Salam sejahtera..
Post kali ini aku mahu kongsikan cara bagaimana untuk menambahkan kelajuan internet PC atau komputer anda sebanyak 20% dari kelajuan semasa dengan menetapkan 'limit reservable bandwitdh'. Ini kerana window telah menetapkan sebanyak 20% daripada kelajuan internet anda untuk kegunaan Microsoft sendiri seperti 'Window Update'. Sila ikut susunan arahan dalam gambar di bawah untuk menetapkan sebanyak 0% pada 'limit reservable bandwidth' :-
1- Pergi pada 'Start Menu' klik pada 'Run' menu dan taip 'gpedit.msc dan enter
2- Satu pop up 'Group Policy' akan keluar pada window dan teruskan dengan klik 'Computer Configuration'
3- Kemudian klik pada 'Administrative Templates'
4- Seterusnya pilih dan klik pada 'Network'
5- Klik pula pada 'QoS Packet Scheduler'
6- Klik pada 'Limit Reservable Bandwidth'
7- Akan keluar satu pop up lagi dan sila pilih 'Enabled' dan setkan pada 'Bandwidth Limit %' dengan nilai 0. Akhir sekali klik 'Apply' dan OK.
Akhirnya anda telah berjaya untuk menggunakan kelajuan internet anda pada kelajuan yang sebenar iaitu 100% berbanding dengan sebelum ini pada kadar 80%. Harap artikel ini dapat membantu anda...
Sekian, boleh bersurai.... Terima kasih....
*** Nota Penting***
Anda perlu log in menggunakan akaun administrator jika komputer anda adalah komputer pejabat ataupun komputer anda sendiri di rumah. Jika log in guna akaun selain administrator anda tidak dibenarkan untuk membuat penetapan seperti artikel di atas...
Nuffnang Ads
Selasa, 9 Oktober 2012
Khamis, 4 Oktober 2012
Test Proton Persona 1.6 Auto 0-100 Km/j Third Run
Salam sejahtera semua... Kali ini aku berjaya membuat rakaman video untuk prestasi kereta aku dalam ujian kelajuan 0-100 km/j. Keputusannya aku adalah 11.5 saat dengan pengubahsuaian yang telah aku buat seperti berikut :-
full ekzos modified, ngk irridium spark plug, tomei fuel pressure regulator, light weight crank pulley, redline drop in air filter, oil catch tank, extractor 4-2-1, rim 16', spec tayar 205/55/91w series, tayar made in china, tabung tengah 2 way inlet pipe, mufler pendek Pro1.
full ekzos modified, ngk irridium spark plug, tomei fuel pressure regulator, light weight crank pulley, redline drop in air filter, oil catch tank, extractor 4-2-1, rim 16', spec tayar 205/55/91w series, tayar made in china, tabung tengah 2 way inlet pipe, mufler pendek Pro1.
Sekian, terima kasih...
Selasa, 2 Oktober 2012
Badminton FRZ 28.09.2012
Game serius yang dimainkan pada waktu tersebut... Begitu seronok dan berpuas hati pada waktu itu... Saksikanlah....
Khamis, 27 September 2012
Badminton FRZ 17 September 2012 Part 1
Salam sejahtera...
Aktiviti terkini yang dirakam dan berjaya diupload ke dalam Youtube. Saksikanlah...
Aktiviti terkini yang dirakam dan berjaya diupload ke dalam Youtube. Saksikanlah...
Ahad, 23 September 2012
DIY - Cara Pemasangan Fuel Pressure Regulator (FPR) Tomei
Salam sejahtera semua... sudah lama aku tidak meng'update' blog ini dengan artikel berkaitan dengan DIY terutama sekali berkaitan dengan kereta Proton Persona. Kali ini aku ingin kongsikan cara-cara atau kaedah pemasangan fuel pressure regulator (FPR) jenama tomei beserta dengan meter dalam unit psi. Pertama sekali aku telah membuat kajian dengan meng'google' laman sesawang berkenaan dengan FPR dan meminta pandangan rakan-rakan forum dalam Persona Racing Group (PRG di dalam Facebook.)
