Nuffnang Ads

Sabtu, 2 Jun 2012

Convert Gearbox Proton Persona 2009 Manual Ke Auto

Salam sejahtera...

    Aku kini telah berubah selera untuk bertukar menggunakan kenderaan bertransmisi automatik. Oleh itu aku perlu membeli kereta baru... Oh tidak!!! kereta aku baru lagi. Aku pun tak mahu membazirkan wang untuk menanggung dua buah kenderaan buat masa ini dan tiada keperluan untuk itu. Oleh yang demikian, langkah penyelesaian terbaik adalah seperti tajuk di atas, menukar gearbox manual kereta aku kepada automatik. Masalahnya adakah aku perlu membeli gearbox automatik seketul? Perlukan peruntukan beribu juga itu.


Kereta Aku Sedang Menunggu Untuk Operation


   Cara lain adalah 'swap' ataupun tukar suka sama suka dengan pengguna kenderaan yang sama baka dengan kereta aku. Dengan kata lain menggunakan sistem 'barter'. Tapi jangan silap, penukaran ini perlukan peralatan - peralatan lain yang berkaitan, tidak semestinya aku bagi 3 barang dan aku juga dapat 3 barang. Sebabnya adalah supaya proses penukaran gear ini dapat dilakukan secara lengkap ke atas kereta yang terlibat iaitu setup automatik perlukan beberapa komponen yang akan aku terangkan secara kasar nanti.

    Langkah pertama yang perlu dilakukan adalah dengan mencari rakan yang mahu swap gearbox juga. Aku hanya mencari di mudah.com dan menjumpai 2 rakan yang menawarkan swap gearbox kereta Gen 2 dan sorang lagi Persona. Oleh sebab panel knob gearbox Gen 2 adalah bulat manakala kereta aku pula adalah bersegi ( segi empat ) maka aku membuat keputusan memilih rakan Proton Persona dan aku 'deal' dengannya.


    Kereta Rakan Swap Juga Sedang Menunggu Untuk Operation


    Langkah kedua pula adalah untuk mencari bengkel yang sesuai ataupun yang biasa dengan kereta berasaskan enjin Campro ini. Akhirnya aku mendapat cadangan dari rakan-rakan forum supaya aku membuat proses penukaran di Bengkel Wazi Motorsport di Kota Seri Kemuning, Shah Alam, Selangor. Aku diberitahu oleh rakan bahawa kos upah yang dikenakan adalah RM 400 sahaja tidak termasuk barang-barang. Untuk pengetahuan pembaca sekalian, anda boleh berhubung dengan Bro Cupin yang merupakan 'incharge' di bengkel tersebut. Talian nombor Bro Cupin adalah 019-6400304. Bagi sesiapa yang mahu modified kereta mereka juga boleh dibuat disini sebab aku tengok bengkel ni ada juga membina kereta Proton Satria Neo untuk drag.

    Ok... sampai masa untuk aku 'deal' semula dengan rakan swap aku untuk penetapan tarikh berjumpa dan menghantar kereta terus ke bengkel. Untuk pengetahuan semua, rakan swap aku ni serah pada aku 100% untuk mencari bengkel yang bersesuaian. Pada awal bulan Mei 2012 aku telah menghantar kereta aku di Bengkel Wazi Motorsport di Shah alam dan aku pulang ke Temerloh dengan menaiki pengangkutan awam (komuter, LRT dan bas ).

   Nak dijadikan cerita, semasa pulang pula aku menghadapi masalah untuk mencari tiket bas pada waktu malam pulang ke Temerloh, tiket yang ada hanya ke Kuantan sahaja. Aku pun tekad membeli tiket bas ke Kuantan dengan hasrat untuk berhenti di tepi highway ataupun di RnR Temerloh. Tetapi hasrat aku tadi dihampakan oleh pemandu bas yang sifatkan pada aku memang betul-betul tidak berhati perut dengan menolak permintaan aku untuk turunkan aku di highway ataupun RnR Temerloh. Alasan yang diberikan pun tidak konkrit pada aku iaitu beliau menyatakan kebiasaannya pada waktu malam beliau tidak berhenti di mana-mana sehingga tiba di destinasi yakni di Kuantan.

