Iklan

Sabtu, 3 Mac 2012

Punca Bunyi Ketukan Pada IAFM Campro

Salam Sejahtera...

Gambar di bawah menunjukkan satu alat yang berada di dalam iafm yang dikatakan punca bunyi. Ada pemilik Proton Persona yang telah membuka alat ini dan bunyi ketukan pada IAFM hilang...




Aku tak buang lagi alat ni sebab mungkin akan menyebabkan kawalan aliran udara yang masuk dalam intake manifold tak dapat dikawal mengikut keperluan enjin. Seperti mana yang kita tahu, IAFM mempunyai dua laluan udara yang berbeza iaitu laluan panjang dan laluan pendek. Laluan panjang adalah untuk low torque respon dan laluan pendek adalah untuk high torque respon.

Pada aku elok ganti IAFM yanng baru sahaja untuk memastikan prestasi enjin yang mantap. Lagipun IAFM yang ada pada pasaran buat masa ini adalah murah berbanding dengan intake manifold lain yang berada dipasaran berharga RM 700-900 manakala IAFM Proton berharga sekitar RM 260-300.. Semua harga di atas adalah tidak termasuk upah pasang yang mungkin perlu ditambah sebanyak RM 100.

Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini, terima kasih...


 



   

81 ulasan:

  1. benda tu kat luar saja...bkn kat dalam iafm, fungsinya sebagai penyambung diantara suis elektrik yang akan berfungsi bila rpm kt cecah 3k dan mengerakan alat kat iafm yg menukar laluan panjang kepada laluan pendek spy enjin lebih berkuasa bila cecah rpm 3k ke atas. Bila benda tu dibuang dan iafm disetkan terus pada laluan pendek, tu yg mereka katakan enjin lebih ringan dan pickup ada bgs sikit coz masa low torque pun da pakai laluan pendek mesti la cepat udara masuk berbanding laluan panjang. Cuma yang masih belum dapat dipastikan sekarang ini sama ada kesan jangkamasa panjang pada enjin coz klu benda ni baik untuk enjin, kenapa proton buat dua laluan panjang dan pendek? kenapa tidak ikut terus je laluan pendek tu? ini yang kita kena pikir2kn..... kena tny engineer proton ni, hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm ni... sepaham aku berdasarkan kajian yang dibuat oleh pihak vendor proton, proton gen 2 yang menggunakan intake pendek mempunyai masalah kurg power pd rpm bawah... tetapi pada rpm lebih 3 mmg power... hasil kajian mereka intake sedikit panjang memberikan pembakaran yang lebih sempurna pada rpm yg rendah kerana udara yg msuk tidak terlalu banyak berbanding dengan minyak yg msuk dlm omboh dan ini memberikan kuasa yg lebih pada enjin. apabila berada pd rpm tggi laluan pendek akan disetkn supaya terus memberikan kuasa yg optimum utk enjin... mksudnya udara lebih perlu dibekalkan pd rpm tggi...

      Padam
    2. masalah gen 2 lama bukan sebab intake pendek jadi hilang kuasa pada low rpm tapi masalah mapping kat ecu.. masa first production gen2, pihak teknikal proton edar keluar service bulletin recall balik customer yang pkai gen2 untuk tukar ecu masa tu.. lpas tu dah ok je.. maybe ada customer yang skarang ni dapat kereta seken gen2 complain gen2 lama xde power kat low rpm maybe owner lama x buat penukaran ecu dulu.. bukan masalah intake pendek atau panjang tapi mapping kene cun untuk dapatkan a/f ratio yang baik.. long run intake ni nak bagi mixing a/f tu lagi perfect masa driver dalam keadaan santai atau low rpm sebab masa tu air flow pon tak tinggi dan kadar fuel yang masuk dalam chamber intake tu pon ngam2soi so dari situ ada penjimatan bahan api..untuk short intake nak bagi mixing a/f tu direct/lagi cepat ke combusting chamber supaya cukup semasa engine dalam keadaan high rev... kekadang orang kita ni terrer trus aje buat short intake sebab nakkan power masa high rev tu tapi mcm saya ckap fuel mixing tu kne cun dari low rpm smpai la high rpm.. iafm atau nama lain VIM (variable intake manifolf) ni dah banyak kereta sekarang pakai..even campro cps pon ada pkai.. myvi ada, viva ada etc.. basic operation sama cume part dan betuk aja lain2.. mcam campro cps tak pakai vacuum actuator tapi pakai stepper motor yang control flap opening tu.. saya pon x pasti rpm berapa dia bukak.. dah lama tinggalkan proton dah lupa..heheh..

