Nuffnang Ads

Jumaat, 2 September 2011

DIY - Cara Untuk Reset Throttle Body Campro Proton Persona

Salam sejahtera semua....

Kali ini aku ingin kongsikan cara mudah bagaimana untuk anda reset semula throttle body kereta Proton Persona... Cara ini dipercayai untuk meningkatkan tahap respon kereta anda. Seelok-eloknya sebelum reset throttle body hendaklah bersihkan dahulu throttle body kereta anda...



Ada yang cuci menggunakan chemical atau hanya sekadar mengelap dengan kain bersih sahaja.. Biasanya saya hanya mengelap menggunnakan kain bersih... akan saya tunjukkan cara bagaimana untuk membersihkan throttle body pada artikel yang akan datang.. Terdapat beberapa langkah mudah yang perlu anda lakukan seperti di bawah :-

1- Masukkan kunci kereta dan 'on' kan selama beberapa minit, lebih kurang 2 minit. Jangan hidupkan enjin kereta anda, cukup sekadar semua lampu isyarat pada meter menyala.

2- Tutup semula suis kereta yang telah dibuka selama beberapa minit tadi.

3- Tekan pedal minyak kereta anda sepenuhnya sehingga jejak ke lantai dan 'on' kan semula suis seperti pada langkah pertama tadi. Biarkan selama 10 saat dengan pedal minyak tidak dilepaskan. Anda akan mendengar bunyi throttle body me 'reset'.

Kebanyakannya akan merasakan perbezaan respon semasa memandu selepas throttle body di reset... Sebarang pertanyaan, komen, perbincangan, sila kemukakan pada ruangan komen di bawah.

Selamat mencuba... Sekian, terima kasih....





355 ulasan:

  1. awak tengok lat FB proton persona club diaorg dh bincang perkara ni... terpulang sama ada nak percaya atau tidak... yang penting semua continental car memang boleh reset throttle body ni... termasuk enjin campro anda...

    BalasPadam
  2. salam. aper fungsi throttle body ni? kalau reset ape effect die?

    BalasPadam
  3. w'slm... dipercayai lebih responsif je... tp klo nk yg btul responsif rsenye leh cb throttle body controller... hrga dlm 500 gak...

    BalasPadam
  4. benda ni kalu buat kat peroton saga blm boleh kerr?ade effect minyak tak ?

    BalasPadam
  5. lastly... nk kongsi slps aku tuko fuel filter (petrol), kete pegi dgn lancar sekali. tekan ckit dh pegi... aku tuko time 60k km... sc yg saran tuko time mileage 60k... tp personally aku rse lg elok tuko stiap 20k... slpas tuko filter tu elok tuning balik... confirm minyak kete lagi jimat... odometer kete aku skrg 5.6L/100km stlah long distance drive....

    BalasPadam
  6. campro cps neo boleh guna cara ni jgk ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf,,, terlepas pndang... semua kategori campro sepatutnya boleh buat... tp kaedah mgkn ada beza sedikit....

      Padam
    2. salam bro.rest tb tanpa bersih kan tb bleh ke? sy gna pe dh 8 bln mil 11895.

      Padam
    3. wslm.... boleh je.... tp klo xde rse sikit pun perbezaan tu elok cuci tb... mgkn dh kotor....

      Padam
  7. kalo untuk keta yg br amik xsampai sebulan boleh wat mcm ni gak ke?mahu mencuba...

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf... terlepas pandang jgk ni... kete baru pun xde hal leh wat..

      Padam
  8. bagi enjin Campro CPS pun boleh buat sbb throttle body campro skrg elektronic.. sama jgk caranya...

    bagi kereta baru lak, boleh buat jgk... xde masalah... tp lg cntik pakai drop in air filter stainlessteel bnyk ckit udara dpt masuk dlm enjin...

    BalasPadam
  9. boleh... jika anda merasa mmg terdapat perubahan pada kereta jika di reset...

    BalasPadam
  10. bro..tiap kali lepas cuci kena reset blk ke?

    BalasPadam
  11. em, boleh jgk direset stiap x slepas cuci TB... Tujuannya adalah utk memastikn respon kereta lbh sedap... pencucian TB pun bkn slalu dibuat... 3 bln skali ato 6 bln skali ke...

    BalasPadam
  12. good info... da pakai persona 4 thn x pernah buat lg... nant leh try...

    BalasPadam
  13. hnye utk enjin campro je ke?? enjin jenis laen leh x?

    BalasPadam
  14. untuk enjin yang berkonsep drive by wire boleh untuk reset throttle body ni... kebanyakan kereta-kereta moden terutama dari Eropah adalah berkonsep drive by wire...