    Gearbox Persona Manual (Mivec)

    Aku dengan berat hati menaiki bas tersebut dengan perasaan yang hampa dan bercampur marah. Dalam hati aku, di mana 'customer care' perkhidmatan bas ini? Tapi tidak apalah, sampai masa nanti tahulah ape yang aku akan buat. Semasa menaiki bas tersebut jam menunjukkan pukul 11.30pm dan tiba di Kuantan jam 2.30am. Sebelum tiba di kuantan, bas ini berhenti menurunkan penumpang di sekitar Gambang. 2-3 kali juga bas ini berhenti di tepi jalan Gambang. Perasaan hati lagi bertambah panas. Hampeh!!!.... Setibanya aku di Terminal Darul Makmur Kuantan, aku terpaksa mencari hotel untuk menginap semalaman lagipun aku belum solat isyak. Lebih selesa aku cari hotel untuk bermalam. Pada keesokan paginya aku pun menaiki bas ke Temerloh dan yang paling aku tidak suka, aku terpaksa EL... cuti...

   Ok, habis cerita aku pasal masalah yang terpaksa aku alami semasa pulang dari Shah Alam. Setelah kereta aku siap dalam masa 4 hari, aku pun bertolak ke Shah Alam menaiki kenderaan adik aku dengan membawa anak isteri sekali. Jumlah keseluruhan yang aku kena bayar adalah RM 510 lebih kurang la... campur minyak gearbox auto sekali. Semasa baru memandu pulang aku terasa pelik pada kereta aku, ada bunyi di bahagian hadapan. Aku bertanya pada Bro Cupin mengenai masalah baru yang aku hadapi beliau mengatakan tiada masalah semasa beliau last check. Akhirnya aku menjumpai punca masalah adalah bearing tayar kereta aku dah rosak. Nanti aku ceritakan pula dalam tajuk lain masalah mengenai bearing kereta macamana mahu kenalpasti kerosakannya..


Gearbox Persona Auto (mivec)


Sebelum aku terlupa, beberapa barang yang perlu aku swap dan aku dapat adalah seperti di bawah :-

Aku Bagi :-                                             Aku Dapat :-
1- Gearbox Manual                                * semua barang yang aku swap dapat kembali + TCU dan sistem
2- Clutch Padel                                         wiring auto gearbox ( hanya clutch pump dan padel aku tak
3- Gear Panel dan Knob                           dapat sebab tak perlu )
4- Panel Meter
5- Clutch Pump
6- Radiator
7- Brake Pump

* Untuk pengetahuan pembaca radiator perlu ditukar kerana radiator kereta transmisi automatik adalah lebih besar untuk menampung suhu minyak gearbox sekali dan brake pump juga perlu ditukar supaya lebih mencengkam untuk menahan tolakan semasa gearbox dalam kedudukan D dan semasa membrek.

Sekian sahaja coretan pengalaman aku mengenai proses swap dan convert gearbox Proton Persona 2009 aku ini. Sebarang pertanyaan ataupun komen sila kemukakan pada ruangan komen di bawah artikel ini.

Sekian, terima kasih.....

99 ulasan:

  1. Salam, memang senang nak drive guna auto berbanding manual semasa jalan jem... kaki bleh rilek skit, dulu pkai manual asyik lenguh je kaki..

    Tapi satu perkara yang merisaukan aku semasa drive auto, pergerakan tombol gear dari P ke gear R terasa macam ada henjutan/kasar. ini berlaku semasa parking sekejap @ isi minyak di stesen minyak... bila aku parking kat rumah, pergerakan tombol gear dari P ke R ok je.. (waktu petang park, waktu pagi start guna balik - jarak waktu parking lama skit)

    mintak bantuan saudara untuk merungkaikan masalah kereta persona auto aku ni.. untuk makluman, aku dah g SC proton untuk menyelesaikan masalah ini, tapi masih tidak dapat diperbetulkan. Pertama pergi - Diorang reset ecu - masih bermasalah, Ke-2 pergi, diorang redust gear lever- masih tidak dapat diselesaikan, Ke-3 pergi, tukar minyak gear auto ( 5 botol)- masih bermasalah. aku dah tahu nak buat ape dah, harap saudara fahkrul dapat membantu, terima kasih....

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm... saudara... dr masalah yg saudara hadapi tu aku sendiri blum penah hadapi... tp setau aku ada kes kete pkcik aku pkai wira auto... klo dia msuk kat p nk tuko gear lain dh susah dh mcm dh terkunci n kne bnyk try n bersabar utk adjust supye dia dpt msuk gear R or D... dia repair dlm RM 200 je... itu kete wira la... kete saudara ni convert jgk ke dr manual ke auto? umo gb auto ni dh brape thn?

      Padam
    2. wira auto pun penah jd mcm tu erk.. aku pun perasan yg kete waja auto opis aku pun ada simptom mcm tu... atau memang kete gear auto proton mcm tu?

      kete persona aku memang asal gear auto... dulu pkai kancil manual. hampir 3 tahun lebih guna persona auto ni.. beli pada tahun 2009.

      pakcik saudara fahkrul repair ape smpai rm200? kt bengkel mana?

      Padam
    3. oo.. klo 3 thn ok lagi... sblm ni tuko minyak gear box brape km bru tuko? em, kete wira pakcik sy tu anak dia bwk g bgkel kwn dia di jengka, bli brg n upah ckit... tp dia xckp la brg ape yg tuko org lme mnela tau sgt... hehe... dkat tmpat saudara xde ke bgkel specialist auto?

      Padam
    4. masalah bro ni,kena tukar inhibitior swtich dkt gear box,
      sblom tukar buat diagnosis gearbox dllu..

      Padam
    5. salam bang jadi total semua kos swap gearbox tambah barang2 kene tambah total rm 510 ya. radiator baru termasuk sekali ke. dan boleh saya nak tau kebiaasan alasan orang yang nak tukar auto ke manual ni sebab apa ya. saya memang plan nak tukar manual persona ke auto. tapi jaraang jumpa orang yang nak swap atau tukar auto ke manual.

      Padam
  2. minyak gear box aku tukar setiap 20000km, tp selalu tukar awal. mileage kete dah cecah 80K++, dah buat major service dah pun..cuma water pump, coolant & spark plug aku tk tukar lg... Tp pblem keta aku ni masih tak settle2 jgk...

    kalu ikutkn dlm buku manual kete ni, kena isi minyak gear dlm 7 liter lebih, bermakna kena guna dlm 7 botol, tp knapa sc cuma tukar 5 botol? agak2 nye bape liter yg sepatutnya perlu diisi dlm gear box persona auto ni?

    skrang aku jarang letak gear pada kedudukan P. kalu bhenti kat mana2, aku cuma letak kat gear N....walaupun parking utk waktu yg lama.

    aku masih survey bgkel specialist auto kat tempat aku, aku tinggal area dengkil. cuma tak tahu bgkl yg sesuai.. lgpun aku bkn asal sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo.. aku pun dpt tuko gearbox yg dh pkai 3 thn... mileage mse convert hr tu jejak dh 80k km... tp kdg2 mmg klo tolak kat P n kedudukan kete x rata dia ada bunyi mcm lock kn... mmg ada susah ckit nk tarik kluo dr P klo mcm tu... aku stakat ni atas nasihat kwn2 klo jln xrata w'pun ckit aku trik hand brake dl bru msuk p utk parking.. bg kurg bebanan gearbox utk tmpung berat kete...

      Padam
    2. memang aku stuju tarik hand brake dulu sebelum letak gear pada P, aku pun selalu buat mcm tu wlpn kdudukn keta rata @ tk ... tapi gear P kete aku masih ade simpton yg sama wlaupun slalu tarik hand brek...

      Padam
    3. em, susah jgk tu... klo mcm tu nk kne mekanik yg pro utk setel mslh saudara tu... wrne minyak gearbox wrne pink ke gelap ckit klo dh lme pkai?

      Padam
    4. warna minyak gear masih warna pink kemerahan wlupn setlah ditukar... rasa mcm tk perlu tukar lg minyak gear tu..awl sgt aku g tukar

      Sblum ni pun, tanda2 awal gear P keta ak susah nak nk tarik adlh semasa parking keta dlm kedudukan keta x rata. selepas 20K++ km perjalanan, tk kira kedudukan rata@tk, simpton tu masih ada sampai sekarang.

      tu la, sc proton sndiri sruh cari gear box specialist.. isk, pening aku...

      Padam
    5. oo.. ikutkn dlm buku garispanduan penyelenggaraan setiap 40k km bru tuko minyak gear utk auto... manual 50k km... mmg kne cri specialist auto gearbox ni... mesti si pakar tau tanda2 tersebut ape yg nk rosak ato pun dh rosak...

      Padam
    6. masalah bro kena buat dllu diagnosis..
      blh jd jgk inhibitor swtich problem,sbb sy prnh tukar dkt kia spectra.
      klau blh minyak jgn tukar spec proton,xkira la apa jenama,klau D3,D3 la guna jgn masuk D2,

      Padam
  3. wah..murah bro pomen tu amik upah.aku punya tukar sama cam kamu jgk,kena dalam 600 lbih.dari asalnya dia mintak 350..tapi banyak barang xde tup tap kena 600 lbh jgk.mounting,wiring,panel meter kena pulak pulak neo h line,ada airbag,abs,aku baseline je xleh pakai wiring neo,kelam kabut cari.
    aku punya gen2 swap ngan gearbox neo,stkat ni ok,xde masalah gear,naik pun best,siapmain gear buat mcm manual.dah 2tahun tukar.dulu manual jejak 210km/j skrg hampess 180 je berani,xtest habis minyak lg tu.
    kalau park boleh je masuk gear P,kalau susah masuk gear tolak main22 je kereta kedepan@belkang dulu kemudian tukar lah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh.. yg rm 200 tu pkcik aku punye kete repair pasal klo tolak gear kat P susah nak trik kluo, kne bnyk main bru kdg2 dpt kluo... total aku convert hr tu upah rm 500 + minyak gearbox auto... em,klo nk ikut gearbox auto ni ration dia set lebih lajak sbb dl mse manual klo rpm dh 3000 rpm mse gear 5 bru 100 km/j. skrg auto klo nk 100 km/j bru 2600 km/j je klo xsilap aku dlm gear D...

      Padam
    2. klo aku tambah gear box treatment jenama X1-R kt keta aku ok tk?
      ada apa2 kesan pd performance tk?

      Padam
    3. minyak bearbox treatment ni lbh kpd memberi kelancaran pd gearbox.. klo pkai manual nk msuk gear mudah n x sulit.. klo auto mgkn lbh lancar.. em, ia satu pelaburan jgke pnjg utk menjaga jgka hyt gb anda...

      Padam
  4. Gearbox persona auto nie ada penapis tk? kalu ade, bila sepatutnya kena tukar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. brita baiknya tiada bro.... hehehe...

      Padam
    2. kalo xde filter, perlu tk buat flushing minyak gear tu? tk silap aku, pengguna keta toyota buat flushing pd setiap 40k km.

      Padam
    3. setiap 40k km leh tuko gearbox oil... ada yg wat 50k km... tp lbh elok wat 40k km.... dlm 5 liter rsenye...

      Padam
  5. setakat ari ni..pernah ade masalah x kete bro?org kate kalu convert ni kete mesti jadi problem ckit

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat ni xde mslh bro... sbb totally brg2 utk auto dh set msuk... wiring pun wat sekali... aku tgok lg kemas sc proton wat klo bgkel luo tgok nasib la.... ada yg kurg kemas mcm kete member aku hose wire yg xpkai dia ptong mcm tu je n letak blind skrew... kete aku wazi motorsport (sc sri kemuning) wat xde aku jmpe hose wire yg ptong2 mcm kete member aku tu... alhamdullillah setakat ni mmg xde mslh pun...

      Padam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Balasan
    1. ada no kontek seperti kat artikel atas.... Talian nombor Bro Cupin adalah 019-6400304... kre incharge mekanik kat citu... aku pun dl nego dgn bro Cupin ni...

      Padam
    2. bro,kapasiti minyak gearbox persona auto berpa liter??

      Padam
    3. ku rse 8 liter bro... kod gearbox mitsubishi F4A42-2... cri spec dia... aku jmpe 7.8 liter...

      Padam
  8. saya nk tanya minyak gearbox pe yg sesuai n terbaik untuk persona..sy bru nk tukar minyak gearbox..mse major servis aritu sy xtukar skli sbb xde modal

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut spec proton bro... sbb spec yg proton punye utk persona dia ikut spec mitsubishi F4A42-2... klo msuk minyak toyota ke honda ke nnt jd efek lain lak....

      Padam
  9. Salam,
    Saya ingin Swap Persona Elegance 2010 ke Auto.Ada siapa2 berminat?Tlg maklumkan saya segera.Bro, klo swap dengan Satria Neo bole ke?ada prob x slps dh tukar skrg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. satria neo gear konsul dia bulat mcm gen 2 kan?

      Padam
    2. bro saya berminat...boleh contact no 01114245594....persona elegance 2011

      Padam
  10. Salam bro Fakhrul,
    Saya baru terbaca blog saudara masa tgh cari2 info tukar gearbox Persona manual ke auto. Just nak tanya, sampai skang dah 1 tahun, keta bro tu xde masalah ke. Saya dengar kalau tukar byk cekadak yg akan timbul, risau jgk... TQ.

    Dalam mudah ada jual recon RM1300 + trade in gearbox lama. cam mahal la pulak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... so far so good.... no prob at all... yg penting mekanik yg buat tau ape yg patut dia wat... anto kat sc kemuning @ wazi motorsport tu mmg puas ht... kemas lg... klo convert pastikan part yg wajib tuko tu mesti dituko... bukan gearbox semata-mata.... recon ni xpasti la mcmane... kne tnye ada waranti ke tidak...

      Padam
    2. Recond jgn woy. Nti nyesal. Xsemantap GB ori. Lbih byak mslah recond ni tpi tgk nsib r yg pasti kurang best. Hrga patotnya xboleh amik smpai 1.3k klau dh swap psal ori pnya pun dh ckup mhal RM10-15k so pling2 pun patot jual pda hrga RM600 je.

      Padam
  11. Saya dah jumpa partner utk swap gb dari manual ke auto. Sy merujuk semua maklumat dari blog ni. Dah call pun bro cupin kat kota kemuning ni. Harap2 takda masalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. moga2 semua cantik... lg elok hr2 tgok dia buat jika anda berhampiran dgn kemuning la....

      Padam
  12. Assalamu'alaikum
    Bro,
    Kena dapatkan approval JPJ dgn PUSPAKOM ke kalu nak tukar transmission ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat yg aku maklum xperlu... tp mgkin time nk jual kereta kne bwk puspakom n jpj... lgpn stakat roadblok dgn JPJ n trafik yg aku dh lalui xde mslh ape2 pun...

