Iklan

Sabtu, 31 Mac 2012

Video Badminton FRZ 28.03.2012

Salam sejahtera...

    Kali ini aku nak kongsikan video aktiviti malam aku bersama rakan-rakan tidak kira tua atau pun muda. Tapi yang aku tahu aktiviti yang aku buat ini adalah aktiviti yang sihat, mengeluarkan peluh, menguatkan stamina fizikal dan batin... hehe... Saksikan video di bawah yang telah aku uploadkan di Youtube :-

Untuk makluman ada 7 bahagian semuanya yang akan aku uploadkan secara berperingkat....













Sekian, selamat menonton :)





Ahad, 11 Mac 2012

Mat Salleh Main Lagu Cromok - Another You

Salam sejahtera semua..

   Aku terjumpa ada orang putih (Brazil) main lagu Cromok - Another You versi yang dia ubah sendiri... best jgk.. layan...



Kalau baru2 nak belajar main gitar bolehlah cuba dengan gitar kapur dulu yek... Macam video kat bawah ni...





Kereta Buat Wek Kang!

Salam sejahtera semua..

   Biasa kita dengar motosikal je buat wek kang kan... kali ni aku jumpa kereta lak buat wek kang.... apedehal kan.... haha..... Lihat gambar di bawah.... Sila 'like' jika anda terkejut....






Sabtu, 10 Mac 2012

Spesifikasi Proton Preve' Model Terbaru Proton 2012


Pandangan Dari Hadapan


Salam sejahtera...

Artikel di bawah adalah merupakan spesifikasi dan accessories produk terbaru Proton yang akan dikeluarkan tidak lama lagi dijangka pada pertengahan bulan Mac 2012 ini. Aku pun post la artikel ni untuk rujukan aku sendiri jika ada kawan-kawan yang nak tahu spec Proton Preve' ini. Spesifikasinya adalah seperti di bawah :-


POWER-TRAIN

1.6L CFE with 7-speed Pro-Tronic CVT3 (VVT) - 205Nm @ 2,000rpm ; 140PS
0-100km/h: 9.6 saat - Untuk perbandingan, Kia Forte 1.6: 12.5 saat


DIMENSION

Length = 4.543m
Width = 1.786m
Height = 1.524m


Pandangan Dari Belakang


CHASSIS

Boot Space: 508 liter - Terbesar diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic
Turning Radius: 5.3 meter
Full Tank Capacity: 50 liter
Aerodynamic (Rintangan Angin): CD Factor = 0.30 - Untuk perbandingan, Audi TT memiliki CDFactor = 0.29. Secara theory nya, semakin kurang rintangan angin, semakin kurang penggunaan petrol

Size luar keseluruhan kereta menunjukkan Preve' lebih besar daripada City, Vios, Forte, Altis & Civic


ACCESSORIES

Auto fold/unfold side mirror - Side mirror akan automatik fold setiap kali alarm kereta diaktifkan, dan automatik unfold selepas kenderaan bergerak selaju 5km. Selain itu ada juga butang untuk kegunaan manual seperti yang ada pada Exora BOLD
Auto Off Rear Demister - Mengelakan tint menggelembung
Follow Home Lamp
Headlamp Warning Buzzer
Trunk Remote Release
Front & Rear Socket 12V - Terdapat di bahagian hadapan dan belakang
Utility Hook - Terdapat pada ruang penumpang hadapan seperti Exora, dan juga di ruang belakang pada area ‘pilar B’
Low Rear Hump - Ruang kaki penumpang belakang tidak lagi sempit dengan kini bonggolan tengah di lantai ruang kaki belakang lebih rendah
Front & Rear Fog Lamp
Anti-Trap Power Windor - Driver side only
Seat Material - Water repellent Fabric. Seat boleh fold 60:40. Material sangat lembut dan selesa
Smart Info Display (SID) - Mempunyai 3 bacaan kilometer, Trip A, Trip B dan Trip C. Terdapat pelbagai lagi maklumat seperti memberi amaran jika bateri pada kunci lemah dan lain-lain
Autolock & Advance Lock System