    BalasPadam
  15. Salam saya pakai Persona IAFM bunyi ketuk //nak buat macamana?boleh baiki IAFM tu ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama.... Ada kawan-kawan forum bagitahu aku yang iafm ni boleh dibaiki dekat sc Batu Pahat tapi aku tak tahu la sc yang mana satu.. kene tanya dengan orang batu pahat... cuba tengok post baru aku berkaitan iafm ni dekat sini http://eilarazi.blogspot.com/2012/03/punca-bunyi-ketukan-pada-iafm-campro.html

      Padam
    2. salam bro/sahabat...mmg kene tukar IAFM tu bro...jiwa kacau nnt! saye dah tuka lepas bunyi ketuk2 tu...mane2 EON svs bley buat..kos barang dkt 300..pas tu aman skit pale..

      Padam
    3. setahu aku hrge iafm 1set rm 261... kos psg yg aku xtau... aku tnye sc siap psg ngn brg rm 400 jgk... xtau la mne yg btul...

      Padam
  16. saya try buat tak boleh pun..

    BalasPadam
  17. nak buat kene kat tempat yang tidak bising dan tingkap / pintu dibuka.. baru leh dengar bunyi throttle tu...... bunyi sedetik je...

    BalasPadam
  18. salam... yg buang bunyi iafm kt enjin tu aku pnah blajar.. gune spana 10 ke 8.. gitu la... broo.. nk tnye.. nk cabot bende alah gmbor atas tu mcm mane??? tkde gmbor step by step cabot ke???hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko blajo kat mne? tak nak kongsi dgn kwn2 lain? em, aku penah bukak throttle body kat kete aku tp aku xbukak hbs... 4 skrew kat tb aku dh bukak, sensor pun aku bukak.. cm ada 1 hose aku mls bukak sbb ketat ckit... tp boleh dh bukak mcm tu klo just utk cuci tb sepenuhnya....

      Padam
  19. dh buat..tp xde kesanla..fc sama mcm dlu

    BalasPadam
    Balasan
    1. g tuko fuel filter pastu wat pdt... reset setting n msuk blik setting baru kat ecu... pd aku klo performance bgus minyk mkn ckit dr biase aku xksh jnji ht mau puas...

      Padam
  20. setting baru tu setting yg mcm mana?kedai tau ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yepp.. kedai tau... dia plih je setting utk proton persona terus msuk dlm ecu kete...
      aku bru wat skali rm 50

      Padam
  21. KERETE AKU BILE START JER RPM OK 1K... PASTU BILE MAIN PEDAL MINYAK DIE XNK TURUN DIE JADIK 2K... pastu bile off engine n on blek ok jer die jadik 1K... tp bile main jer padel die xnk turun... ape mslahnye ar?? mintak tlg pada pakar... plezzz....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kete berape lme dh pkai? penah wat PDT x? check ecu...

      Padam
  22. aku pkai saga blm, da reset gna cara bro tadi memang tebaek ar !

    BalasPadam
  23. dah try..mmg terbaik..respond cantik...kete terasa power dan ringan...

    BalasPadam
  24. Bro..aku pakai persona manual. Bila start enjin masa tgh sejuk..tak kira malam atau siang. Selalu enjin tu mati. Lps tu kna ramp lama2 bru dia stay hidup. Kalu tgh drive pun sama gak. P sc...tp dia tkr plug jek..dia ckp timing ok. Pening beb..apa masalah sbnr ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, kete dh berape thn? sejak ble jd mcm tu? penah tuko fuel filter x kat bwh kete tmpt duduk blkg blah kanan? cb tuko yg ni dl.. xmhal siap psg lbh kurg rm 30 je.. tkt sumbat filter tu... klo xjd jgk cb cuci throttle body... mne tau kotor sgt...

      Padam
  25. KERETA GEN2 CPS AUTO..LEH WT CARA YG SMA KA?..ADA KESANX DARI SEGI PENJIMATAN MINYAK?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kereta gen-2 pun leh wat reset tb tu... dr segi penjimatan minyak subjektif la... ikut kereta msg2...

      Padam
  26. SUBJEKTIF?MKSID FAKHRUL?..ADA TIPS NK JIMATKAN MINYAK X?..MINYAK KETA SAYA..0.186L/KM....PARAH..LAW G TUNING LEN....LEH DPT PENJIMATAN MINYAK X UNTUK GEN2 CPS?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mksud aku subjektif tu klo kete standart minyak dia lain, klo kete dh modified pun lain, turbo pun lain... klo kereta standard rse minyak tu kuat p la tuko fuel filter tu... aku sarankan setiap 20k km tuko je... air filter guna yg high flow sprti stainless steel drop in ke... lau parah jgk mgkn anda kne tuko kete viva je utk lbh jimat...

      Padam
  27. Tuan.. nak tanya.. saya bercadang nak throttle body kereta saga blm saya... berapa harga servis nya.. TQ//

    BalasPadam
    Balasan
    1. harap maaf... aku lum penah wat servis tb di kedai luar... sebab aku servis sendiri je lg puas ht... hehe! xtau lak hrge servis tb di bengkel2 luar...