      Padam
    2. mmg r sbab bukan dia check detail kereta ko transmisi apa pun msa 2 nak2 trafik lgi r 2 sebab ko boleh lpas. Nk jual je baru tukar jnis transmisi dkt geran snang 1x jlan msa urusan jual bli utk tkar nma.

      Padam
  13. salam..saya bercadang nak convert gear box manual kpd auto..agak2 brpa cos kalau tukar y baru...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam... tukar yg baru kene order ngn proton kot bro... klo nak lebih mudah cari kat kedai half cut atau nak lagi jimat swap sahaja...

      Padam
    2. tukar gearbox shj kn..blok masih yg manual...slps convert kpd auto ada beza ke dari segi performance..pickup..petrol...?

      Padam
  14. Assalamualaikum saya dr johor bharu ingin menukar gear box manual ke auto kereta proton persona kpd sesiapa yg ingin menukar gear box auto ke manual hubungi la saya 0177899116

    BalasPadam
  15. kalau dari seksyen 18 nak ke bngkel ni ikot mane dekat yer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, aku nak petakan pun xbrape mahir area shah alam n sebab aku pun puas tanya kat orang... hehe... ni page fb nya... https://www.facebook.com/pages/Wazi-Motorsport/172728926078129

      Padam
  16. Salam bro.. sy nk tnya skit.. btl ke ecu persona elegance ngn ecu persona lme xsame.. hr tu sy dh dpt rakan tuk swap gb.. pstu last mnit die trik dri..ktenya ecu PE ngn psona lme xsme..nti byk kosny..btul ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... ECU memang xsama dari segi BIT... yg lama 16 BIT, elegance 32 Bit... tapi klo convert gearbox mana ada tuko ECU.. yang tuko adalah TCU bro... transmision control unit

      Padam
    2. Salam Tuan, Terima Kasih atas info yang diberikan. Kepada sesiapa yg berminat utk swap (Suka sama Suka) dari auto ke manual boleh hubungi saya. kereta saya Gen2 Manual 2005. lokasi di Cyberjaya. segala urusan berkenaan dgn pertukaran boleh dirunding. TQ.

      Padam
    3. elok bg no hp utk dihubungi ataupun alamat email... baru cantik..

      Padam
  17. salam bro..saya guna gen 2 auto tahun 2005..masalah yang saya hadapi sekarang, bila mula nk jalan pertukarn gear dari gear 1 kepada gear 2 rpm akan naik tinggi skit dan mcm berlaku slip disc.TAPI, kadang2 dia ok..kalau masa mula jalan aku pecut, pertukaran gear dia lancar..penyakit ape ye? ..gear box auto ada flywheel x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... aku rasa macam kne tuko torque converter je... kos mungkin lbh 1k klo xsilap... dia lambat nk rosak berbanding manual... penukaran minyak atf (auto transmission fluid) ada jaga x?

      Padam
    2. kalau saya masih pakai lg gearbox tu, ada kesan pada enjin x? ..minyak ATF tukar ikut masa..

      Padam
    3. masalah bro,tukar kit clutch auto la,punca slip dari minyak...jgn slh msuk minyak..
      proton dh bagi spec minyak bro kena masuk yg spec dia bg..klau masuk D3,D3 la bro masuk..jgn masuk Toyota VI,xsesuai dgn gear box..brbanding dgn tiptronik..

      Padam
    4. spec minyak gearbox mmg kne ikut proton... betul la tu...

      Padam
  18. saya ade proton persona 1st model manual tahun Nov 2007 (Mileage 123 000km) nak swap dengan penguna persona auto, berminat call 0193131236, sebab emak saya x reti pakai manual..