      saya tengok campro ni berpontensi untuk dinaiktaraf cume kekadang performance part tu terlalu mahal.. bila kita calculate balik cos untuk build enjin tu untuk jadi as strong as possible tu serupa macam kita swap enjin lain yang mana standard pekak badak pon dah power.. nak lagi best masuk gsr tebo trus.. macam saga blm ada dua model buleh masuk, sama ada masuk model mitsu (gsr ck, mivec ck etc..) atau nissan (sr16ve).. sebab apa boleh pkai enjin nissan, sebab gearbox blm memang dari vendor nissan (aicichikai).. tapi xtau la lepas ke x endorse.. bukan nak condem cume bagi pendapat aje la depend pada poket dan kehendak masing2..

      Padam
    3. good info for sharing bro.... mmg btul pun ape yg bro ckp tu... klo ada bajet 8-10k baik msuk gsr ck trus... mengenai gb saga blm dr nissan mmg aku ada dgo tp setau aku bg gearbox manual saga blm la... auto amik mitsu lg.... thanks for ur info....

      Padam
    4. standby 10k la nak sedap... jangan risau harga maybe xkan naik buat masa ni sebab enjin ni kurang permintaan macam gsr lama yang dah makin pupus tu.. harga makin melambung naik..

      Padam
    5. salam.. nak tanya ecu tu boleh tuning tak?jika ada di area mana

      Padam
    6. wslm... kebanyakkan bengkel yg ada alat PDT boleh tuning ecu tapi setting standard jela.. aku pun sekarang baru ada alat obd untuk monitoring enjin, reading error code & delete error code...

      Padam
  2. Pada pendapat saya, klu nak tukar enjin tu...ok juga tp selagi enjin proton masih boleh digunakan, pakai la dulu. Kita kena tengok jg...tujuan utama kita guna kereta adalah untuk sampai ke satu destinasi yang kita nak pergi. Bagi saya enjin proton yang ada sekarang sudah memadai dengan keadaan kita di Malaysia tambahan lagi kereta keluaran tempatan, kita kena sokonglah cuma pihak pengeluar kereta tempatan kena improve lagilah R&D mereka supaya boleh menghasilkan produk lebih bermutu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeahh... fully agreed with your opinion.... hehe... klo enjin campro skrg ni kondem pun leh modi lg msuk high compress piston n wat port n polish sekali... wat internal upgrade... jauh kos n leh jmat klo nk msuk enjin gsr ck...

      Padam
  3. if there is any opotunity guys do you have any link or any other way to diy this rod (i dunno what is called) appreciate it so much...been googling around smua pun tak jumpa pa2

    BalasPadam
  4. huhu.. this is secret recipe... i also dont know.... i sent my car to other sifu... rm 100 for repair this iafm valve...

    BalasPadam
  5. bg ar tutorial tuk repair iafm ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya xde ilmu pasal repair iafm ni... maaf.. bypass iafm ni dh jd secret resepi bg mereka yg mengetahui... aku pun msh xtahu utk buat bypass...

      Padam
    2. sy bru bukak bnda ni kt saga blm sbb mcm bnyi angin bocor.. ingt vacum actuator pnye hal, dh tukar pn same gak.. tp memg boleh adjust nk bg ringan kt low rpm..