      Padam
  28. nk setting jam persona macam mana ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, kat meter panel kan ada 2 tombol kiri n kanan... tekan yg lma ckit blah kanan pastu tekan tombol yg kiri utk pilih set jam ato minit. tekan tombol kanan pula utk set tetapan masa yg anda kehendaki... dah siap set biokan selama beberapa saat shingga kerdipan itu hilang... selamat mencuba...

      Padam
  29. `salam fakhrul..kalau pakai throttle controller bgs x?ade kesan sampingan x??lg 1 fuel filter nk tukar kat belah mane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm... stakat yg aku phm throttle controller tu bgus sbb dia beri kte pilihan mod2 kn... pd aku ia pilihan bajet yg sesuai selain tuko after market piggyback atopun standalone ecu.... kesan mst ada punye... fuel filter tu belah kanan kat area tyr belakang... nmpk ada satu tbg besi di antara salur minyak fuel tank ke enjin...

      Padam
  30. Bro fakhrul...tukar fuel filter blh DIY tak..kalau blh share ler.masalah persona auto sy lampu enjin menyala slps tukar servo. Masa tu ABS dia cabut dulu coz nk pum minyak break.camne nk selesaikn masalah ni

    BalasPadam
  31. em, sy xpenah wat DIY lagi utk psg fuel filter.. pasal masalah servo tu aku nak tnye ckit pkai servo evo ke? ABS tu dh pastikan mekanik pasang blik dgn sempurna?

    BalasPadam
  32. Salam bro, kalau enjin mitsu bole reset tb cara ni x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm.. em, enjin mitsu bg kereta ape? klo xpun test jela wat kat kete tu.. klo ada kluo bunyi kre jd la tu... hehe...

      Padam
  33. tuan..gen 2 aku.. ada bunyi ketukan pada enjin bila aku tekan minyak..apa masalah 2 tuan?

    BalasPadam
  34. aku pakai kete persona..semalam buat hal tak boleh start..kol proton icare dia cakap sebab kunci..memang la kunci slalu jatuh.then datang tukang repair (proton punya panel)dia resetkan je kereta aku..katanya sebab chip dah kacau..so kereta tak boleh start.kne reset je..memang macam tu ke proton??

    BalasPadam
  35. em, klo msuk kunci tp pintu xttup ada bunyi mcm alarm tu x? ape2 brg elektronik pun klo selalu jatuh mgkn akn jd prob aaron.... em, dia reset kete tu ape mksudnya? mcmane dia wat?

    BalasPadam
  36. aku ada masalah sikit lepas dh try reset alarm ni. speedo meter, indoor lamp dah tak nyala. condition bateri ok, lampu depan, belakang, signal, wiper, power window sume jalan. alarm dah tak hidup tapi still bole lock kereta guna remote. dah try belek2 fius sume ok. camne nak selesai ni?

    BalasPadam
  37. em, kne check wiring tu mne yg kondem... klo leh gne remote lg utk lock n unlock mesti remote tu dh d tuko kpd mode silent... cra nak bunyikan blik mode tu kne tekan 2 butang besar n kecil dgn serentak smpai jadi..

    BalasPadam
  38. haah dah try jugak tekan 2 butang tu serentak tp masalah still sama. err.. alarm keta tu kat mana letaknye ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, aku rse mmg dh tuko mode silent tu... sblm tekan 2x serentak tu kne unlock / lock... aku xingt la... try n error je klo aku wat... hehe... kedudukan alarm aku xdpt jwbla kat mne letaknya...

      Padam
  39. betul bro aku pon rasa dah silent mode tu. cuma yg tak best tu speedo meter dah tak nyala - kot2 tak perasan dah tertekan sampai 200km/h hahaha... masak la nanti AES dah belambak pulak nih.. apa2 hal tq for info.

    akan ku menyusul ke SC la jawabnya ni...

    BalasPadam
  40. tukar memory fius je dah setel - kos rm4.80 je kekekeke...

    BalasPadam
  41. haah kedai proton je. mula2 hangin jugak siap dia cakap dah void warranty la bagai padahal problem kat fius je. (lupa nak bgtau sebanarnya aritu memang salah sendiri - konon2 nak pasang LED dlm bonet kasi terang sket, last2 short masa nak join wayar tu...) nasib baik aku suh dia check fius dulu, kalau tak, tak pasal2 kena bongkang abis nak check wiring.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo... kes mcm ni penah terjadi kat kete member aku jgk.. nk psg led sendri tp wiring jd short.. mmg DIY bab wiring ni high risk ckit... ok bro... good sharing for us... hehe

      Padam
    2. salam bro..aku rasa kes aku jd lebih kurang mcm ko jugak la..wayar karen tershort kat body masa nak pasang lampu led..skrg ni simptom yg terjadi dkt keta aku..radio tak boleh on,ilumination meter tak menyala,alarm tak berfungsi,room n boot lamp tak menyala..agak2 ko masalah kat FIUS MEMORY tu jugak ka?aku dah try check sendiri guna test lamp tp fius memory tu tak putus pun..dah 2hari aku dok mencari punca problem ni dari mana huhuhu...bro ada cadangan tak yg dapat membantu aku?

