Iklan

Selasa, 5 Februari 2013

DIY - Cara Cuci Throttle Body Campro Proton Persona 1.6


Salam sejahtera...

     Seperti yang telah aku janjikan, walaupun sedikit lambat aku buat artikel DIY cuci throttle body campro ini, tapi akhirnya boleh juga disiarkan di laman blog ini. Konsep cuci yang aku gunakan adalah sedikit berbeza dengan bengkel-bengkel di luar sana disebabkan aku menggunakan konsep 'dressing' bagi istilah kesihatan iaitu kaedah mencuci kesan luka bagi pesakit diabetis.

     Cuma aku tak menggunakan alkohol dan cecair lain, aku hanya menggunakan tisu bersih sahaja. Kebanyakan bengkel-bengkel menggunakan 'throttle body cleaner' dalam bentuk spray tin. Oleh sebab semasa projek dibuat aku berada di kampung isteri dan tiada kenderaan lain untuk pergi ke kedai 'spare part', aku teruskan juga projek DIY tanpa menggunakan bahan 'cleaner' tersebut.

     Sila lihat susunan gambar di bawah untuk memulakan prosedur pencucian throttle body campro ini :-

Pertama sekali anda perlu buka kotak penapis udara sehingga seperti gambar di atas ini. Kasi buka habis senang sikit nak buat kerja....


Langkah seterusnya adalah dengan membuka 4 skrew yang berkedudukan seperti bulatan kecil berwarna kuning. Satu sensor juga perlu dibuka yang berkedudukan seperti di bulatan besar berwarna kuning.


Jeng... jeng... jeng.... buka je throttle body dah nampak kekotoran yang agak tebal... ini fokus kat intake window 


Lagi sakit mata apabila zoom dekat ni...


kekotoran yang melekat pada permukaan throttle body campro


Sebahagian tisu-tisu yang aku guna untuk membuang sisa kotoran minyak. Konsep pakai buang....


Ini gambar throttle body dah 80% bersih. Gambar yang 100% bersih lupa pula nak snap...

     Selepas anda selesai membersihkan 'throttle body' dan 'window intake manifold' tersebut dengan menggunakan teknik swap dan sapu, anda boleh pasang semula 'throttle body' dan kotak penapis udara pada kedudukan asalnya. Hidupkan enjin dalam kadar 5 minit supaya sensor 'throttle body' dapat berfungsi dengan baik. Pastikan tiada lampu 'check engine' menyala... Jikalau semasa enjin baru dihidupkan dan enjin melahu dalam keadaan tidak stabil, biarkan dahulu sehingga ia melahu dengan stabil. Kemudian, anda cuba rem untuk melihat respon 'throttle body' yang telah bersih dicuci...

Sekian, hanya sampai disini sahaja perkongsian ilmu yang ingin disampaikan. Terima kasih....







30 ulasan:

  1. Apa yg kotoq sgt tu.....dah mcm pungkoq belanga....

    BalasPadam
  2. Tp takkan kotor sampai camtu...cam samting rong ja...sy punya wira pun lama2 sekali cuci sikit ja kotor dia
    .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah la... mgkn iafm punye pasal kot... hehehe...

      Padam
    2. hose dekat head tu... die sedut minyak hitam..
      sbb tu ak matikan hose pki OCTank..

      Padam
  3. Good info, akhirnya ada juga yg concern dengan TB cleaning ni ya. Saya punya yang manifold crack tu pon x sampai kotor mcm ni. Pakai TB cleaner selamat untuk sensor, klau guna petrol mungkin boleh merosakkan sensor. Minyak jimat x? yang saya agak tak berpuas hati macam mana FC encik ni boleh turun sampai 5l/100km. saya paling kuat pon 7.6l/100km. apa yg obvious sgt boleh turunkan FC tu ye? extractor atau fuel regulator?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... dulu mse manual penah smpai 5.5L... skrg dh convert auto n xkisah sgt dh pasal minyak... skrg 6.1L... aku rse extractor main peranan kot utk kurgkn minyak... tp pd aku klo minyak kurg sgt pun xbest jgk sbb kete akn kurg power... tu sbb aku msuk fuel regulator set bg tambah pressure kat fuel rail spye minyak ckup utk performance enjin... 1 lg psykologinya kte akan terasa minyak kuat sbb tangki xbeso mcm inspira... mcm xsmpai 50liter je tank persona ni... klo start dr lampu amaran kluo test isi minyak nk msuk rm 70 mmg xlepas.... mesti lebih...