Secara jujurnya aku memang tiada pengalaman dalam pemasangan FPR ini tetapi aku cuba memberanikan diri dengan membuat keputusan tidak memasang FPR ini di bengkel-bengkel yang dirasakan sesuai. Tulang belakang dalam projek aku ini adalah bro Qaixer yang sudi memberikan tunjuk ajar secara terus melalui telefon.
Bagi Personarian, anda perlu berjiwa kental untuk pasang FPR ini secara berseorangan sebab mungkin akan terdetik perasaan kekesalan di dalam hati anda dek kepayahan untuk menyempurnakan proses pemasangan ini. Aku telah mengalaminya dan aku cuba tidak putus asa lebih awal walaupun hampir-hampir aku putus asa. Walaubagaimanapun apabila anda telah berjaya menyempurnakan proses pemasangan ini anda akan berasakan kepuasan dengan hasil kerja tangan sendiri.
Oklah... banyak sangat aku celoteh nanti tak jadi kerja pulak. Langkah pertama yang perlu anda lakukan dalam memulakan projek ini adalah anda perlu mendapatkan FPR Tomei ini. Aku telah dicadangkan oleh bro Qaixer untuk menggunakan brand Tomei ini. Oleh itu, aku beli FPR Tomei ini siap dengan meter sekali secara online melalui mudah.com dengan harga RM 85 (imitation). Adaptor FPR ini pula perlu dibeli secara berasingan dan aku dapat membeli adaptor FPR jenama Works dengan harga RM 55.00 dengan penjual yang berbeza kerana penjual FPR Tomei telah kehabisan stok untuk adaptor. Vacum Hose dan Fuel Hose juga anda perlu sediakan dalam panjang 3 kaki setiap hose. Untuk hose ini tadi bajet dalam RM 20 sahaja sebab aku dah lupa amaun asal. hehe.... Satu lagi klip pengunci hose juga perlu disediakan dalam 4 biji dengan saiz yang sesuai dengan hose tadi.
Ok... Sekarang lihat susunan gambar di bawah supaya lebih memahami aturan cara pemasangan FPR Tomei ini... :-
FPR Tomei dah siap dipasang dengan meter. Ada satu skrew perlu dibuka dengan pemutar skrew linekey untuk masukkan meter ini.

Peralatan yang aku gunakan semasa proses pemasangan fpr ini. Ada beberapa alat lagi yang tak masuk dalam gambar ini.
Mula-mula sekali buka klip pada adaptor minyak asal (oem) Proton Persona. Pada adaptor ini ada tertulis standard fuel pressure adalah 3.5bar. Elok klip ini dibuka dengan menggunakan playar.

Cabut adaptor ini.
Kemudian buka pula fuel return hose ini. Perlu menggunakan alat skrewdriver mata rata untuk cungkil sedikit pada ruang klip plastik. Hose ini agak tricky untuk dibuka.
Keluarkan 2 saiz O-Ring yang terdapat pada adaptor oem untuk digunakan semula pada adaptor Works. O-ring berwarna hijau pekat bersaiz besar dan O-ring berwarna hijau cair bersaiz kecil.
Gambar O-Ring bersaiz besar telah dikeluarkan. O-Ring bersaiz kecil masih belum dikeluarkan.
Getah bulat yang diperolehi sekali dengan pakej adaptor Works digunakan untuk menutup hujung fuel rail ini. laluan ini tidak digunakan kerana akan dialihkan pada Works adapter.
Gambar getah bulat yang telah dipasang pada hujung fuel rail.
Gambar Works adaptor
Adaptor telah dipasang dengan O-Ring bersaiz besar.

Kedua-dua O-Ring telah dikeluarkan dari adaptor oem.

Adaptor yang telah siap dipasang dengan kedua-dua O-Ring.