      Padam
    3. ada wiring tambahan x bro? ada cecah ngn wayar lain? sbb ada member share 1 kes kete saga fl wiring prob apble mekanik xkemas pasangn wiring lampu yg cecah kat wiring lain... kete xleh start... pakar dr shah alam trun smpai lerai hbs wiring kete xjmpe... last2 mekanik lain yg lebih junior jmpe prob dtg dr mslh wiring yg xkemas...

      Padam
  42. rul. kat mana letak TB ni ? huhu dan camne nak bersihkan TB ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, TB ni duk slpas kotak air filter sebelum ke intake manifold.. krenye tb ni pintu intake manifold la... ada org bersihkn gune ubat spray tu... tb cleaner... tp aku biase kesat ngn kain je sludge tu... hehe

      Padam
    2. slm en fakhrul..sy br pkai pe 6bln.mslhnye keta tu kdg2 susah nk idup..besanye kalu jd cmtu kna crank 3kali br idup.tu pn rpm dia naik smpai 1000 je.kalu normal 1500 pstu dia trun slow2 smpai 900.apa masalahnye tu???

      Padam
    3. w'slm... ada ubahsuai ape2 ke kat kete? mileage dh brape?

      Padam
    4. keta masih dara lg..xde mod ape2..mileage dlm 14600

      Padam
    5. klo time on ignition ada tunggu beberapa saat x sblm start engine? sbb adik aku penah kene dl dia trus start je... tu yg jd slpas tu ssh nk start enjin kereta... lpas aku bgtau dia tggu dl sume meter naik bru start.. skrg kete dia dh ok....

      Padam
    6. gtu ke..thanks bos.blog ni bnyk mmbantu.

      Padam
    7. ok... welcome.. klo dh setel mslh bgus la n good to know.. hehe...

      Padam
  43. mcmna nak buka tb? gen 2 campro auto. kedudukan tb ni dmana?

    BalasPadam
  44. em, klo gen 2 ni aku kurg pasti... nk kne tgok kedudukan airbox tu belah mne n flow udara msuk tu dr mne...

    BalasPadam
  45. As salam bro...kalau reset kat persona auto macam nie jugak ke caranye?

    BalasPadam
  46. Kalu pedal myk gegar pd rpm 2500-3000 ada kaitan dgn TB ke??

    BalasPadam
  47. em, mslh yg ni aku xpasti sgt... kne otai2 persona jwb ni...

    BalasPadam
  48. slm.. persona saya ada prob.. kekadang lepas start eng.. bila tekan paddle myk.. rpm eng x naik.. kekadang lepas start eng.. eng sebu.. tkn myk tapi kereta x bole blah.. kena start eng balik baru eng jadi normal.. pesebab? tq

    BalasPadam
  49. bos...ape beza pkai drop in air filter vs open pod..mn lg baik??

    BalasPadam
    Balasan
    1. pd aku elok pkai yg drop in sbb udara sejuk msuk dr depan... klo open pod mmg udara leh trus msuk tp tkt haba dr enjin ato extractor cmpur msuk menyebabkn sensor akn kesan udara panas dan secara automatik akn mengurangkn proses pembakaran enjin... tu yg akn kete jd kurg power tu... kte leh rse sendri klo drive kete time awal pagi ato waktu mlm berbeza dengan time kte drive waktu siang yg panas... kete skrg pun dh bijak... hehe...

      Padam
    2. thanks....kalu basuh enjin ada ape2 effect x pd kereta??

      Padam
    3. welcome... em, klo nk bsuh seelok-eloknya basuh time cuaca panas... selepas basuh biarkan enjin bay tu kering dlm 2 jam bwh cuaca panas ke... insyaAllah xde masalah... biase aku wat mcm tu je...

      Padam
  50. salam..brother aku nak tanya cikit masalah kereta aku ni.aku pakai proton persona version 1,dah 4 tahun aku pakai,masalah nya kereta aku tiba-tiba mati masa tengah memandu,ada la 2,3 kali jadi,ko paham la kalau tiba-tiba enjin mati stering jadi keras,break tak makan.dekat mana aku nak setting balik kereta aku ni kalau dekat kawasan selangor,DAN APA MASALAH KERETA AKU INI..terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm bro.. em, kne wat PDT skali.... ape prob... engine check lamp ada nyala x kat meter?

      Padam
  51. kereta aku manual.terima kasih..

    BalasPadam
  52. button steering untuk reserve channel berfungsi macam button mode..ade wire tak bersambung ke?penah potong wire sebab pakai single din dan kini pakai standard balik..camne nak settle?

    setakat mane keberkesanan throttle body controller ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ke ada wire slah smbung tu bro... kne check blik kat kedai yg psg hr tu.. aku xpenah pkai lg throttle body controller tp kebanyakkan produk ada nyatakan skali graf peningkatan respon kereta.. xde rse relay... tp aku ada knal member dlm forum yg boleh buat throttle respon.. org johor bahru... aku lum buat lg ngn dia tp rmai member forum yg berdekatan ngn JB dh buat... cri kat fb bro Qaixer Han....