 
 Pandangan Dari Sisi

Magnesium Inside Door Handle
Keyless Entry - Tiada lubang kunci pada keempat-empat pemegang pintu
BOSCH Head-Unit - 2-Din, Touch Screen Monitor, Navigator, Bluetooth, USB, AUX, MP3
YES WiFi Modem - In-car Internet, first ever car in Malaysia, coverage Semenanjung Malaysia
S-Mode (Sport) - Terdapat pada gear column (P-R-N-D-S), S-Mode akan menambah RPM sebanyak 1,000 secara serta-merta untuk pemanduan lebih agresif
BCM - Body Control Module
Auto Cruise Control
Keyless Push Start (ON/OFF)
Magnesium Paddle Shift 7-speed & Manual Mode (+/-) on gear column
Audio Switch Steering Control
Soft touch plastic dashboard
Emblem on Steering Wheel
ISOFIX
Rain Sensor
Light Sensor
Day light Front LED
Sport Rim 16″ (10 Spoke)
Multi-link rear suspension with Lotus RIDE & HANDLING


Rangka Badan Proton Preve'

SAFETY

4 Wheel ABS & EBD with 4 Wheel Disc Brake
TC (Traction Control)
ESC (Electronic Stability Control)
BA (Braking Assist)
4 AIRBAG - Airbag penumpang hadapan boleh di ON/OFF, untuk keselematan jika Bayi diletakkan di tempat duduk hadapan
5 STARS Australia NCAP - Orang ramai tidak perlu lagi ragu-ragu tentang ketulenan markah penuh ujian perlanggaran Preve' ini, kerana prosedur NCAP, pemilihan unit yang akan diuji bukan ditentukan oleh Proton atau syarikat pembuat kereta. Tetapi wakil NCAP dari Austrlia akan datang sendiri ke kilang model tersebut dan memilih sendiri secara rawak unit yang akan diuji. Jadi tiada lagi persoalan tentang markah penuh ujian perlanggaran NCAP. Dan saya sendiri tidak hairan tentang markah penuh tersebut setelah milihat video perlanggaran Preve' dengan kelajuan 140km/h, bahagian ‘pilar A’ langsung tidak bengkok, terkesan atau sebagainya, ini membuatkan cermin hadapan tidak berderai, hanya retak atas kesan letupan Airbag sahaja. Untuk perbandingan, diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic, hanya Civic sahaja yang mempunyai rekod NCAP, iaitu Japan NCAP.


VARIANT

Executive MT, 1.6 IAFM+ 5-Speed MT
Executive CVT, 1.6 IAFM+ 6-Speed CVT
Premuim CVT, 1.6 CFE 7-Speed CVT


Pilihan Warna Blue Lagoon

WARNA

Solid White
Tranquility Black
Genetic Silver
Fire Red
Blue Lagoon


  
Pilihan Warna Blue Lagoon


 SPYSHOT VIDEO PROTON PREVE' DARI BULETIN UTAMA TV3!



   
THE MAKING OF PROTON PREVE






  

Sabtu, 3 Mac 2012

Ramalan : Dajjal Keluar Menjelang Kiamat

Salam sejahtera...

   Baru - baru ini aku ada menonton video ceramah Maulana Imran Hosein mengenai Dajjal Pendusta Al-Masih yakni Dajjal akan mengaku dirinya sebagai Nabi Isa, tetapi sebenarnya ia pengakuan yang palsu. Ceramah tersebut dalam Bahasa Inggeris dan terdapat intisari Bahasa Melayu yang disediakan oleh saudara / saudari nurulsaqeenah yang panjang video tersebut selama 1 jam 30 minit iaitu terdapat 9 bahagian yang setiap satu bahagian ceramah selama 10 minit. Sila lihat link video tersebut di bawah :-

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9

    Selepas menonton semua video tersebut aku terjumpa pula artikel yang mempunyai isi yang hampir sama dengan apa yanng diceritakan oleh Maulana Imran Hosein. Artikel tersebut aku ambil dari madinatulilmi.com.


Ad Dajjal bererti pembohong yang luar biasa. Lafadz Dajjal sudah menjadi kata nama bagi AI-Masih sang pendusta dan buta sebelah matanya, sehingga, kalau disebutkan kata Dajjal, yang segera ditangkap pengertiannya ialah si pembohong tersebut.

Namun di akhir zaman ini sudah mulai bermunculan dajjal-dajjal kecil yaitu mereka yang menutup kebenaran dengan kebathilan, dan menutup kekafirannya terhadap orang lain dengan kebohongan, kepalsuan, dan penipuan.