      Padam
  4. bro fakrul, saya nak tnya pasal tukar gearbox manual ke auto..
    so far nak dekat setahun tukar gearbox ni, ade problem x transmission?
    tlg reply ek? email saya yusfadlie@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat ni xde mslh pun bro.... ok je... pick up pun ada... aku wat lasak je kete aku... selalu nk overtake mmg tekan paddle minyak kuat gear auto drop smpai gear 2 pun ada.... hehehe...

      Padam
  5. bro nak tanya, lepas cuci TB ni, masa enjin sejuk, dia akan melahu sampai rpm 2, dalam 2 minit lepastu baru turun, kenapa ek? kalau enjin panas x de masalah pulak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, smpai rpm 2 ek... aku punye xsmpai pun... tp starting mmg tinggi nk bg enjin panas... bgus mcm tu dr enjin semput klo mule2 start... sbb kdg2 terjadi lpas aku basuh enjin bay....

      Padam
  6. Macam mana nk buat lepad cuci tb kereta sengol2

    BalasPadam
    Balasan
    1. pastikan hose kat tb tu xtersumbat..... bersihkan semula.... insyaAllah ok

      Padam
  7. salam bro nak tanya kerata gen2 saya bila jaln dalam 30 minit selalu nyala lampu check enjin dan apabila belok enjin akan mati dengan sendiri ,,,bersankut paut dengan TB ker ...harap dapat membantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... semasa enjin idling rpm tunjuk kat aras mne? slps 30 minit run pastu lampu check enjin nyala klo stop tepi jalan enjin mati x?

      Padam
  8. salam bro......aku pernah tanya pomen boleh x TB persona nak cuci.....pomen 2 cakap x boleh nant kalau cuci,bila start enjin rpm terus naik tinggi.....betul ke.....?

    BalasPadam
  9. wslm... klo rpm naik tu mesti hose vacum mse cuci tu tersumbat... kne cuci betul2 bru ok... mgkin mekanik tu xjmpe penyelesaian prob tu...

    BalasPadam
  10. salam bro..ada geng yg setting enjin campro ckp jgn cuci TB..dan jgn tukar extractor..dia ckp pakai yg asal lg baik n jgn usik enjin lgsung sbb campro ni lain skit..just perlu buat reflash ecu dan setting coding ecu guna PaDT proton yg original..betul ke bro?dr segi pglaman ada la improve skit FC tu tp adakah dgn PaDT proton original tu dia boleh tunning dia punya coding tu?sbb yg saya tau PaDT tu utk reflash or remape ecu je dan trace error code dan erase error code tp mslhnya kete sy bila cucuk diagnostic tu xde error code atau troble pun pd enjin,kira semua cun tp lps buat bnda tu FC tiba2 improve(jimat)..tu yg saya pelik jgk tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, stakat yg aku tau ada member pkai preve ada mslh senggut2 dia reflash blik ecu trus ok... cadangan member2 bnyk terpulang la nk ikut ke x... ikut pd kepercayaan kte pd seseorg... extractor asal tu mmg ok tp catcon tu yg kne buang. bgkel biase sruh msuk tbg tp tbg tu leh tahan jugak harganya...

