Iklan

Isnin, 28 Mac 2011

DIY - Cara Untuk Tambah Pick Up dan Respon Kereta Proton Persona Anda

Salam semua... ok, kali ini saya mahu kongsi pengalaman bagaimana cara untuk menambahkan pick up dan respon kereta anda...
Pertama sekali yang saya lakukan adalah dengan menukar penapis udara atau 'air filter'. Saya membeli air filter berjenama Redline dari seorang penjual di mudah.com dengan harga RM 60. Ini bermaksud penapis udara ini adalah terpakai (2nd hand) :). Jika harga baru anda pun tahu dalam lingkungan RM 140.00. Lihat gambar di bawah :-



Akan datang saya akan upload lebih banyak gambar untuk penelitian anda!

Selepas dipasang air filter tersebut, kita tengok pick up dan respon kereta Proton Persona dengan Redline Air Filter. Rujuk video di bawah :-

video

Kereta manual stok jadinya susah bagi saya untuk mengambil video dengan handset, nak tukar gear dan memegang stereng. 3 perkara dalam 1 masa... hehe!

2nd run :-

video

Mungkin kereta anda lagi pick up dari kereta saya.
komen anda dialu-alukan, sekian.....





42 ulasan:

  1. sistem ekzos kasi upgrade balik baru ade rasa..

    BalasPadam
  2. ku sudah upgrade ekzos sistem.. lum update dlm blog lg... hehe! nnt nk wat test pick up speed dl...

    BalasPadam
  3. kasi P&P head, highcam+adj campulley (adjust secukup sedap), pkai metal gasket cometic, last skali piggyback utk tune a/f ratio & set rev cut ke 7.5-8rpm, baru btol ada feel... nak lagi feel? 4G93T CK...

    BalasPadam
  4. wah... bgus idea tu... tp kne ready ongkosnya bru cantik... klo nk trik lbh 7rpm tu xperlu tuko metal gasket dl ke bro? tkt ada yg bcor je nnt.... yep... klo bajet beso leh msuk gsr... tp gsr hnye manual je... aku dh pencen main manual... klo ada cadangan utk auto bgus jgk... hehe

    BalasPadam
  5. pkai metal gasket cometic.. utk cmpro xpasti la brpe tebal rasenye 1.8mm kot.. Port Polish head tgk pomen caj brapa biasanye 2rat-3rat (kalo kite dtg bwak head seketul kalo siap bukak lain caj...) pastu pkai high cam+campuley.. cam pkai jasma pon ok sbb dh ada org review psal cam ni.. idling xde bersepah so far ok je...

    sape kat gsr ck xde auto... ade la.. siap tiptronik lg... harga utk auto 6-7k kalo x silap dekat mun lee puchong...

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo... leh msuk utk cdgn akn dtg nnt ni... hehe... last choice gsr ck klo enjin dh total problem.... bro ada join mne2 group ato forum ke? nmpk gaya mcm dh biase main2 kete ni?

      Padam
    2. 4G93T (Turbo GSR 1.8cc 190HP++ kuasa cam kreta 2.6-2.7 NA)
      4G63/T (Turbo GSR 2.0cc/2.2cc 240-260HP kuasa cam kreta 3.0-3.5 NA)
      JPJ kcau xboleh msuk 4G63 pada persona juz boleh 4G93T je. Dpat 4G92 Mivec pun ok gak 160-170HP hrga murah skit dari 4G93T

      Padam
    3. Leceh nak tukar enjin ni. Pertam skali modal. Modal utk beli enjin shaja antara RM4-RM8K atau lebih belum msuk tukar lai2 part,refer puspakom t lain2 nk kena pkai sndart dlu kng xlepas msa check pas 2 nk psag blik yg dh modified sperti tinted ke ekzos ke n lain2. Nk kena refer JPJ dlu tnya dlu pas 2 nk cari kdai ptog yg jual enjin n part yg bkualiti lagi (Kena check btul2 enjin msih baik). Kena cari kedai yg betul2 mahir bab psang memasang enjin n wiring ni. Kos lagi utk upah n part2 tmbahan lain jika bkenaan. pas 2 JPJ lagi utk dftar pda geran. Smua ni libatkan masa n kos. Kos nk sedap gedebak gedebuk ni smua stndby je r dalam RM15-20K klau nk btul2 baik n tip top. Baik jual kreta sedia ada 2 pas 2 tmbah wet lagi/buat loan skit amik kreta cc besar yg dh siap kuasa sbgai cnth accord 2.4 ivtec (tahun 2005 dpt RM30K++) xpun audi 2.4 V6 tahun 2006 ke lancer tahun 2008/2009 ke RM40K++ atau fairlady 2004 RM50K++ baru bbaloi jimat msa n skali kos je juz rtex n insurans je besar skit huhu