Memang tidak ada ayat Al-Quran yang menyebutkan ihwal Dajjal. Munculnya Dajjal menjelang Kiamat disebutkan dalam beberapa hadits shahih. Di antaranya hadits yang menyebutkan, "Tiga perkara yang apabila telah muncul tidaklah bermanfaat iman seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu atau ia belum mengusahakan kebaikan dalam imannya, yaitu terbitnya matahari dari barat, Dajjal, dan binatang yang keluar dari perut bumi." (Shahih Muslim).


Hadits shahih lainnya, "Akan muncul Dajjal di tengah-tengah umatku.... Lalu Allah SWT mengutus Isa ibnu Maryam, seolah-olah dia itu Urwah bin Mas'ud, lalu mencari Dajjal, lantas membunuhnya." (Shahih Muslim).
Di sini Dajjal muncul di akhir zaman, sebab, diyakini umat Islam berdasarkan hadits-hadits shahih, Nabi Isa akan turun ke dunia untuk menyelamatkan umatnya supaya mengikuti agama nabi terakhir, yaitu Nabi Muhammad SAW. Ketika turun, Nabi Isa juga mendapatkan tugas untuk membunuh Dajjal.

Cerita Tamin Ad-Dari
Dalam hadits dari Shahih Muslim tentang Dajjal, sumbernya berasal dari Fathimah binti Qays, istri Usamah bin Zaid, disebutkan, ketika itu dia sedang mengikuti jama'ah shalat di masjid bersama Nabi SAW. "Nabi berkata, `Tahukah kalian mengapa aku kumpulkan kalian?'
Mereka menjawab, `Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.'
Beliau bersabda, `Demi Allah, sesungguhnya aku tidak mengumpulkari kalian karena senang atau benci. Aku kumpulkan kalian karena Tamin Ad-Dari, seorang pengikut Nasrani, telah berbai'at masuk Islam dan dia bercerita kepadaku tentang suatu masalah yang sesuai dengan apa yang pernah aku sampaikan kepada kalian mengenai AlMasih Ad-Dajjal.

Dia bercerita bahwa dia pernah naik perahu bersama tiga puluh orang yang terdiri dari orang-orang yang berpenyakit kulit dan lepra. Lalu mereka dihempas ombak selama sebulan di laut, kemudian mereka mencari perlindungan ke sebuah pulau di tengah lautan hingga sampai di daerah terbenamnya matahari. Lantas mereka menggunakan sampan kecil dan memasuki pulau tersebut. Di sana mereka berjumpa seekor binatang yang bulunya sangat lebat hingga tak kelihatan mana qubulnya dan mana duburnya (maksudnya mana muka dan belakangnya), karena lebatnya bulu.

Mereka berkata kepada binatang itu: Siapakah kamu?
Binatang itu menjawab: Aku adalah AI-Jassasah (orang yang selalu mencari berita).
Mereka bertanya: Apakah Al-Jassasah itu?
Dia menjawab: Wahai kaum, pergilah kepada orang yang berada di dalam biara ini, karena ia sangat merindukan berita kalian.

Kata Tamin: Ketika binatang itu menyebut seseorang, kami menjauhinya, karena kami takut binatang itu adalah setan. Lalu kami berangkat cepat-cepat hingga kami memasuki biara tersebut, tiba-tiba di sana ada seorang lelaki yang sangat besar tubuhnya dan tegap, kedua tangannya dibelenggu ke kuduknya, antara kedua lututnya dan mata kakinya dirantai dengan besi.

Kami bertanya: Siapakah engkau ini?

Dia menjawab: Kalian telah dapat menguak beritaku, karena itu beritahukanlah kepadaku siapakah sebenarnya kalian ini?

Mereka menjawab: Kami orang-orang dari Arab. Kami naik perahu dan terkatung-katung di laut dipermainkan ombak selama satu bulan, kemudian kami mencari tempat berlindung ke pulaumu ini dengan menaiki sampan kecil yang ada di sini lantas kami masuk pulau ini, dan kami bertemu seekor binatang yang bulunya sangat lebat sehingga tidak kelihatan mana depan dan belakangnya.

Lalu kami bertanya: Siapakah kamu?

Dia menjawab: Akulah Al-Jassasah.

Kami bertanya: Apakah AI-Jassasah itu?

Dia menjawab: Pergilah kepada lelaki ini di dalam biara, karena dia sangat merindukan berita kalian.
Lalu kami bergegas menemui dan meninggalkan dia. Dan kami merasa tidak aman, jangan-jangan dia setan.