Jika anda tidak memasukkan kembali kedua-dua O-Ring ini, aliran dan pancutan minyak akan keluar pada laluan kiri fuel rail yang telah ditutup dengan getah bulat hitam.
Gambar ini menunjukkan untuk laluan hose minyak dari fuel rail & adaptor Works.
Vacum Hose yang baru perlu digunakan untuk menggantikan salur vacum hose yang lama kerana sedikit pendek.
Gambar ini menunjukkan kedudukan hose vacum yang telah dibuka pada intake manifold. Kepala penyambung vacum hose tidak kelihatan kerana kedudukannya sedikit sulit untuk diambil gambar. Nak cabut dan pasang semula hose vacum memerlukan kemahiran meraba-raba pada bahagian yang sempit ini. Bagi pemilik tangan yang agak besar anda perlu buka hose lain yang mengganggu laluan untuk proses pemasangan hose vacum.

Gambar menunjukkan hose kecil (hose vacum) yang disambungkan pada intake.
Salah satu cara aku memasukkan klip pada adaptor dengan menggunakan playar. Sebelum klip dapat dimasukkan, anda perlu menekan adaptor dengan tenaga yang agak kuat, menyendal dan memasukkan klip tersebut sedikit demi sedikit kerana pada waktu ini aku boleh kategorikan sebagai tahap yang paling payah dalam proses pemasangan fpr ini.
FPR yang telah siap dipasang dengan hose nipple. Hose nipple ini perlu dibalut sedikit tebal dengan menggunakan tape putih (white tape). Jika tidak cukup tebal semasa minyak petrol masuk dalam fpr ini dengan tekanan akan menyebabkan kebocoran minyak. Ini bahaya jika anda tidak dapat kesan kebocoran ini pada peringkat awal.
Gambar menunjukkan hose yang akan disambungkan kepada hose return ke tank. Klip perlu diketatkan dengan secukupnya.
Hose sebelah kiri adalah dari fuel rail. Klip juga perlu diketatkan dengan secukupnya.
Penyambung berbentuk L ini perlu dibalut tebal dengan menggunakan tape putih sebelum dipasang pada adaptor works dan ke fpr.

Satu lagi hulu yang bertakuk tidak perlu dibalut dengan tape putih
Kedudukan fpr yang telah dipasang pada firewall kereta.
Hose yang kecil dari atas fpr ini adalah hose vacum yang disambungkan ke intake.
Adaptor yang telah siap dipasang dengan penyambung L beserta dengan hose minyak dengan panjang yang bersesuain dengan kedudukan fpr yang akan dipasang pada firewall kereta anda. Hose yang melintang di atas hose minyak ini adalah hose return ke tank.
Kerja-kerja kekemasan hose-hose yang berselirat boleh dilakukan dengan menggunakan kabel tight selepas selesai proses pemasangan fpr.
Gambar dari atas engin bay menunjukkan hasil kerja-kerja pemasangan fpr ini. Aku tidak memotong hose-hose terlalu pendek atau ngam dengan gajet atas alasan jangka panjang.
Gambar dekat adaptor yang telah siap dipasang.

Untuk setting tekanan fpr yang dikehendaki anda perlu membuka vacum hose ini supaya tekanan yang dikenakan adalah lebih tepat ibarat anda sedang full throttle ketika ini. Setting asal seperti gambar di atas ketika ini adalah tidak tepat kerana meter yang aku guna ini dalam unit psi manakala pada adaptor oem dalam unit bar. Tujuan aku pasang fpr ini adalah untuk meningkatkan tekanan minyak lebih dari 3.5 bar. Ini sifir mudah yang perlu anda tahu, 1bar = 14.5psi.
Apabila anda memasang semula vacum hose meter akan drop sedikit kerana diagram akan ditarik sedikit oleh udara dari intake.
*** Nota Penting
- Selepas selesai proses penyambungan hose-hose, anda perlu membuat pemeriksaan pada hose-hose tersebut supaya tidak bocor dengan 'on' kan tetapi bukan 'start' enjin. Aku sendiri telah beberapa kali mengesan kebocoran dan mengambil tindakan pembetulan semula dengan menebalkan tape putih pada penyambung-penyambung yang bocor.
