Iklan

Isnin, 9 Mei 2011

Enjin Campro VS Waja 4G18



Salam semua.....

Sebagai pengguna kereta berasaskan enjin CamPro, saya ingin mengetahui lebih mendalam mengenai kelebihan dan kelemahan enjin CamPro. Oleh itu, saya membuat sedikit kajian ringkas di dalam laman sesawang dan memperoleh beberapa info-info yang berguna. Di bawah terdapat perbandingan graf antara Enjin CamPro dan Enjin 4G18 (Waja Mitsu) :-



Kesimpulan yang saya boleh buat di sini :-

1- Dari segi Kuasa Kuda (Horsepower)
> Enjin CamPro mempunyai lebih kuasa kuda berbanding dengan enjin 4G18 pada 5700rpm walaupun pada ketika berada di rpm 2300 - 3000 enjin 4G18 lebih kuasa kuda.

2- Dari segi Daya Anjakan (Torque)(Pick Up)
> Enjin Campro mempunyai Daya Anjakan yang tertinggi berbanding dengan Enjin 4G18 pada rpm 4000, tetapi pada rpm 2700 - 3000 Enjin 4G18 mendahului Enjin CamPro dari segi Torque.

Hipotesisnya

> Enjin CamPro adalah enjin berprestasi tinggi dan amat sesuai digunakan untuk perlumbaan. Walaubagaimanapun terdapat isu pengguna Campro dimana mereka bukanlah selalu memandu kenderaan dengan rpm yang tertinggi untuk setiap kali penukaran gear.

Dari segi kuasa Enjin Campro adalah juara....
Dari segi penjimatan petrol pula, Enjin 4G18 adalah juara.........





Saman Polis Trafik 2011

Salam semua....

Pada 7 Mei 2011 saya membaca akhbar Kosmo melalui online dan tertarik pada satu artikel mengenai saman trafik yang telah diperbaharui dan dikemaskini. Pada gambarajah yang dikemukakan, terdapat persoalan yang bermain diminda saya. Lihat dahulu gambar di bawah :-



dan perhatikan keterangan di dalam bulatan bewarna merah....



Persoalan utama saya adalah adakah jika saya memandu di lebuhraya pada kelajuan 140 km/j saya tidak akan dikenakan saman trafik?

Anda mempunyai sebarang komen? sila utarakan.......