      Padam
    3. dh tuko pun bunyi lagi ke bro? cb citer cikit mcmane nk adjust tu... resepi baru ni... hehehe....

      Padam
    4. ada sesetengah otai2 engine campro ni kata buat bypass ni tak bagus. minyak jd kuat. saya dah buat. now nak cari balik rod ni utk pasang baling and setting lain.

      Padam
    5. apa yg anda rasa setelah bypass iafm? sebenarnya klo bypass iafm kereta akan power pada rpm tinggi... sbb intake shot run sahaja yg berfungsi... long run xhidup... long run ni utk power pd rpm pertengahan...

      Padam
  6. ape laman web tuk gear box auto persona,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://eilarazi.blogspot.com/2012/06/convert-gearbox-proton-persona-2009.html

      Padam
  7. klu cam ada bunyi angin kat iafm tu, cuba anda check kat fuel injektor. Buka dan keluarkan batang injektor tu cuba periksa 'O' RING yang ada kat hujung biasanya boleh terkoyak mungkin disebabkan sewaktu membuka dan memasang alat tersebut, bila rosak beli 'O' RING yang sama saiz dan tukar, insyaallah ok la tu. Sekiranya masih berlarutan bawalah kat proton sc terdekat, hehehe

    BalasPadam
  8. mana nak beli benda ni ye?? sy dah bypass iafm ni . . tp penggunaan minyak agak kuat sikit . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo... wat kat mne bypass tu bro? rsenye brg ni xde jual spare part kot...

      Padam
    2. budak club tolong buatkan . . apa nama benda ni ye?? ada tanya kawan dia bg KOD je PW 546916 . . call proton servis . . katanya benda ni nama relay rm22 . . tp x pasti betul atau tidak . .

      Padam
    3. oo.. relay yg control short run or long run kat intake kan... rmai yg modi bypass wat kat short run je...

      Padam
    4. dah cek dekat proton . . nama benda ni ROD EXTENDSION IAFM RM32 . . aku bypass buat long run . . so mana low rpm x da power . . tp masa buat dyno . . pomen 2 setkan balik ke short run . . so skang low rpm power . . tp penggunaan minyak masih x memuaskan . . so solution nya . . aku nak pasang balik rod extendsion 2 . .

      Padam
    5. oo... klo gitu aku pun ingt nk pasang blik... hehe...

      Padam
  9. tolong info macam mane nak buang iafm..saya dah fed up dh dgr byi tu...kalu persona yang 1st model 2,xde iafm ke?kalu kte nk wat cam yang 1st model 2 cam ne???leh bgi ilmu cket...by hati runsing...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak bukak iafm ni keje leceh bro... biase org repair wat bypass pkai short intake je... 1st model persona tahun 2007 mmg sme mcm intake gen 2... xde iafm... aku rse area selangor n terengganu ada bgkel yg wat repair... kat mudah ada yg wat iklan ketika ini...

      Padam
    2. selangor kat mn bro?

      Padam
    3. nak tau lebih lanjut masuk facebook masuk group persona racing group atau campro rules.... ada otai kat dlm tu yg sgt membantu...

      Padam
  10. en fakrul betulkan iafm kan dunggun tu ok tak. ada masalah lagi..?
    saya dapat info yang kereta saga blm iafm ni boleh tukar ke cfe campro. pandangan en fakrul?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus bro... xde masalah... aku pun xde masalah bunyi iafm lg... yup, persona pun leh msuk... intake cfe lg pendek dr intake lama gen 2...

      Padam
  11. nk buat bypass tu bleh kasi tunjuk ajar...apepun,thanks bg ilmu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhu.... yg nk buat bypass iafm ni aku xreti lagi... harap maaf...