Lelaki dalam biara itu bertanya: Tolong kabarkan kepada kami ihwal Desa Nakhl Baisan.

Kami bertanya: Tentang apanya?

Dia berkata: Tentang kurmanya, apakah berbuah.

Kami menjawab: Ya.

Dia berkata: Ketahuilah, sesungguhnya pohon-pohon kurmanya itu tidak akan berbuah lagi.

Dia bertanya lagi: Tolong beri tahukan kepadaku perihal Tasik Ath-Thabariyah.

Kami bertanya: Tentang apanya?

Dia bertanya: Apakah ada airnya?

Kami menjawab: Airnya banyak sekali.

Dia berkata: Ketahuilah, sesungguhnya airnya akan habis.
Selanjutnya dia berkata lagi: Kabarkan kepadaku tentang negeri `Ain Zughor?

Kami bertanya: Tentang apanya?

Dia bertanya: Apakah sumbernya masih mengeluarkan air yang dapat digunakan penduduknya untuk menyiram tanamannya?

Kami menjawab: Airnya banyak sekali, dan penduduknya menggunakannya untuk menyiram tanaman mereka.

Dia berkata lagi: Tolong beri tahukan kepadaku tentang nabi yang ummi. Apakah yang dilakukannya?

Kami menjawab: Beliau telah berhijrah meninggalkan Makkah ke Yatsrib.

Dia bertanya: Apakah orang-orang Arab memeranginya?

Kami menjawab: Ya.

Dia bertanya lagi: Apakah yang dilakukannya terhadap mereka?

Lalu kami beri tahukan bahwa beliau menolong orang-orang Arab yang mengikuti beliau dan mereka mematuhi beliau.

Dia berkata: Ketahuilah bahwasanya lebih baik bagi mereka untuk mematuhinya. Dan perlu saya beritahukan kepada kalian bahwa saya adalah AI-Masih (AdDajjal), dan saya akan diizinkan keluar, yang nantinya saya akan berkelana ke muka bumi. Maka tidak ada satu pun desa melainkan saya singgahi selama empat puluh malam kecuali Makkah dan Thaibah (Madinah), karena kedua kota ini diharamkan atas saya. Setiap saya hendak masuk salah satunya, saya dihadang oleh seorang malaikat yang menghunus pedang, dan pada tiap-tiap lorongnya ada malaikat menjaganya."

Fathimah binti Qays berkata, "Rasulullah SAW bersabda sembari mencocok-cocokkan (menusukkan) tongkat kecilnya di mimbar, `Inilah Thaibah, inilah Thaibah, inilah Thaibah.' Yakni Madinah. `Ingatlah, bukankah aku telah memberitahukan kepadamu mengenai hal itu?'
Orang-orang menjawab, 'Ya.'
Selanjutnya beliau bersabda, 'Saya heran terhadap cerita Tamin yang sesuai dengan apa yang telah saya ceritakan kepada kalian, juga tentang kota Madinah dan Makkah. Ketahuilah bahwa dia berada di luar Syam atau laut Yaman. Oh tidak, tetapi dia akan datang dari arah timur.... dari arah timur.' Dan beliau berisyarat dengan tangan beliau menunjuk ke arah timur."
Fathimah berkata, "Maka saya hafal (hadits) ini dari Rasulullah SAW." (Shahih Muslim 18: 78-83).

Tulisan Kaf-Fa'-Ra'
Menurut beberapa hadits, disebutkan bahwa Dajjal masih muda, berkulit merah, pendek, berambut keriting, dahinya lebar, pundaknya bidang, matanya yang sebelah kanan buta, dan matanya ini tidak menonjol keluar, juga tidak tenggelam, seolah-olah buah anggur yang masak (tak bercahaya), dan matanya sebelah kiri ditumbuhi daging yang tebal pada sudutnya. Di antara tandanya lagi, ia mandul, tidak punya anak.

