat sebelum kerosakan yang tidak dijangka boleh berlaku.... Untuk pengetahuan, notebook isteri aku pun turun rosak dalam jangka masa 5 tahun. Tidak lama selepas notebook aku rosak...

Sekian, secebis pengalaman yang ingin dikongsikan....





Tiada ulasan:

Catat Ulasan