      Padam
  53. salam, nak tanye skit je..gambar TB yg di dlm post encik tue mmg TB pesona ke? sebab nampak sebijik sama dengan gen2 campro 1.3 auto. tapi kalau yang gen2 1.6 auto lain skit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... bkn bro khairul... xsempat nk snap tb sndri amik je kat tenet... gambar sekadar hiasan.... hehehe...

      Padam
  54. tumpang tanya..nape bila turunkan gear dari 5 - 4 ke..4 - 3 ke..5 - 3 ke..gear akan bergegar dan ade bunyi kasar yang tidak menyenangkan kedengaran..gegaran boleh dihilangan bila tombol gear d tolak ke mane2 dan dipegang tombol tu..
    yang peliknya kalo gear menaik dari 3 - 4 ke..4 - 5 ke takde lak masalah gegaran dan bunyi tu..nape ek..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tombol gear tu longgar x bro? klo mudah longgar kne bukak pelapik plastik kat bwh tombol tu....

      Padam
  55. tombol ketat..ade kaitan dengan gearbox x tuan hamba rasa huhu ke gigi gear..ke ape?

    BalasPadam
  56. kne anto check kat sc jgk kot... takut ada penyambung kat bwh consol gear tu longgar ke.. klo bro leh bukak consol leh check dl...

    BalasPadam
  57. nak cuci tb tu kena tanggal kan dulu ker tb tu?senang ke nak tanggal n pasang balik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk cuci tb tu ada 2 tahap... yg 1st tahap cuci 100%.. yg 2nd tahap ala kadar je... blah depan je nmpk bersih... hehe... sblah blakang tu ada permukaan jgk yg perlu dibersihkan.... nk bukak senang je... ada 4 skrew jantan je stiap bucu tb tu......

      Padam
  58. camne nak tukar fuel filter..ajar la bro..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak otoman... aku lum penah buat sendiri la sbb mls nk duk bwh kete tu... tp tgok kat kdai buat mcm leh wat... hahaha... cm minyak yg ada kat salur fuel akn kluo la...

      Padam
    2. Nak tanya sikit bro,kalau reset tb tak jejaskan pdt yg dah dibuat ke?bukan apa hamba
      pun pernah buat pdt tapi nak try reset spt diterangkan diatas.

      Padam
    3. aku rse xkot.. sbb pdt setting standart semula ecu... reset tb ni berkaitan dgn throttle body...

      Padam
  59. Aku ader problem enjin mati2 lepas tukar manifold sbb manifold lama crack. Lepas servis tb(bukak 4 skru dan spray guna carb cleaner) enjin dah x mati2 lagi, aku x pernah servis tb sejak dua tahun lepas. Sbb pressure enjin kuat masa ideal n tb kotor dan sumbat. so manifold pon crack. Nasihat dari aku untuk semua campro owner, rajin2lah cuci tb setahun sekali terutama yang pakai fibre manifold.

    Masa tb kotor dulu, tiap kali on kunci akan ader bunyi flap tb tu cuba reset, pastu aku buat ikut cara diatas tu lepas aku servis tb. Aku berjaya buat sekali jer(tb flap reset), aku cuba buat lagi guna cara diatas tapi x berjaya dan dah x de bunyi tb reset time on kunci sampai skrg.

    BalasPadam
  60. camne nak bersihkan tb?lom penah buat sejak 5 tahun pakai hehe harap bro fakhrul bole tunjukkan cara membersih dari A-Z

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh.. tp selama ni au bersihkan xpkai chemical pun... pkai tisu je ckup... tp nk kne bukak seketul tb tu bersihkan depan, belakang n window dia...

      Padam
  61. salam...nak tumpang tanya...klu perdana sei leh wat reset tb jgk ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... dr ape yg aku google tgok throttle body perdana sei mcm eletronic throttle body... rsenye leh wat reset gak... cb try cara mudah ni dl... sblm nyalakan enjin dlm keadaan standby... tekan dl pedal minyak smpai habis n jgn lepaskan... terus msukkan kunci n pusing ke standby... mksud aku standby ni bg lampu n metet hidup je.. jgn hidupkn enjin... tggu dlm 10 saat tggu ada bunyi kluo dr throttle body...