Diantara kedua matanya terdapat tulisan kaf-fa'-ra' secara terpisah, atau tulisan kafir secara bersambung atau berangkai,".
Dalam Shahih Muslim disebutkan, "Semenjak diciptakannya Adam hingga datangnya hari Kiamat, tidak ada makhluk yang lebih besar daripada Dajjal." Maksud "makhluk yang lebih besar" di sini bukan fisiknya, melainkan fitnahnya, sebab dalam hadits sebelumnya disebutkan bahwa Dajjal berbadan pendek.
Dajjal akan keluar dari arah timur. Nabi tidak memastikan dari kota mana. Hanya disebutkan dari laut Syam atau laut Yaman. Ada pula hadits yang mengatakan dari Khurasan, dari Kampung Yahudiyah, kota Ashbahan. Wallahu a'lam.
Kemudian Dajjal mengembara ke seluruh dunia. Maka tidak ada satu pun negeri yang tidak dimasukinya, kecuali Makkah dan Madinah, karena kedua kota tersebut dijaga para malaikat.

Fitnah Dajjal merupakan fitnah paling besar di antara fitnah-fitnah yang ada semenjak Allah menciptakan Adam hingga datangnya hari Kiamat.
Dalam riwayat-riwayat bahkan disebutkan, Dajjal memerintahkan langit untuk menurunkan hujan, lantas langit pun menurunkan hujan. Dia memerintahkan bumi untuk menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, lantas bumi pun menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dengan segala hasilnya. Dia juga dapat memerintahkan tanah untuk segera tandus bila orang yang tinggal di tempat itu tidak mematuhinya.
Dajjal dapat menipu seolah-olah bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal, dengan bantuan setan, dan dia mengaku sebagai Tuhan. Dia dapat melintasi bumi dari satu tempat ke tempat lain dengan kecepatan yang luar biasa. Serta kejadian-kejadian luar biasa lainnya.

Dalam hadits Nawwas bin Sam'an disebutkan, para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai Dajjal, "Wahai Rasulullah, berapa lamakah dia tinggal di bumi?"
Beliau menjawab, "Selama empat puluh hari, sehari seperti setahun, yang sehari lagi seperti sebulan, dan sehari lagi seperti sepekan, dan hari-hari lainnya seperti hari-harimu."
Rasulullah SAW menganjurkan kita berlindung dari fitnah Dajjal dengan berpegang teguh pada dinul Islam dan bersenjatakan iman dan mengenal namanama serta sifat-sifat Allah. Juga berlindung, khususnya pada waktu shalat, dengan doa, "Ya Allah, aku berlidung kepada-Mu dari adzab kubur, dan aku berlindung kepada-Mu dari fitnah AlMasih Ad-Dajjal...." (Shahih Bukhari). Serta menghafal beberapa ayat dari surah Al-Kahfi, "Barang siapa menghafal sepuluh ayat dari permulaan surah AlKahfi, ia dilindungi dari (fitnah) Dajjal."

Dajjal akan menemui ajalnya oleh Nabi Isa AS, yang akan segera turun ke bumi setelah munculnya fitnah terbesar di dunia ini.
Ketika Nabi Isa turun, Dajjal berada di sekitar Baitul Maqdis dan Nabi Isa menemuinya di pintu Lod. Kemudian Nabi Isa mengejar dan membunuhnya. Pengikut-pengikut Dajjal pun dikejar dan dibunuh oleh kaum mukminin.

Mengenai Tasik Galilee yang akan habis dan ada ramalan mengatakan pada 2050 tasik itu akan kering, maka aku cari sumber dari youtube dan di bawah menunjukkan keadaan Tasik Galilee tersebut :-



Sekian, terima kasih....






 

Punca Bunyi Ketukan Pada IAFM Campro

Salam Sejahtera...

Gambar di bawah menunjukkan satu alat yang berada di dalam iafm yang dikatakan punca bunyi. Ada pemilik Proton Persona yang telah membuka alat ini dan bunyi ketukan pada IAFM hilang...




Aku tak buang lagi alat ni sebab mungkin akan menyebabkan kawalan aliran udara yang masuk dalam intake manifold tak dapat dikawal mengikut keperluan enjin. Seperti mana yang kita tahu, IAFM mempunyai dua laluan udara yang berbeza iaitu laluan panjang dan laluan pendek. Laluan panjang adalah untuk low torque respon dan laluan pendek adalah untuk high torque respon.

Pada aku elok ganti IAFM yanng baru sahaja untuk memastikan prestasi enjin yang mantap. Lagipun IAFM yang ada pada pasaran buat masa ini adalah murah berbanding dengan intake manifold lain yang berada dipasaran berharga RM 700-900 manakala IAFM Proton berharga sekitar RM 260-300.. Semua harga di atas adalah tidak termasuk upah pasang yang mungkin perlu ditambah sebanyak RM 100.

Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini, terima kasih...