      Padam
  12. salam bro,boleh tau repair iafm ni kat mane? ade contact number tak?....tak sedap bunyi la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... bro qaixer kat johor bahru 016-7308748, bro wan pezol kat dungun 013-9315242

      Padam
    2. Alhamdulillah,dapat jugak cari info kat sini.. Thanx bro Fakhrul! Dah contact mekanik JB td..

      Padam
  13. Assalam Bro..saya mau tanya,bole ka benda ni kita tanggalkn sndri aka diy atau tdk?klu bole d mana letaknya benda ni..tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... boleh nk tggalkn sndri tp rugi la iafm xde fungsi... aku pun xhbs belajo utk repair iafm ni.... tu sbb xleh nk share lebih....

      Padam
  14. Assalamualaikum. T.kasih atas info semua. Aku baru pakai neo 2nd 1.3 auto... minyak giler kuat...sedang study bab bypass aifm nie...tp blum jumpa... tolonnnnn..... hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... hehe... selamat membuat kajian... aku nk tolong pun sndiri xckup ilmu....

      Padam
  15. salam bro . aku budak baru ja. hehe bru nak jinak2 dalm bab2 modi ni dripada hntr buta kat bengkel ..so nk tau la sikit2 apa benda yg berkaitan ni kan.. hehehe

    so soalan aku. kete aku mmg dah berbunyi tak tak tak ni la .bunyi kuat .nk2 bila enjin bru idup. so mmg kena tukar iafm la ea ?
    n apa plak fungsi bypass iafm ni..2 bnda berbeza ke. tqvm bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, tuko pun akan jd balik masalah bunyi ni.... elok repair je iafm dgn tokoh mekanik sambilan kat luo yg pakar bab repair iafm ni terutama bro qaixer han.... beza bypass n repair iafm ni jk bypass valve iafm akan disendal je kepada 1 fungsi dr 2 fungsi asal... biase org wat bypass plih laluan pendek... tp pd aku bypass ni merugikan iafm... repair ni lg bgus kete ada pick up plus bunyi pun dh xde...

      Padam
  16. Salam kalau campro gen 2 boleh pasang ke iafm ni..enjin sama kan cume beza intake manifold kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, aku xpasti pulak.... sbb xpenah bukak lagi intake.... pernah cuba tp skrew yg kat bwh tu payah nk bukak... klo boleh masuk pun kne ada modi ckit utk fungsi valve dlm iafm....

      Padam
  17. Askum bro....bleh bgtau x kt mn lokasi IAFM tu....kalo bleh serta kan pic sekali kt mn dduknya,saya nk kerjakn ckup2 benda tu dah naik pekak telinga sya dengar....

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm... ok... copy link bawah ni... bukak dekat url lain...
      http://www.google.com/imgres?newwindow=1&client=firefox-a&hs=RrQ&sa=X&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbnid=Co3Y4jniaKyCIM:&imgrefurl=https://forum.lowyat.net/topic/1160071/%2B20&docid=d-iIXQadZVKdeM&imgurl=http://forum.lowyat.net/uploads/attach-53/post-181253-1252720989_thumb.jpg&w=320&h=240&ei=api6Ute4EoKRrQfcgYHYAw&zoom=1&ved=1t:3588,r:3,s:0,i:90&iact=rc&page=1&tbnh=178&tbnw=220&start=0&ndsp=18&tx=95&ty=92&biw=1334&bih=573

      http://www.google.com/imgres?newwindow=1&client=firefox-a&hs=RrQ&sa=X&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbnid=kf0TxXTVdhSB-M:&imgrefurl=http://malaysianbikers.com.my/forum/arkib-pemilik-motosikal/proton-owner%27s-club-v10/60/&docid=Rdr1EFKP-C4baM&imgurl=http://img20.imageshack.us/img20/9178/23052011094.jpg&w=320&h=240&ei=api6Ute4EoKRrQfcgYHYAw&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:129&iact=rc&page=1&tbnh=184&tbnw=230&start=0&ndsp=18&tx=90&ty=105&biw=1334&bih=573

      Padam
    2. Salam...sy nk tanye persona tahun 2009 ade iafm x?