      Padam
  62. As'salam..tumpang tanya..saya baru beli PE..ade masalah bila on aircond..ble on aircond timing enjin akan tinggi..kipas akn bpusing..boleh kate setiap 15saat akn jd mcm ni wpun kereta tgh bergerak..adakah normal bg enjin campro..adakah aircond poblem..adakah mmg setting dr kilang mcm ni..mohon pencerahan..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... em, kipas aircond mmg akan pusing skali ngn compressor... lagi sejuk suhu yg anda letakkn lagi lme kipas tu pusing... bermaksud klo anda pusing tombol lebih ke kanan utk set kurg sejuk kipas akan lebih kurg kerap utk berpusing... jika set lebih ke kiri utk set lebih sejuk dan kipas akan pusing lebih kerap dan lama utk menyejukkan sistem pendinginan kereta... kereta persona terkenal dgn suhu sejuk aircond yg cemerlang... timing klo lebih tinggi dr 1000rpm tu mgkn ada prob ckit... kne rujuk sc... idling enjin campro persona 800-1000rpm shj....

      Padam
  63. lepas cuci tb memang kena setting pdt semula ke???

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku xpenah wat pdt lepas cuci throttle body pun... ok je xde prob....

      Padam
  64. salam...saya pakai persona SE dh 4 tahun,smlm saya naik Genting,dh nk sampai puncak dekat hentian kecemasan tiba2 enjin mati...kipas still pusing sampai 15 minit,lepas kipas berenti try start dah xleh...tggu dkt setengah jam baru leh start...apa sebab ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... tempreture naik ke? mcm ada tanda2 suhu enjin tinggi je... hehe... nnt g servis radiator tgok mesti ada sumbat n cover plastik radiator tu dh mengelembung....

      Padam
    2. Salam En. Fakhrul, saya pun mengalami nasib yang sama apabila sampai di depan taman tema genting tiba2 enjin mati..saya da rase temp naik tp kat meter temp tunjuk cuma 80 darjah c..sampai polis bantuan yang jaga lalu lintas dtg kat sbelah tanya "temp ad naik ke encik?" saya tgk ok jer..dalam beberapa saat da ley hidup..tp saya x tekan minyak lagi..men brek jer coz mase tu nak turun bukit..saya stop kat tepi lereng bukit nk turun tu..matikan enjin...hirup udara segar & nyaman..start dan pulang mcm normal da..

      mase saya g genting tu adalah pada hari pertama servis untuk PE saya pada 25 Feb lepas..so, apekah prob nye?ley kasi info x?tq

      Padam
  65. Salam .. Saya pakai saga flx auto .. Boleh kan saya meresetkan throttle saya sebegini ?

    BalasPadam
  66. Tq sbab bg tip reset TB, sbab lpas tukar extractor mmg rasa beza skit je. Tpi lpas reset respons pedal minyak mmg best banding dulu, cuma nk tuka iafm besi je skg. Yg plastik bunyik mcm sarang cengkerik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada cara nak repair iafm tu bro.... klo duk JB ada otai sorang leh wat.... klo bnyk modal leh masuk intake CFE... hehehe

      Padam
    2. Bro brape ek anggaran kos intake cfe tu?

      Padam
  67. salam tuan. bagaimana pulak utk preve cfe engine? carenye same kah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... aku xpenah cb lagi... tp aku rse sme je... electronic throttle body kaedahnya sama...

      Padam
  68. assalamualaikum, tuan. saya pakai waja campro 1.6(A) tahun 2005. masalah yg saya hadapi, kadang kadang, masa tgh drive lampu check engine menyala. lepas tu dia dah tak boleh naik atau turun gear. contoh kalau tgh drive, dia menyala masa dalam gear 3, so dia akan stay dekat gear tu je. saya dah banyak kali hantar workshop. dah byk kali jugak check error kat computer, tapi takda error apa apa. apa problem nya sebenarnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... aku ada member yg kongsi info kete abg dia waja auto apble msuk gear D, meter akan tunjuk gear N tp kete msh boleh gerak cm berat... dia kabo mslh sensor gear kat bwh dashboard... tuko sensor yg baru terus ok.... cb bro cr bgkel yg expert pasal transmission auto....

      Padam
    2. terima kasih kerana sudi balas dan info tuan. saya dah hantar pergi bengkel. nanti saya update dekat tuan

      Padam
    3. ok... cantik... leh share utk org lain nnt...

      Padam
    4. okay bro, dah settle.
      byk kali run PDT tool, kali ke-5 baru dapat detect
      throttle sensor yang rosak. fuhh. dah tukar dah
      harap harap takda lagi masalah, insya allah
      terima kasih byk byk bro

      Padam
    5. ooo.... brape kos tuko throttle sensor tu bro? moga ok la tu kete bro...

      Padam
    6. throttle tu amik yang ori dari proton, so harga dia rm 290.
      masuk upah kerja 50. so total 340.
      sampai skrng okay lagi. alhamdulillah.
      insya allah moga moga tahan lama.
      den dah banyak abis duit kek keto nih.

      Padam
    7. oo.. tuko throttle sensor saje ke ato pun satu set throttle body bro?

      Padam
    8. tukar sensor je bro,
      kalau kena tukar TB terus. menangis saya.

      Padam
    9. perghh.... mhal jugak tu.... dh check hrge kat kedai spare part proton x? ke hrge skali siap pasang tu...

      Padam
    10. tak check, kesuntukan masa hari tu. hehe
      mungkin boleh dapat lagi murah di tempat lain, wallahualam.
      itu sekali dgn harga siap pasang.

      Padam
  69. As salam. mcm mn bunyi tb tu reset...takut xcam bila tb tu reset nanti. terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm... nk dgo bunyi tu kne wat kat tmpat yg senyap ckit... bru leh dgo ngn jelas.... klo wat tepi jalan yg sibuk mmg xdgo la jwbnye.... mcm bunyi lidi kasar yg dipatahkan.... lbh kurg la....

      Padam
    2. Saya Guna saga blm se.tgh drive lampu enjin dkt panel meter menyala..apa masalah nya..blh tolong apa kongsi apa masalah.

      Padam
    3. kadang2 ada sensor problem.... kne anto ke sc utk wat PDT... check blik sume sensor ngn laptop...

      Padam
  70. salam bro..ada sp2 nk tolak TB gen2,persona,neo nye x? tp yg 1st model nye kluaran a..yg intake besi,bkn yg fiber.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapak throttle body xsme ke antara yg intake besi ngn plastik tu?

      Padam
  71. Salam..
    Kawan pakai Gen2 1.6(m). Boleh ke guna cara di atas utk reset TB?
    1 lg, mcm mana nk tahu TB dh rosak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm... boleh je bro.... tb klo rosak apble pedal minyak ditekan butterfly kat throttle body xterbuka ato bergerak....

      Padam
  72. knapa tb2 engin x blg start.bnyi starter je tek tek tek

    BalasPadam
  73. nak tanya,time keta nak jalan ada bunyi gegaran je,bunyi mcm kat enjin..bila masuk ke gear 3 keatas..tiada bunyi plak..pecutan pun lambat..nak timing lagi ke? keta persona 1. 3 thn lbih..masalah ni tejadi lepas tukar IAFM..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kne minta sc check blik tu... timing xde msalah klo pd aras 800-1000 rpm....

      Padam
    2. timing ok..tanya makanik,vacuum angin kat dalam problem..suruh check sc blik..

      Padam
  74. ada kawan saya cakap utuk bg pedal respon cabut relay

    BalasPadam
  75. salam bro...kalau chip kat kunci kete saga flx hilang...mcm mana nk start dia ekk?ade bro2 yg pandai x?mintak tunjuk ajar bro...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... em, elok kol sc bro... aku xpenah lg kne pengalaman mcm tu...

      Padam
  76. dah try...
    memang trbaikkk...
    pasang aircond pun mcm tak pasang...
    tq brO...

    BalasPadam
  77. Aslmkm.nak tnya skit bro.
    Persona sya ada tukar radiotor tank.lepas tukar suhu enjin tinggi bila speed dlm 130 kmj.lpas tu. Normal balik..dah cek semua bhgian. Thermostate ok Cooling system x ada kebocoran.bila bawa dlm 100.meter suhu normal je.?adakah tukar part ni nk kena tunning computer ?mnta advise ,pasal dah buntu ni.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... bro tuko radiator spec yg sme ke? hose radiator sume ok ke? sblm tuko radiator ada mslh ape?

      Padam
  78. apa masalah kalau enjin mati semasa kereta berhenti sekejap apa bila tengah jalan....kereta persona.. ada ke berkaitan dengan t.body.

    BalasPadam
    Balasan
    1. persona elegance ke persona lama? klo PE tgh laju pun leh jadi enjin tiba2 mati...

      Padam
  79. salam bro, electronic throttle controller dah byk skang ni.. sesuai ke pasang kat persona manual mode aku nih? katenye blh naik h/p..ade sesape yg terer psl bende nih??

    BalasPadam
    Balasan
    1. e throttle controller ni dia xnaikkan horse power pun... just bg lebih mode utk pemanduan.... klo sport mode tu ibarat ko tekan 25% paddle tp dia detect 50%... so kete g kuat lg... jdnye klo xpakai pun ko leh dpt kuasa yg sme dgn cara ko tekan paddle 50% td trus... cm beza lebih tekan je... tu yg rse kete lebih respon klo pkai e throttle controller tu.... tekan ckit dh g... semua jenis transmisi leh pkai bro...

      Padam
  80. oo..kalo camtu leh jimat minyak la ye tak.. hmm...bagos ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh... tp dgn tuan kereta kne tuko mode jgk la.... steady je drive....

      Padam
  81. salam 1 proton..cantik info bro..sya da cuci bt..tp x dpt reset guna kaedah di atas..idle kereta masih p 2k..untuk pengetahuan, kereta saya saga blm..kaedah lain ada x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... lpas cuci jd rpm tinggi smpai ke 2k ke? kaedah lain ada.... PDT.... RM 50-60

      Padam
  82. salam bro,nak tanya,kenapa tiba kita x boleh start?batery baru tukar,tiba2 je kereta x boleh nak hidup...

    BalasPadam
  83. wslm... klo ada volt meter leh check volt ada brape kat bateri tu... klo bwh 12v kemungkinan alternator rosak... bateri xdpt cas mse enjin running... petua nk cabut bateri aku suke tips cbut fius horn sbb nnt time psg blik confirm alarm bunyi... bsing pulak nnt...

    BalasPadam
  84. Salam bro.. klu nak reset ECU dengan cara cabut fuse, brapa lama nak cabut fuse tu.. satu lagi fuse ecu saya nampak ada dua 'fuse ECU engine' dgn 'fuse ECU main' so kena cabut keduanya ke.. dan fuse memory kena cabut gak ke.. persona elegance manual.. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... fuse memory klo ko cbut nnt door lock automatik... pastikan kunci xde dm kete... psg blik fuse memori tu pulak alarm akn bunyi..... aku xbrape pndai nk reset ecu cabut fuse... tp setahu aku nk reset fuse ko cabut je bateri kete tu... 2 terminal cabut terus... pastu pasang blik... alarm pun sama jgk akan bunyi....

      Padam
  85. salam bro nak tanya kereta saga BLM (A) 1.3 ble guna cara ni ke?klu start ja rmp turun naik apa masalahnya ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... saga 1.3 pun sama jgk... klo start time enjin sejuk mmg normal la.... klo suhu enjin dh panas mgkn butterfly throttle body tu xdpt ttp sempurna ato pun kotor....

      Padam
  86. Assalamualaikum,

    Nak tumpang tanya. Aku pakai Persona Elegance B-line. Aku ada masalah, speedometer & mileage meter aku mati. Seblm ni, speedometer tu hidup selepas 5 minit jalan. Sekarang kong terus. Ada workshop kata kena tukar terus ECU. Ada yang kata ECU sensor. Apa pandangan encik? Terima kasih byk2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku xde pengalaman lg ngn mslh ni... xpe, aku rujuk dl ngn otai2 persona... ada jwpn nnt aku bgtau semula...

      Padam
  87. Terima kasih. Dh buat.... Kt viva pun boleh ke...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2... em, viva aku xpasti pulak... klo viva drive by wire atopun cb tgok paddle minyak klo xde pkai kabel mcm kete iswara kre boleh wat la tu....

      Padam
  88. bro. meter minyak kita biasanya akan lari sikt dari meter gps ke? contoh bwk kat h.way dlm 140kmj. kt gps atau waze tnjuk 133-135kmj. normal ke tuh ? hehe. tq

    BalasPadam
  89. Salam. Bolehkah Throttle body gen2 1.3 model 2006 seperti dalam gambar di atas ditukar kepada model 1.6? terima kasuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... aku rse base on campro engine xde mslh nk kacuk... cuma nnt kne check blik campuran udara n petrol jgn smpai terlbih sgt udara... jd pembakaran lean nnt memendekkan jangka hayat enjin....

      Padam
  90. Persona IAFM kat mana TB dia....? Ke yang penghujung air filter tu tapi mcm susah je nak buka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup... kat hujung hose hitam air filter tu.... ada 4 nat skrew kne bukak klo nk servis.... TB ni duduk dia dgn IAFM.... mksudnya tepi IAFM....

      Padam
  91. Salam. Sy pakai saga fl manual tahun 2011. Sy nk try reset TB tp x nak service TB dulu, boleh ke? Ada efek ape2 ke?

    BalasPadam
  92. wslm... boleh je... tp mgkn kurg rse perbezaan tu...

    BalasPadam
  93. Salam bro...skjap td sy cuci throttle body..pas2 wt reset mcm yg bro ajar...tp ksudahnnye RPM naik smp 1200rpm..klu tekan minyak pas2 lpas blik,RPM naik dkat cecah 2000Rpm plak...sblum wt reset ok je..dh wt reset jd lain plak jd..enjin dh panas dh...kete saga BLM 1.3manual..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pengalaman aku, kalau saga blm 1.3 ni, kalau lepas servis tb, memang rpm die turun naik sampai 2000Rpm, tapi die akan normal balik dengan sendirinya, "self Learning"

      Padam
  94. Agak2 ada kaitan x smada fuel filter,MAF sensor,MAP sensor,atau sistem elektronik kt pedal...

    BalasPadam
    Balasan
    1. fuel filter mgkin xde kaitan kot... stakat yg aku buat xde pulak masalah rpm tinggi. tb aku siap rebore 1mm lg.... xde masalah... ada member baik cuci tb rpm naik cari punya cri hose vakum tb tersumbat dgn sisa cucian tb...

      Padam
  95. Assalam..bro.saga blm lpas overhaul x leh start..adakah mslah ecu dier...macm mna nak reset plak.ataupon nak hidup kan kereta..mhon pendekatan tuan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.. wow... ape solution bgkel yg wat overhoul tu? overhoul ape yg bgkel tuko? rebore blok ke?

      Padam