Salam sejahtera...
Sebuah kereta mempunyai bahagian yang paling penting iaitu enjin. Setiap enjin perlu diselenggara dengan baik untuk memastikan prestasi yang optimum sepanjang berkhidmat kepada pemiliknya. Kerosakan enjin tidak boleh dielak cuma yang membezakan adalah masalah tersebut merupakan kerosakan kecil ataupun kerosakan yang besar.
Kesan Minyak Enjin Yang Keluar Dan Memenuhi Permukaan Luar Enjin
Keretaku telah masuk tahun keempat berkhidmat kepadaku dan enjin telah menunjukkan simptom kebocoran minyak enjin pada 'Rocker Cover Head' dengan sedikit kebocoran tetapi jika dibiarkan dengan lebih lama akan menyebabkan rupa enjin menjadi cepat tua dek daki minyak yang melekat. Aku telah membuat beberapa carian dan pertanyaan kepada rakan-rakan yang lebih mahir dalam dunia automotif ini. Jika aku hantar ke bengkel mungkin kos akan mencecah RM 300. Aku pun membuat keputusan untuk melakukan satu lagi kerja-kerja DIY semasa aku mempunyai masa lapang pada cuti hujung minggu.
Dipendekkan cerita aku pun telah pergi ke kedai spare part di Dungun, kedai yang digelar kedai 'Gemuk' di Batu 48 Dungun setelah dicadangkan oleh otai Persona dari Dungun. Kedai tersebut memberi pilihan terdapat 2 jenis gasket iaitu yang Origanal (Made in Malaysia) dan satu lagi yang Made in Jepun. Aku telah memilih yang Origanal kerana ada rakan-rakan memberitahu material yang origanal lebih tahan dari yang Made in Jepun. Harga pula yang Origanal RM 60 dan yang satu lagi RM 30. Gam gasket pula berharga RM 15.
Kelengkapan telah dibeli dan kini proses membuka 'Rocker Cover Head' perlu dilakukan. Sila lihat susunan gambar di bawah untuk memahami kerja-kerja yang perlu dilakukan :-
Alat Ganti Dan Sebahagian Peralatan Yang Digunakan. Hanya Perlu Spanar Saiz 8 Dan 10 Sahaja
Getah Gasket Ibarat Usus Dalam Perut Manusia... Panjang Beb...
Buka Klip Pada Coil Plug Dengan Menggunakan Playar Dengan Menarik Sahaja
4 Biji Skru Jantan Pada Coil Plug Juga Perlu Dibuka Dan Cabutkan Wayar Pada Coil Plug
Bulatan Kuning Menunjukkan Skrew Sensor Perlu Dibuka
Ni Rupa Sensor Pada Rocker Cover. Ada Sebiji O-Ring Berwarna Kuning
Untuk Keselesaan Perlu Buka Kotak Udara. Ada 6 Skrew Sahaja
Kotak Udara Dah Buka
Kotak Udara Dah Buka
Bulatan Kuning Menunjukkan Skrew Jantan Yang Perlu Dibuka Dan Bulatan Merah Pula Skrew Khunza (Jantan + Betina)
Skrew Khunza Ni Lah Yang Aku Tertinggal. Nasib Baik Aku Tak Umpil Kaw-Kaw... hehehe... Tapi Skrewdriver Mata Rata Patah Jugak Matanya...
Snap
Snap Lagi
Ada 1 Skrew Jantan Saiz 8 Perlu Dibuka Pada Cover Timing Belt. Lagi 2 Skrew Kat Bawah Tak Perlu Dibuka
Coil Plug Dah Siap Buka
Zoom Jauh
Alang-Alang Buka Check Sekali Spark Plug. Nampak Ada Sedikit Kekuningan Pada Spark Plug 4 Kaki Ni Setelah FPR Set Pada 3.7 Bar. Terbaik!!!
Snap Lagi
Dah Siap Buka Skrew-Skrew Umpil Sedikit Dan Ketuk Dengan Perlahan Dengan Tukul
Akhirnya Rocker Cover Head Dapat Dibuka. 2 Batang Cam Kelihatan
Zoom Jauh
Snap Lagi Bagi Puas
Snap 2X Jauh
Snap Fokus
Ada Laluan Untuk Air Keluar Dari Kawasan Dalam Rocker Cover Head Campro
Gambar Bahagian Bawah Rocker Cover Head Campro
Proton Hanya Meletakkan Sedikit Gam Gasket Pada Bahagian Yang Kritikal Sahaja
Snap Dekat Sikit
Adik Ipar Sedang Membantu Membersihkan Sisa Minyak Hitam Yang Melekat
Snap Dari Sisi
Zoom Pada Cam. Pada Padangan Mata Aku Tiada Masalah.
Masukkan Semula Getah Gasket Baru Yang Telah Dibeli. Perlu Kenalpasti Bentuk Gasket Mengikut Bentuk Rocker Cover
Kemudian, Letakkan Sedikit Sahaja Gam Gasket Dan Gunakan Jari Untuk Menipiskan Lapisan Gam. Jika Letak Lebih Gam, Sisa Gam Mungkin Masuk Ke Dalam Head.
Dah Siap Pasang Semula Rocker Cover Head Campro
Sisa Minyak Hitam Yang Lama Perlu Dibersihkan. Pemerhatian Selama Seminggu Perlu Dibuat Untuk Memastikan Tiada Kebocoran Minyak Hitam Berulang
Antara Kawasan Pilihan Untuk Meletakkan Semua Skrew dan Nat Bagi Mengelakkan Kehilangannya
Sekian, sahaja perkongsian ilmu yang telah aku timba dari aktiviti DIY dan Try n Error. Mudah-mudahan segalanya berjalan lancar dan baik tanpa sebarang masalah. Mohon dijauhkan daripada pepatah Melayu 'Tikus Baiki Labu'. hehehe...
Sekian, terima kasih....