      Padam
    3. w'salam... setahu aku persona tahun 2009 memang dah pakai iafm...

      Padam
  18. Iafm nie mmg problem...... Tp korang try carik iafm++..... Susah sket nk jpe.... Tp brg ok.... Mungkin mahal sket..... Mmg ader byk cara nk ilangkn bunyi...... Salah 1 repair kt kdai wat short run, 1 lg tukar intake gen2 atau pesona..... Tp mcm biasa la..... Biler dh modi sket2 nie..... Mmg akan menaikn penggunaan minyak sket..... Sbb utk low rpm pn ader power...... Klu bunyi ketukan tu ader..... Minyak pn mkn jugak..... Antara perasan dengan x jer....... Aku sendiri tukar gen2 punyer intake.... Aku pkil BLM2010..... Klu bajet 1300..... Pki intake skunk2 jer trus.... Hahahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam bro..nk tanya ckit..kete persona sy ada msalh iafm..nk try tuka custon intake velocity manifold..tp mcm x boleh la nk pasang yg 2 sbb ada barang yg x boleh nak pasang kt custom manifold 2..blh beri tunjuk ajar x..kalo dpt bg no tel lg bgus..nak tunjuk gambr dy..huhu..tlgggg

      Padam
  19. Lg 1..... Stiap kali bukak iafm..... Kne tune balik.... Klu x...... Mmg minyak lg teruk dr air la..... Hahahahhahaa

    BalasPadam
  20. salam en.fakhrul..selepas awk betulkan iafm di dungun aritu..macam mana dengan penggunaan minyak?semakin saving atau semakin menaik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam... em, low torque kurang sikit sbb dia off laluan panjang... sekarang aku ada buat servis tu sendiri tanpa perlu off mana-mana laluan pendek atau panjang.... klo berminat boleh sms / whatsapp 013-3562796

      Padam
  21. Tukar pakai viva je aku... malas nak melayan...!

    BalasPadam
  22. kalo VIM .. utk exora ... ade masalah kene tuko intake keee...intake exora mahal woooo...600++....

    BalasPadam
  23. As salam bro, brader wan pezol kat dungun 013-9315242 still buat lg ke? Area KL slgor ade contact lain x? Tq bro

    BalasPadam
  24. Aifm model 2008 dn 2009 mmg ada problem knocking sound. tpi model slepas 2010 masalah tersebut telah dibaiki oleh pihak proton...cuma perlu tukar planger yg pendek sikit pada actuator vacuum .dimana flap opening akan terbuka sedikit dari rapat terus.seperti pernafasan trhottle body..klau.nak tambahkan lagi kuasa..saya syor kan install je timing advance processor yg bleh di set pada setiap level rpm..mapping ecu dah mmg okay tak perlu calibrate..ok bro

    BalasPadam
  25. Sy baru jer tukat iafm.. ni kali kedua tukar... keta dh nk hmpir 6 thn. Igt lps ni kalau iafm rosak lg xnk tukar cuma nak tau ada x tempat yg boleh repair iafm. Sy kt kelantan...

    BalasPadam
  26. salam..minta pendapat sume, apa kesan pada enjin jika kite x tukar dan repair AIFM yg berbunyi tersebut?.(Pening kete bini nie)

    BalasPadam
  27. Intake manyfold kosong tiada butterfly rm220 termasuk pemasangan ,cll 0192858928,whattsap 0183541357,ezora cps intake tip top tiada apa2 kt dom,nk bunyi apa

    BalasPadam
  28. Intake manyfold kosong tiada butterfly rm220 termasuk pemasangan ,cll 0192858928,whattsap 0183541357,ezora cps intake tip top tiada apa2 kt dom,nk bunyi apa

    BalasPadam
  29. Salam tumpang tnya sy pkai waja campro 2006 head kereta sy berbunyi.klu buat blk hidraulik tepet berapa kos

    BalasPadam
  30. Hi.tumpang tnya bro..klu pkai intake skunk.boleh slesai tak msalah ketukan tu?..