      Padam
    2. Kt mna nk reflash ecu... Hehe.. Berkurun bwak kete ni x jga lngsung.. Hihi

      Padam
  11. cari kt facebook campro sparepart atau team setting campro (TSC)..diorang slalu buat time TT rabu malam khamis dekat pekan sungai besi..dpn restoran riang-riang..dekat jgk la dgn balai polis..boleh juga pm kt fb 'Zali Exo' ,aku bukn promote sbb aku xde kene mengena pn dgn diorg cume bnda bgus aku bgtau la..nk test boleh..byr rm50 katenye lifetime..lps tu klau setiing terhilang ke ape bleh pegi setting blik free..diorg buat refresh & reflash ecu..

    BalasPadam
  12. Bro apa tujuannya mencuci trotle body yer selain daripada bersihkan kesan hitam tu,performance cantik ker?
    bisnes simkad

    BalasPadam
  13. Cmne nak follow blog nie bnyk tol info berguna

    BalasPadam
  14. tanya sikit....kalau nak cuci tu x payah on enjin ke? lpas cuci bru on? gitu? tq bro..

    BalasPadam
  15. tq bro kerana wujudkan blog ni..saya baru cuci TB smlm..rase improve la skit pickup kereta

    BalasPadam
  16. Terima kasih kerana banyak info yang berguna lagi jitu pada sy yg x tau apa2 nih.. thanks...

    BalasPadam
  17. Salam bro, sy dah try, tapi bila start enjin rpm naik tggi sikit dari biasa.. Dlm seminit baru normal balik.. Mmg mcm tu ke? Tq bro

    BalasPadam
  18. kali ke 3/4 aku cuci ngn cara xcabut TB dri kdudukan asal juz lap ngn tisu je nak jadi agaknya tibe2 bila matikan enjin trus ada bnyi angin dkt skitar intake TB. taiming smua ok xprnah prob tpi dsebabkan rsau esoknya aku ke SC suh servis smula n tuning masih bnyi yg sma kdengaran bnyi angin kuar. Pomen laur ckp butterfky TB lambat ttup tkut tsangkut 2 ada bnyi angin tpi pomen SC check vakum intake IAFM yg ada prob.Hold dlu tukar psal mhal pakai lma gak n drive jauh bbrapa bulan kmudian dah ada bjet baru tukar IAFM baru sketul RM640.00 siap psag n tuning di SC tpi tgk SC ada yg aku tnya smpai RM680-730 pun ada kne pndai cari r. Sjak dri tu xbrani aku nk usik2 g pe2 nk cuci aku hntar SC je g pun hrga baru RM90.00 je siap tuning. Hlag msalah aku bnyi angin dkt intake. Psal xtractor ok je kalau tukar nk best psag bullet skali utk pick up lbih. Stadart pnya pun ok gak juz tukar xtractor je pun xpe. Ni ikut pgalaman aku bkenaan xtractor 4-2-1 n 4-1. Dulu msa pkai stria manual pkai jnis 4-2-1,bullet n straight flow pick up mmg tbaik. Jln skitar bndar mmg gempak mencanak g tpi bila long distance top out. Lmbt dtg top. Pick up mmg best top je xrasa mter lmbat pergi pun brat mndatar je. Byagkan 4-2-1,bullet n straight flow psag dkt stria top lmbat n sbaliknya plak aku skag pkai persona pkai jnis 4-1, pick up lmbat skit tpi top mmg tip top.Aku nk kuatkn pick up skit aku pun psag skali bullet baru pick up trasa kuat skit n top ttap tbaik. Blakg dlu pkai straight gk tpi bsig je 2 tukar blik xzos stndart s flow. Jadi ksimpulannya bandingkn apa aku cte ni klau korag pkai knderaan kompak nk pick up kuat n jrag jln jauh pkai 4-2-1 n tpi klau korag pkai sedan n rjin travel baik pkai 4-1 sbb 4-2-1 beraksi pda rpm tengah n bwah je mnakala 4-1 beraksi pda rpm ptengahan n tinggi.

    BalasPadam