    BalasPadam
  19. Salam tuan blog.. saya pengguna saga flx 1.6 auto.. plan2 nak tuka auto p manual... agak2 gearbox manual apa yg sesuai? Jika saya guna gearbox manual saga flx 1.3 adakah sesuai dgn flx 1.6 saya??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm bro.. em, aku xpasti pulak bab tu.. kena tanya dengan member yg biasa upgrade gearbox ni... tp pd aku xberapa sesuai klo boleh pun sebb ratio gear 1.3 dgn 1.6 berbeza... lain cerita klo upgrade clutch 1.3 kpd 1.6 yg tu biasa dengar & kesannya lebih baik dr tuko gearbox yg melibatkan ratio gear. sebab kuasa enjin 1.3 xsama dgn 1.6... ratio gearbox 1.6 hanya sesuai utk 1.6... klo masuk kat enjin 1.3 nnt akan jadi berat... bayangkan jela basikal speed le run tu masuk gear berat tp kaki kita xkuat nak tolak... macam tu la jadinya...

      Padam
  20. Assalamualaikum...
    sy pengguna gen2 manual, berminat nak swap ke auto. klu ada sape berminat call atau wassap ke no 019-3125337.

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum... sy pengguna protmn persona lama,manual, berminat nak swap ke auto. klu ada sape berminat call atau wassap ke no 019-5452546

    BalasPadam
  22. Sy pengguna proton saga fl..berminat nk swap ke auto.klu berminat kol 0198575659 kwsn besut terengganu..

    BalasPadam
  23. Saya berhajat untuk swap transmisi gearbox manual saga blm 1.3 saya kepada auto.kepada yang berhajat untuk guna transmisi manual, bolehlah hubungi saya di talian 0195638927...kita bincang sampai jadi

    BalasPadam
  24. As salam..saya pemilik proton waja manual..tahun 2002.ingin swap ke auto.jika ada sesiapa berkenan utk tukar manual boleh kontek di 0165031469

    BalasPadam
  25. As salam ...saya berhajat untuk buat pertukaran kereta manual persona 1.6 dengan auto...

    BalasPadam
  26. Jika ada yang berminat..sila hubungi 019-2993042...kereta baru umur 2012 ..sebab nak tukar wife nak pakai bawak g kerja...dia x pandai bawak manual...

    BalasPadam
  27. Salam,sesiapa yang nak convert Saga BLM 1.3 auto ke manual..Boleh contact saya 019-4433550..Area KL and Penang

    BalasPadam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  29. assalam, saya nak membuat pertukara kerete persona manual ke auto...boleh contact saya 0192301720

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum...
    saya pengguna gen2 manual tahun 2006, berminat nak swap ke auto. kalau ada sape berminat call atau wassap ke no 012-6925260

    BalasPadam
  31. Saya pengguna Wira SE manual 1.5 tahun 2005 berminta nak swap ke auto, kalau ada sapa berminat call atau w.sapp saya 013-2902375

    BalasPadam
  32. aku pakai blm tahun 2011 manual,1.6 nk tukar ka auto ada sape nk swap atau tahu tempat yg ade gearbox auto tolong bgtauno tel.0172552875

    BalasPadam
  33. ade tk nak swap dgn sye persona elegen menuel 2010 nak swap ke auto area ampag 0113342763

    BalasPadam
  34. tumpang iklan...persona elegance 2011 manual nak swap gb auto...01111323429

    BalasPadam
  35. Salam . Tumpang usha ye tt .
    Saya saga flx 1.3 nak tukar/swap manual ke auto .
    Area KL/Selangor . Berminat contact sy ye 0183141036

    BalasPadam
  36. saya wan nak swap gearbox manual 2011 ke auto berminat call/wssp
    0123543973

    BalasPadam
  37. Saya danieal.nk convert manual ke auto.model persona tahun 2010.sape2 nk swap roger je.0148529386

    BalasPadam
  38. Saya danieal.nk convert manual ke auto.model persona tahun 2010.sape2 nk swap roger je.0148529386

    BalasPadam
  39. Asslm.. Bro fakrul, masih pkai persona lg ker skrg?

    BalasPadam
  40. Boleh x persona elegant iafm mt swap dgn gearbox persona oem at..? Mksud sy dri segi wyring, TCU n lain² barng.. Mta pndapt bro yg brpnglaman..