Tambahan Penjelasan Terperinci Setting FPR Tomei
Gambar di atas menerangkan cara untuk adjust nat yg sepatutnya iaitu nat yang bernombor 1 perlu dilaraskan kosong bermaksud ada 'freeplay'. Nat yang no 2 itu pula perlu dilaras ke kiri atau ke kanan untuk disetkan pada tekanan yang anda kehendaki. Yang paling penting unit yang digunakan meter itu perlu dikenalpasti terlebih dahulu jikalau unit yang digunakan adalah PSI anda perlu convert kan dahulu ke unit BAR. Nat yang no. 3 itu tiada fungsi penting kerana ia boleh dilaraskan 360' untuk meletakkan hose fuel tersebut pada kedudukan yang terbaik.
Video Pelarasan Atau Cara Setting FPR Tomei pun ada :-
Sekian sahaja perkongsian ilmu automotif aku kali ini. Jika anda ada sebarang pertanyaan atau perbincangan sila tinggalkan komen anda pada ruangan komen di bawah artikel ini.
Sekian, terima kasih....
Label:
Automotif
Lokasi
Temerloh, Pahang, Malaysia
Sabtu, 18 Ogos 2012
Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri Dan Perkara-Perkara Sunat
Salam sejahtera....
Diwaktu aku menulis artikel ini adalah dimalam Hari Raya Aidilfitri dan dikesempatan itu aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Lebaran dalam tahun 2012 ini.Solat Sunat Aidilfitri ini dilakukan pada hari 1 Syawal dan waktu solat adalah dimulai dari terbit matahari tergelincir matahari. Hukum solat sunat ini adalah sunat muaakkad bagi laki-laki dan perempuan, bermukim mahupun bermusafir. Sunat muaakkad adalah sunat yang dituntut. Esok pagi adalah Hari Raya dan semua umat Islam akan pergi ke masjid untuk melakukan Solat Sunat Aidilfitri. Oleh itu aku ada membuat sedikit panduan berdasarkan rujukan ilmiah yang aku simpan sebagai rujukan. Solat sunat ini setahun sekali, jadi aku lebih suka merujuk semula takut-takut ada yang tertinggal ataupun terlupa dan juga sebagai panduan kepada anda.
Ok, aku mulakan dengan Perkara-Perkara Yang Sunat sebelum Solat Hari Raya :-
1- Disunatkan mandi dan berhias dengan memakai pakaian yang sebaik-baiknya dan bau-bauan yang diharuskan.
2- Disunatkan makan sebelum pergi Solat Hari Raya Aidilfitri.
3- Pergi untuk menunaikan solat dan setelah pulang dari solat hendaklah menggunakan jalan yang berlainan.
4- Membaca Takbir.
Pada Hari Raya Aidilfitri digalakkan kanak-kanak, orang tua dan muda supaya menunaikan solat sunat ini, bahkan bagi wanita-wanita yang sedang haid pun dianjurkan keluar ke padang sekalipun mereka tidak ikut solat.
Sabda Nabi S.A.W.
'Daripada Ummi Athiyah katanya : Kami diperintahkan pergi Solat Hari Raya, bahkan anak-anak gadis keluar. Juga perempuan-perempuan yang sedang haid (datang bulan) tetapi mereka hanya berdiri sahaja dibelakang orang ramai dan turut takbir dan berdoa bersama-sama dan mereka mengharapkan beroleh keberkatan dan kesucian hari itu.'
Cara Solat :-
1- Niat
2- Pada rakaat pertama sesudah takbiratul ihra, bacalah doa iftitah, kemudian bertakbir tujuh kali mengikut imam dan setiap habis takbir disunatkan membaca :
3- Setelah bertakbir tujuh kali dan membaca tasbih tersebut, kemudian bacalah surah al-Fatihah dan disambung dengan membaca surah yang disukai, yang lebih diutamakan dibaca surah al-Qaf atau surah al-A'laa.
Klik disini untuk membuka paparan surah al-Qaaf
Klik disini untuk membuka paparan surah al-A'laa
4- Pada rakaat kedua sesudah berdiri untuk rakaat kedua bacalah takbir sebanyak lima kali, dan setiap takbir disunatkan membaca tasbih seperti pada rakaat pertama. Kemudian bacalah surah al-Fatihah dan diteruskan dengan membaca surah yang kita kehendaki, tetapi lebih diutamakan dibaca surah al-Ghasyiah. Bacaan itu dengan suara yang nyaring. Imam menyaringkan suaranya pada waktu membaca surah al-Fatihah san surah-surah lainnya sedangkan makmum tidak nyaring.
Klik disini untuk membuka paparan surah al-Ghasyiah
5- Solat ini dikerjakan dua rakaat dan dilakukan sebagaimana solat yang lain.
6- Khutbah dilakukan setelah Solat Hari Raya, iaitu pada khutbah pertama dibaca takbir 9 kali dan pada khutbah kedua dibaca takbir tujuh kali dan pembacaannya hendaklah berturut-turut.
7- Hendaklah dalam khutbah Aidilfitri berisi penerangan tentang zakat fitrah.
Sekian, semoga kita semua boleh menunaikan Solat Sunat Hari Raya ini mengikut tertib yang dianjurkan dan moga kita memperoleh rahmat dan keredhaan dari Allah S.W.T....
Diwaktu aku menulis artikel ini adalah dimalam Hari Raya Aidilfitri dan dikesempatan itu aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Lebaran dalam tahun 2012 ini.Solat Sunat Aidilfitri ini dilakukan pada hari 1 Syawal dan waktu solat adalah dimulai dari terbit matahari tergelincir matahari. Hukum solat sunat ini adalah sunat muaakkad bagi laki-laki dan perempuan, bermukim mahupun bermusafir. Sunat muaakkad adalah sunat yang dituntut. Esok pagi adalah Hari Raya dan semua umat Islam akan pergi ke masjid untuk melakukan Solat Sunat Aidilfitri. Oleh itu aku ada membuat sedikit panduan berdasarkan rujukan ilmiah yang aku simpan sebagai rujukan. Solat sunat ini setahun sekali, jadi aku lebih suka merujuk semula takut-takut ada yang tertinggal ataupun terlupa dan juga sebagai panduan kepada anda.
Ok, aku mulakan dengan Perkara-Perkara Yang Sunat sebelum Solat Hari Raya :-
1- Disunatkan mandi dan berhias dengan memakai pakaian yang sebaik-baiknya dan bau-bauan yang diharuskan.
2- Disunatkan makan sebelum pergi Solat Hari Raya Aidilfitri.
3- Pergi untuk menunaikan solat dan setelah pulang dari solat hendaklah menggunakan jalan yang berlainan.
4- Membaca Takbir.
Pada Hari Raya Aidilfitri digalakkan kanak-kanak, orang tua dan muda supaya menunaikan solat sunat ini, bahkan bagi wanita-wanita yang sedang haid pun dianjurkan keluar ke padang sekalipun mereka tidak ikut solat.
Sabda Nabi S.A.W.
'Daripada Ummi Athiyah katanya : Kami diperintahkan pergi Solat Hari Raya, bahkan anak-anak gadis keluar. Juga perempuan-perempuan yang sedang haid (datang bulan) tetapi mereka hanya berdiri sahaja dibelakang orang ramai dan turut takbir dan berdoa bersama-sama dan mereka mengharapkan beroleh keberkatan dan kesucian hari itu.'
Cara Solat :-
1- Niat
2- Pada rakaat pertama sesudah takbiratul ihra, bacalah doa iftitah, kemudian bertakbir tujuh kali mengikut imam dan setiap habis takbir disunatkan membaca :
3- Setelah bertakbir tujuh kali dan membaca tasbih tersebut, kemudian bacalah surah al-Fatihah dan disambung dengan membaca surah yang disukai, yang lebih diutamakan dibaca surah al-Qaf atau surah al-A'laa.
