Iklan

Sabtu, 18 Ogos 2012

Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri Dan Perkara-Perkara Sunat

Salam sejahtera....

    Diwaktu aku menulis artikel ini adalah dimalam Hari Raya Aidilfitri dan dikesempatan itu aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Lebaran dalam tahun 2012 ini.Solat Sunat Aidilfitri ini dilakukan pada hari 1 Syawal dan waktu solat adalah dimulai dari terbit matahari tergelincir matahari. Hukum solat sunat ini adalah sunat muaakkad bagi laki-laki dan perempuan, bermukim mahupun bermusafir. Sunat muaakkad adalah sunat yang dituntut. Esok pagi adalah Hari Raya dan semua umat Islam akan pergi ke masjid untuk melakukan Solat Sunat Aidilfitri. Oleh itu aku ada membuat sedikit panduan berdasarkan rujukan ilmiah yang aku simpan sebagai rujukan. Solat sunat ini setahun sekali, jadi aku lebih suka merujuk semula takut-takut ada yang tertinggal ataupun terlupa dan juga sebagai panduan kepada anda.

    Ok, aku mulakan dengan Perkara-Perkara Yang Sunat sebelum Solat Hari Raya :-

1- Disunatkan mandi dan berhias dengan memakai pakaian yang sebaik-baiknya dan bau-bauan yang diharuskan.

2- Disunatkan makan sebelum pergi Solat Hari Raya Aidilfitri.

3- Pergi untuk menunaikan solat dan setelah pulang dari solat hendaklah menggunakan jalan yang berlainan.

4- Membaca Takbir.


    Pada Hari Raya Aidilfitri digalakkan kanak-kanak, orang tua dan muda supaya menunaikan solat sunat ini, bahkan bagi wanita-wanita yang sedang haid pun dianjurkan keluar ke padang sekalipun mereka tidak ikut solat.

    Sabda Nabi S.A.W.

'Daripada Ummi Athiyah katanya : Kami diperintahkan pergi Solat Hari Raya, bahkan anak-anak gadis keluar. Juga perempuan-perempuan yang sedang haid (datang bulan) tetapi mereka hanya berdiri sahaja dibelakang orang ramai dan turut takbir dan berdoa bersama-sama dan mereka mengharapkan beroleh keberkatan dan kesucian hari itu.'


Cara Solat :-

1- Niat



2- Pada rakaat pertama sesudah takbiratul ihra, bacalah doa iftitah, kemudian bertakbir tujuh kali mengikut imam dan setiap habis takbir disunatkan membaca :



3- Setelah bertakbir tujuh kali dan membaca tasbih tersebut, kemudian bacalah surah al-Fatihah dan disambung dengan membaca surah yang disukai, yang lebih diutamakan dibaca surah al-Qaf atau surah al-A'laa.

    Klik disini untuk membuka paparan surah al-Qaaf

    Klik disini untuk membuka paparan surah al-A'laa

4- Pada rakaat kedua sesudah berdiri untuk rakaat kedua bacalah takbir sebanyak lima kali, dan setiap takbir disunatkan membaca tasbih seperti pada rakaat pertama. Kemudian bacalah surah al-Fatihah dan diteruskan dengan membaca surah yang kita kehendaki, tetapi lebih diutamakan dibaca surah al-Ghasyiah. Bacaan itu dengan suara yang nyaring. Imam menyaringkan suaranya pada waktu membaca surah al-Fatihah san surah-surah lainnya sedangkan makmum tidak nyaring.

    Klik disini untuk membuka paparan surah al-Ghasyiah

5- Solat ini dikerjakan dua rakaat dan dilakukan sebagaimana solat yang lain.

6- Khutbah dilakukan setelah Solat Hari Raya, iaitu pada khutbah pertama dibaca takbir 9 kali dan pada khutbah kedua dibaca takbir tujuh kali dan pembacaannya hendaklah berturut-turut.

7- Hendaklah dalam khutbah Aidilfitri  berisi penerangan tentang zakat fitrah.


Sekian, semoga kita semua boleh menunaikan Solat Sunat Hari Raya ini mengikut tertib yang dianjurkan dan moga kita memperoleh rahmat dan keredhaan dari Allah S.W.T....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan