Nuffnang Ads

Ahad, 21 Oktober 2012

Cara Untuk Tambah Kuasa Membrek Pada Proton Persona

Salam sejahtera semua...



Double Layer Servo VIRS / EK

    Kali ini aku mahu kongsikan kaedah bagaimana untuk membuatkan kuasa membrek pada kereta Proton Persona anda bertambah dengan maksud apabila anda tekan sedikit sahaja pada pedal brek anda telah dapat rasai kuasa membrek yang diperlukan. Untuk pengetahuan Personarian semua, kereta Proton Persona dibekalkan dengan Servo Brake Single Layer oleh pihak pengeluar Proton. Oleh itu, anda perlu 'upgrade' servo tersebut kepada 'Servo Double Layer' tetapi proton tiada keluarkan servo double layer ini.

Double Layer Servo Evo

    Pengeluar kereta lain seperti Honda, Mitsubishi, Ford ada mengeluarkan servo double layer ini dan ia boleh dipasang pada Proton Persona mengikut model-model kereta yang tertentu. Kebanyakan pembekal di jaringan internet seperti di laman mudah.com ada yang menjual dengan harga serendah RM 150.00 untuk 1 set double layer servo...

   Setelah aku membaca komen-komen dari pengguna lain yang telah menggunakan double layer servo ini, kebanyakan mereka mencadangkan supaya menggunakan double layer servo dari Honda VIRS / EK. Ini kerana double layer servo ini lebih lembut dari evo 3 / 2 tetapi masih mempunyai kuasa yang diperlukan untuk membrek. Semasa kerja-kerja pemasangan dilakukan aku telah dipelawa oleh En. Arif untuk mencuba kuasa brek pada kereta Wira Sedan beliau yang menggunakan Double Layer Servo Evo 6 dan hasilnya aku dapati memang menakjubkan. Hanya tekan sedikit sahaja pedal brek tayar sudah mahu berhenti ditambah pula dengan bantuan disk brake belakang. Tetapi jika tidak biasa pada permulaan memang akan selalu brek mengejutla anda dibuatnya.

 
    Aku telah menghubungi En. Arif dari Seksyen 3 Bangi untuk membuat temujanji seperti yang aku telah tetapkan iaitu pada 16 Oktober 2012 untuk pemasangan di bengkel yang beliau sarankan Bengkel Unicar Services. Jika anda berminat untuk mendapatkan bekalan dari En. Arif ini anda boleh menghubungi beliau di talian 012-6567353 dan beliau menjual pelbagai barangan halfcut yang lain seperti rear disk brake dengan harga RM 600 sahaja + upah pasang di Unicar Services ini berharga RM 150.

Proses Pemasangan Dilakukan Pada Keretaku. Aku Perlu Korbankan Strut Bar....

    Aku dimaklumkan kos pemasangan berjumlah RM 80 tidak termasuk minyak brek DOT 4. Jadi aku membeli sendiri minyak brek DOT 4 di kedai Spare Part dengan harga RM 16.00 sahaja. Jumlah secara kasar yang perlu anda sediakan adalah berjumlah RM 250 untuk pemasangan Double Layer Servo Honda VIRS ini.

Single Layer Servo Proton Persona Yang Telah Dibuka Dari Enjin Bay. Kelihatan Nipis Berbanding Double Layer Servo

    Selepas double layer servo ini siap dipasang, mekanik tersebut telah mengajak aku mencuba dahulu kuasa membrek double layer servo ini di kawasan parking yang lapang. Permulaan percubaan aku cuba membrek secara perlahan dan aku dapat rasakan cengkaman yang lebih kuat diberikan berbanding dengan kuasa asal single layer sebelum ini. Percubaan kedua aku cuba membrek secara mengejut dan kuat menyebabkan bunyi geseran pada jalan menandakan tayar telah bergesel di atas jalan tar.

    Aku berpuas hati dengan pelaburan berjumlah RM 250 ini dengan hasil kuasa tambahan brek yang aku perolehi jika nak dibandingkan dengan pertukaran sludge dan hole disk rotor pada harga RM 350 pun belum tentu menjamin kuasa tambahan semasa membrek. Cuma kebimbangan terbaru yang timbul pula adalah kerisauan mengenai ketidakmampuan kenderaan di belakang keretaku semasa aku membrek secara mengejut jika perlu menyebabkan keretaku disondol.... hehehe...

Sekian, terima kasih.........