Klik disini untuk membuka paparan surah al-Qaaf
Klik disini untuk membuka paparan surah al-A'laa
4- Pada rakaat kedua sesudah berdiri untuk rakaat kedua bacalah takbir sebanyak lima kali, dan setiap takbir disunatkan membaca tasbih seperti pada rakaat pertama. Kemudian bacalah surah al-Fatihah dan diteruskan dengan membaca surah yang kita kehendaki, tetapi lebih diutamakan dibaca surah al-Ghasyiah. Bacaan itu dengan suara yang nyaring. Imam menyaringkan suaranya pada waktu membaca surah al-Fatihah san surah-surah lainnya sedangkan makmum tidak nyaring.
Klik disini untuk membuka paparan surah al-Ghasyiah
5- Solat ini dikerjakan dua rakaat dan dilakukan sebagaimana solat yang lain.
6- Khutbah dilakukan setelah Solat Hari Raya, iaitu pada khutbah pertama dibaca takbir 9 kali dan pada khutbah kedua dibaca takbir tujuh kali dan pembacaannya hendaklah berturut-turut.
7- Hendaklah dalam khutbah Aidilfitri berisi penerangan tentang zakat fitrah.
Sekian, semoga kita semua boleh menunaikan Solat Sunat Hari Raya ini mengikut tertib yang dianjurkan dan moga kita memperoleh rahmat dan keredhaan dari Allah S.W.T....
Gambar Perbezaan Crankshaft Campro S4PH vs 4G18 vs 4G15
Salam sejahtera...
Kali ini aku mahu kongsikan gambar yang menarik untuk kita fikirkan. Gambar yang dimaksudkan ialah isi perut dalam enjin Campro S4PH dengan 4G18 dan 4G15.... Mari kita lihat gambar di bawah :-
Haa.... ape yang boleh kita simpulkan disini? sila komen di bawah....
Kali ini aku mahu kongsikan gambar yang menarik untuk kita fikirkan. Gambar yang dimaksudkan ialah isi perut dalam enjin Campro S4PH dengan 4G18 dan 4G15.... Mari kita lihat gambar di bawah :-
Haa.... ape yang boleh kita simpulkan disini? sila komen di bawah....
Ahad, 12 Ogos 2012
DIY - Cara Atau Kaedah Buka Radio Player Proton Persona
Salam sejahtera... atas permintaan kawan-kawan yang mahu mengetahui cara-cara membuka radio player kereta Proton Persona, aku post kan gambar kat bawah ni... sila lihat dengan teliti... :-
Cungkil kat bawah cover panel tu.. bukan cungkil dari bawah ventilation aircond tu..
Buka 2 skru yang kelihatan tu
Selepas itu tarik panel ini keluar
Cabut 2 kabel ini
Dah cabut panel itu. Buka pula 2 skru yang kelihatan. Perlu berhati-hati jangan sampai skru jatuh dalam.
Buka pula 2 skru di bawah panel radio
Tarik panel aircond control dan buka pula 2 skru yang kelihatan itu. Perlu berhati-hati lagi sekali jangan sampai skru jatuh bawah. Kalau jatuh nak kena bukak cover kat gear knob n box sekali.
Gambar selepas menarik keluar radio panel
Panel belakang radio panel yang telah dibuka
Semua skru yang perlu dibuka ada 8 biji skru. Selepas tarik radio panel, buka wayar selepas kanan (untuk signal radio). Kabel yang sebelah kiri pula perlu dibuka dengan menggunakan skrew driver mata rata.
Ok, sekian sahaja pengalaman aku yang aku nak kongsikan mengenai cara-cara membuka radio panel Proton Persona. Sebarang kemusykilan sila komen pada ruangan di bawah.
Sekian, terima kasih.....
Langgan:
Catatan (Atom)