    BalasPadam
  31. Sama laa kereta sy waja campro dah nk dkt 2 bulan tak pkai sbb ada bunyi ketukan dlm enjin klu bwk bar mesti bengkok..

    BalasPadam
  32. Bole repair blk manifold tu
    Cl saya 017 6643898

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lokasi mana bro.sy kedah

      Padam
  33. Dekat kuching saudara fakrul tau x pomen yg pndai repair iafm tu?

    BalasPadam
  34. Cari dalam Facebook name;
    Zordaq motorsport
    Memng bengkel untuk Krta Proton n trutama campro..

    BalasPadam
  35. Ada x yg tau kedai repair benda ni kat k.kinabalu. fed up dah ni mdgr bunyi ni.

    BalasPadam
  36. Slm..
    Nk tanyalah..setelah di baca dn dikaji...boleh tk iafm ditukar kepada manifold cfe...yg lebih compek dn lgi faster booster..siapa yg pnh mncuba..
    Manifold aifm harga pasaran dlm rm 5++ dan mani fold cfe rm3++.

    BalasPadam
  37. Slm..
    Nk tanyalah..setelah di baca dn dikaji...boleh tk iafm ditukar kepada manifold cfe...yg lebih compek dn lgi faster booster..siapa yg pnh mncuba..
    Manifold aifm harga pasaran dlm rm 5++ dan mani fold cfe rm3++.

    BalasPadam
  38. Salam brader2 sekalian, maaf lari topik sikit, saya nak tanya ada siapa2 yg dah cuba enjine terbaru Sprintex S5-150 highly efficient 3:5 helical twin screw positive displacement supercharger for campro cps and non cps 1.6l ? Kalau ada nak tanya, apa kelebihan dan kekurangan engine terbaru buatan workshop di glenmarie ni ? Terima kasih

    BalasPadam
  39. Kami dari Dori’s Racing Melaka..
    Masalah sebegini sudah banyak kami selesaikan. Kami mempunyai ‘Secret Recipe’ untuk repair IAFM, selepas repair bukan sekadar bunyi tek tek tu hilang malah performance kereta akan menjadi lebih ringan dari sebelumnya. Itu adalah guarantee dari kami dan masalah bunyi tek tek tersebut tidak akan menghantui owner kereta lagi. Kelebihannya ialah tanpa perlu menukar intake dan harganya jauh lebih murah daripada menukar intake. Sekiranya berminat sila search facebook Dori’s Racing Melaka (012 9196341- Zol)

    BalasPadam
  40. Salam,klu saga blm 2010 Iafm tuka pada intake gen2.. Ade ape2 effects x pd enjin? Lpas tu,perlu tuning kete ke slps pemasangan?kete da bnyik mcm bajak da ni..powerloss pn iye..thnx

    BalasPadam
  41. kereta persona elegance saya ada masalah bunyi tek tek tek ..dah teruk sangat bising ... pegi bengkel semua cakap kena tukar intake manifold ... tanya kwn kerja pomen proton pun cakap kena tukar seketul ...check harga barang saja 600 lebih ... nak jadi rezeki ..saya pergi tanya kedai spare part rupanya ada jual sparepart brng yg rosak tu ... dgn modal rm40 ... beli valve manifold adjustment ... cari pomen tukaq valve tu ..upah rm40 .. alhamdulillah settle masalah ..dgn rm80 saja ... harap2 boleh membantu rakan2 disini ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada pic benda tu tak bang,dimana kedudukannya,sama tak mcm saga blm

      Padam
    2. Bro kt mana kedai spare Part tu

      Padam