79 ulasan:

  1. Nmpk mcm best je pasang servo double layer ni.
    Dah lama usha tapi takde kesempatan nak pasang lagi
    Alamak, tapi strut bar ke bukak ke? saya guna 3 point UR punya.
    sayanglah beli mahai2 tapi xboleh pakai pulok.
    Hmm kalau tukar master cylinder / brake pump yg lebih besar vs tukar servo saje macam mana pulak ye..hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup aku rse mmg xleh pkai... nnt ssh nk check minyak brake utk buka penutup sbb sblm ni tbg minyak kedudukannya xsmpai bwh strut bar... msuk double layer servo kedudukan tabung tu trus ngam2 bwh strut bar... klo bukak 1 cara jual la... hehe... aku pun nk jual nnt... em, klo yg tu aku xtau lg ada ke x brg2 after market utk master silinder n brake pump yg lain...

      Padam
    2. Thanks for feedback bro.
      Hmm, aku pun dh kira2 clearance tabung minyak brek, kalau servo baru tambah seinci boleh la clear lagi, kalau tebal mmg sangkut ler jwbnye.alahai klu xdak strut bar depan cornering agak goyah la..haha
      adalah buat homework ckit, tgk gayenye brake master cylinder pump proton ni mostly saiz 7/8" inci utk wira,waja,gen2 & persona. So kalau nak bagi kuat ckit nmpknye kene pakai perdana punye la saiz 15/16" inci xpon Evo 3 punye 1" inci.. tapi pedal sure jadi lebih keras tnpa servo 2layer. Worth a try la kalau nak guna strut bar + lil bit brek power. Kalau aku dh psg nnt aku feedback cni.
      Satu lg bro, before & after punye brek bias sama tak?

      Padam
    3. ok... bgus gak tu... nnt share2 la kat cni rmai lg member persona nak tau... satu yg prob penutup tbg minyak brake honda ni dia berkaki jadinya mmg xleh ada penghalang di atas pentutup minyak brek ni... em, mksud bro bias mcmane tu?

      Padam
  2. assalam

    1. nak tanya kalau saga blm boleh pakai model yang sama ke?

    2. berapa diameter beza antara single servor dan double layer yang sedara pakai sekarang nie.

    ahmad

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'slm.... aku rse same je... tp klo nk lbh confirm elok tnye En. Ariff yg jual servo ni... em, pasal beza saiz aku xsempat ukur la... tp yg asal punye servo single layer ni aku leh la ukur sbb ada dlm rmh saiz lbh kurg 1.7 inci je tebalnya... jdnye klo double layer aku rse lbh 3 inci kot...

      Padam
  3. salam,nak tanya double servo nissan pun lembut juga kan.mane lagi lembut?erm nak tanya tulang anjing yang mane bagus dan tahan lama?

    BalasPadam
    Balasan
    1. servo nissan aku xpasti tapak dia sme ke x... mmg lembut gak... pasal tulg anjing ni aku xde pengalaman lg la... tp brg mcm tu kait ngn getah mmg akn rosak... cepat ato lmbt tu ikut kualiti produk... biasenye yg mhal tu yg bgus...

      Padam
    2. saya pakai nissan punya..peghh tip top lagi best dari evo punya

      Padam
    3. huhu.... kne test nnt sape yg paling cepat leh stop kete dlm kelajuan 60 km/j

      Padam
  4. Selepas tukar ada check engine light nyala tak? Sebab aku pun dah tukar servo yang sama kat Persona tapi check light nyala

    BalasPadam
    Balasan
    1. kete bro persona yg mne, ada ABS ke? kete aku xde lak engine light menyala... klo nk kesan prob elok g wat PDT (Pro Diagnostic Tool)tgok kat mne yg prob...

      Padam
    2. Kereta aku Persona Elegance M-line yang xde ABS, dah kesan problem ngan OBD 2, masalah brake switch, lepas tukar check engine lampu nyala lagi..

      Padam
    3. em, problem gak tu... dr segi performance kete ada drop x bro?

      Padam
  5. Rumit gak mslh ben ni sbb dh tko brake switch jd gak.. Kne cri mekanik yg bgus utk finding prob ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selepas tukar servo lampu brek anda ada nyala bila brek tidak tekan tak? Sebab lepas kereta aku tukar servo lampu brek nyala bila brek tak tekan..lepas tu foreman adjust brek switch tu..saya syaki tu sebab check engine light nyala

      Padam
    2. xdela lak nyala klo x tekan brake utk kete aku bro... mgkn ada mslh teknikal ckit tu...

      Padam
  6. adus jauh bebeno en arif tu..ambe duk terengganu..sob sob..nak pasang double layers servo etek..

    BalasPadam
  7. ada kena modified ker.atau terus psang, plug n play.body tempat absober tu kena ketuk x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. PNP je bro... xde ketuk2 pun kat enjin bay tu... cm jd rapat ckit la...

      Padam
  8. keras bebebo ke kalo pakai servo brek evo?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia rse trus menangkap.... klo yg expert bwk kete tu xpela nk pkai... bygkn time jln bsah terkejut kete depan dh stop confirm tertekan kuat punya kn... ape pun masing2 punye citarasa la...

      Padam
  9. fuh dasat la pulok..harap2 kete yang follow kat blkg pon expert..yang penting servo brek 2 layers lebih baik dari brek stndad..kan kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes... lagi2 klo pkai brake pad yg high quality mcm bendix ke....

      Padam
  10. sejak akhir2 ni brek persona ambo dah kuo bunyi yang kasor2,terutama bila kete dh slow atau dah nak berhenti..sebab ape jadi gitu ye?minyak brek cukup..brek pad tebal..nak wat guane wahai fakhrul..ke kena skimming?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bunyinye rata ke xrata... klo xrata leh la skim kot... brake pad standart lg ke bos?

      Padam
  11. betul tekaan demo..disc x rata tapi tebal lagi..brake pad bendix ,pon masih tebal lagi..jadi pomen sekadar skimming ringan2 je tadi..tapi dia syorkan supaya pakai disc yang ade lobang2..
    tq bos!

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh... bgusla tu klo leh setel...skimming pun xleh lbh 3x... pkai je yg oem dl... dh smpai mse bru amik yg ada lobes n slop tu... hehe

      Padam
  12. salam bro.kt mane rekomended utk psang ni?ak duk kuala terengganu.brape lame ciap utk psang?thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, klo area kuala terengganu aku xbrape reti la... kne tnye otai2 kat kuala terengganu... psg bende ni klo yg mahir dlm 2 jam siap rsenye....

      Padam
  13. yang aku 2 jam siap..memuaskan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tau pkai double layer dari model kete ape.

      Padam
  14. evo..smooth tapi mengcengkam..

    BalasPadam
  15. salam,,bro nak tye la,, klu servo 2 kita tukar double layer blh x tabung minyak n pum die pakai yg asal sbb cluch kongsi minyak brek...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, bab ni aku rse elok pomen je yg leh jwb... aku pun confius... tp aku rse mgkn pomen akan modify kasi leh kongsi ngn clutch....

      Padam
  16. ooo,,, bro pnye servo double layer kan,,yg pum (tabung myak) paki yg asal persona atau 1set ori servo yg baru double layer..

    BalasPadam
  17. berape modal nk wat. klau pkai drum blh jgk ke?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. modal nk wat mende tu bro? klo nk upgrade servo double layer xperlu nk upgrade brek drum yg belakang tu...

      Padam
  18. mende servo tu la. berape modal.buat kat mane. ade no fon

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan kepada soalan bro ada pd artikel di atas....

      Padam
  19. salam bro..
    brek keter persona ni mmg lembut sgt kekadang rasa.. cuma nk bertanya sket..
    persona sy model SE, so brake ade ABS.. so ade kesan tak kalau tukar servo ni pada sistem ABS...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... em, ABS ni xpasti lak sbb kete aku mmg xde abs... so aku xde pengalaman kat situ utk dikongsikan... kne tnye bengkel ato pun brader yg jual servo tu.... mgkn dia penah set utk kete persona yg ada ABS....

      Padam
  20. Slm bro sekalian. Kalu nk upgrade servo double layer utk persona manual, blh tepon saya. Sy de stok utk persona manual. Masuk terus je. Tkde ketuk body smua. Performance tiptop. Check engine light n abs pun tk kacau. Servo pump saya mmg dh sedia ade lubang hos utk share cluth pump. So... it's plug n play. Kalu berminat blh contact saya. 012-682 7024. Aqil. Tq.

    BalasPadam
  21. Nak tanya, survo Nissan dr model kete ape yg dipakainya?? saya g tanya kedai sparepart double layer survo diorg kata xtau & xjual...saya dari area utara

    BalasPadam
    Balasan
    1. kedai spare part mgkn xjual kot... kedai half cut mmg ada....

      Padam
  22. Salam bro smua..just nak kongsi...pakai servo double layer ni memang cnfm best..saya pun dh tukar..bila brek memang mengancam

    BalasPadam
    Balasan
    1. kne pulak brake pad bendix general act pun dh mantop....

      Padam
  23. Bang...kalau pasang kat neo sama x haa?aku punya break x brapa sedap la..sbb slal main 120kmh ke atas..cuak gak break x sdp..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh je.... tp aku test saga blm punya kete brake dia cgkam jgk. tp kete auto la... lpas aku test kete member tu trus aku berhenti bukak bonet dpn tgok servo dia... w'pun single layer tp diameter dia beso ckup power utk brake... klo manual mgkn kecik ckit...

      Padam
  24. salam bro...just nk bg pndapat..ko pusing takung minyak brake tu biar tutup dia arah belakang asenya dpt muatla strut bar tu..aku bt cmtu lpas je dgan 3 point UTR strut bar..pomen cakap sama je tabung tu ltak depan ke blkg..servo aku pkai EK jugak..harap faham ape yg aku nk smpaikan.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... mgkin boleh... tp pd aku jd mcm semak pulak nk bukak penutup utk tmbh minyak brake kelak....

      Padam
  25. salam..aku dah tkar servo nissan yg bli kt en arif mggu lepas,tp ak xpasang kt en arif la..terbaik la servo nissan yang en arif lego kt ak..hahaa..sentuh sikit je pedal brek dah terasa ape ntah lagi kalau mengejut mmg mgcemkam trus,,tq pada tuan tanah for info..xperlu la tkar disc blakang dah..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam... hahaha.. terbaik... jimat dah duit kat situ... leh wat benda lain...

      Padam
  26. rn600 tu harge satu set siap pasang ke

    BalasPadam
  27. Salam. Nk tanya.
    Tukar servo ni skali dgn tank minyak brek yg putih tu?
    Sy tukar guna evo punya, tp workshop pakai tank lama. Ada beza x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, ye... pkai je yg asal evo punya... tp klo boleh fit dgn persona punya tanpa modify ok la...

      Padam
  28. Salam...
    nak tanye la bos...
    Nissan skyline R32 disc brake 4 pot japan boleh modyfied masuk kat persona tak..
    Depan belakang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... tak berapa tahu la bro... tapi ada member sumbat rim 5 lubang sekali dgn brake 4 pot.. depan belakang kat persona... model halfcut tak ingat pulak...

      Padam
  29. Proton waja leh masuk servo ape yer? Nissan ke evo?

    BalasPadam
  30. Servo pump ford atau mazda boleh fit persona manual tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. servo pump ford ada yg fit rasanya tp xingt model ford yg mana... mazda aku xpasti ngam ke x dgn persona....

      Padam
  31. Saga blm sesuai masok pum ape bro? Ade kale die jadi keras la time gostan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu servo standard ke bro? tapi dari pengamatan aku saga blm auto breknya dah cukup power... aku sendiri pun terkejut... test kete perempuan je tu... confirm xpernah usik...

      Padam
  32. askum bro...sy punya persona elegance 2012. Double Layer Servo VIRS / EK blh masuk direct @ kena modify ckit ?? brp kdai ambik masa nak buat benda tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... boleh je bro... xde modify... masa lebih kurang 1-2 jam...

      Padam
  33. salam..kalo msk evo@ek pnye servo ni clutch pump nk kne mod ke??

    BalasPadam
  34. Salam.mane lbih syok..servo evo@ek virs?aku ingat nk tukar servo brake gen2 aku..memang gagal biler brake

    BalasPadam
  35. Salam, nak tanya En.Arif tu masih boleh dihubungi ke kalau saya berminat nak pasang servo dan brake disc belakang pada persona.

    BalasPadam
  36. Slm bro, servo 2 layer ape yg sesuai utk saga flx? Kne modified or pnp

    BalasPadam
  37. Salam Bo's...nk taye..hose untuk minyak clutch camane tu...xnampak pn sambung...

    BalasPadam
  38. Bosku.nk tnya ni.lari topik ckit.haha..persona sy M-line.sy nk psg brek disc blkg guna persona H-line.bnda ni plug n play je ke?mskd sy, buang drum brek n sumbat je trs brek disc tnpa tkr arm.ke perlu tkr 1 set sm arm skli?..lagi 1 kable handbrake perlu tkr jgk ke?

    BalasPadam
  39. nk tukar arm pun boleh,x nk tukar pun x pe kot nk masuk disc besar lagi.sy pakai myvi 1.5,enjin masuk 1.6 altis,disc brake depan 11 inci ,blkg 10 inci,servo pakai lanser,mmg best

    BalasPadam
  40. Maaflah saya nak tanya kereta saya proton iriz, bila saya bawak laju saya brake dia tidak boleh berhenti habis, kena tekan kuat2 baru berhenti, saya tukar brake pad, kemudian orang bengkal cakap kena tukar brake booster sebab bila tekan brake keras angin x kuat, betul ke encik tahu x berapa harganya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lebih Kurang 300 je. Selalunya Kalau mcm ni servo Ada problem

      Padam