    BalasPadam
  41. Boleh x persona elegant iafm mt swap dgn gearbox persona oem at..? Mksud sy dri segi wyring, TCU n lain² barng.. Mta pndapt bro yg brpnglaman..

    BalasPadam
  42. Assalam.... ade x tukar exora manual ke auto?

    BalasPadam
  43. salam..ada sape2 nk swap GB ..auto ke manual..satria neo 2010...saya nk jual neo..tp customer nk suh buat auto..

    ejam ..bole wasap saya..0192306848..asap..tq

    BalasPadam
  44. Nak tanya upah tu rmxxx tapi barang2 kena beli kan. Total berapa rm?

    BalasPadam
  45. Nak tanya upah tu rmxxx tapi barang2 kena beli kan. Total berapa rm?

    BalasPadam
  46. Saga blm 1.3 auto..nk convert ke manual.area penang..suggest bengkel skali..0124078762

    BalasPadam
  47. Salam..saya ada persona manual tahun 2011..nak swap ke auto..ada sapa yang berminat tak..whatsapp 0132808011

    Tq admin

    BalasPadam
  48. rmai sgt nak swap manual ke auto. Auto ni kos tnggi dri mnual n nk jga pun rumit. klau kreta xboleh start truk sbab xboleh buat cra cm manual. Mnyak pun tnggi skit n berat skit top end. Pkai je r manula GB pun than lsak

    BalasPadam
  49. Salam Tuan, Tumpang tanya. Kepada sesiapa yg berminat utk swap (Suka sama Suka) dari auto ke manual boleh hubungi saya. kereta wife saya Exora Manual 2011 CPS (milage rendah lagi). lokasi di Cyberjaya/Sepang. segala urusan berkenaan dgn pertukaran saya tanggung. Ctc saya wsAp/sms 019-380 2632.Terima Kasih

    BalasPadam
  50. Salam,sesiapa yang nak convert Saga BLM 1.3 auto ke manual..Boleh contact saya 019-4433550..Area KL and Penang

    BalasPadam
  51. Salam.. sesiapa yang berminat nk swap gearbox sila hubungi saya: 0129915181
    Kereta persona manual 2009 mencari rakan swap auto.

    BalasPadam
  52. Assalamualaikum n. salam sejahtera,saya pemilik kenderaan proton persona manual 2012 condition tip top 10/10.saya mencari pemilik kenderaan proton persona auto yg berminat hendak swap dengan manual saya.Boleh hubungi @ wassup 0177360766

    BalasPadam
  53. Assalamualaikum n. salam sejahtera,saya pemilik kenderaan proton persona manual 2012 condition tip top 10/10.saya mencari pemilik kenderaan proton persona auto yg berminat hendak swap dengan manual saya.Boleh hubungi @ wassup 0177360766

    BalasPadam
  54. Agak2kan siap pasang berapa kosnya..gearbox n upah

    BalasPadam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  56. Assalamualaikum saya pemilik kenderaan proton persona elegance manual 2010 condition tip top 10/10.saya mencari pemilik kenderaan proton persona auto yg berminat hendak swap dengan manual saya.Boleh hubungi @ wassup 0137549097

    BalasPadam
  57. Assalamualaikum, tuan. Saya rosli rawang 01110855714. Converd persona campro manual kepada auto. Masalah enjin mati bila slow cth kat trafik light, saya buat u'trn. Minta pencerahan

    BalasPadam
  58. Salam sahabat saya wan nak swap gearbox manual ke gearbox auto..Kereta Pesona elegant 2012 ..ada siapa yg nak Cari gearbox manual bolehla wasap saya 01110193973

    BalasPadam
  59. This phrase suggests a process of altering or replacing the gearbox in a Proton Persona, likely for performance or maintenance reasons. Why Games Online It could involve upgrading to a different type of gearbox or making repairs to the existing one.

    BalasPadam