      Padam
    4. Enjin turbo pkai manual baru feel cm evo ni klau auto kurag skit 2 jdi cm audi TFSI. Tgk supercar pun ada transmisi manual dalam gear auto dia tau. Sbab 2 ada 2 paddel shift boleh tukar mode pmanduan. Auto ngn manual ni jarak 15-20km/j tau. Kalau auto 210km/j manual dlam 225-230km/j

      Padam
  6. Loan bank rakyat la.. SAYA MESTI PILLEY!...hahahaha... xde join mana2 pon... nak pndai psal kete x semestinye berforum kekadang yang berforum tu mostly sembang lebey padahal sume dengar cakap orang je bukan diorang pomen pon... ada yang tau ok laa ade yang xtau sembang aje la... nasihat la, kalo nak buat ape2 modifikasi dpatkan nasihat pomen aje atau mana2 member yang ada pengalaman penah buat... memang la pomen cakap kene buat itu ini pastu kosnya mahal, tapi berbaloi baru la nikmat aje mase tekan pedal minyak... tapi kene tengok la kejujuran pomen tu, kita research dulu betol tak apa yang dia cakap tu dan harga yang dia mintak tu tak melampau sangat kita boleh la percaya... tapi jangan depend kat harga murah saje, kekadang harga murah, tapi buat kerja macam haram itu x pasang ni x pasang longgar sana sini etc... kene banyak makan masa dan duit la kalo betol2 minat pasal kete ni... lagi bagus kita DIY sendiri macam tau buat major service eg. tukar timing belt, top overhaul, tukar clutch, minor wiring macam cek fuse putus wire hangus etc.& ade certain work aje yang kote perlu hantar pomen.. tapi makesure kene ada basic tool & knowledge yg ckup la untuk buat keja tu semua... kalo dah pandai buat, takat minor problem kite x payah anta pomen so dah jimat kos dah... amik contoh tukar timing belt untuk kete2 biasa pomen caj RM80... tu tak termasuk mark up barang lagi... bukan aku citer ni utk encourage jadi pomen, cume paham la ape keje pomen ni sebenarnya supaya kite x mudah kene 'getah' dengan pomen yang xde etika tu.. so renungkan la.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. i like it... hehehe... mcm tau2 je aku wat loan bank... haha... tp aku refinance aje... nk msuk rmh baru biasela nk tmbh mcm2... hehe... good opinion n suggestion bro... aku mmg minat cm masa shj yg xmengizinkan... skrg sedang berusaha menyiapkan artikel DIY pemasangan fuel pressure regulator.... tggu... hehe...

      Padam
    2. Btul 2 basic tau pun dh ckup dri xtau apa2. Pomen ni kdag bukan tau btul2 pun n ikhlas pun.Pk untung 1x xpk untung yg bpanjangan jika jujur makin ramai yg akan dtag n sbaliknya jika tipu last dh org dtg. Aku prnah kena pomen budak melayu r petrol pump aku rosak so aku suh check btul2 n gtau hrganya dlu sblum tukar col aku dlu sbb aku tnggalkan kreta sebab dia suh aku blik sbb dia ckap nk siapkn kreta lain dlu kreta aku amik masa tup2 dia col dh siap je. Tkjut aku klau tau baik aku tnggu je smpai siap. Skali hrga bila byar tmsuk upah RM445.00 siot pdahal brag Gred B je dia ckap n klau yg ori dkt Rm600.00 so aku pun byar je lah. esoknya aku try g kdai cina skali hrga ori siap psag baru RM400.00 je. Mmg dasar melayu makan melayu. Aku igt boleh prcaya r psal ada 2 kali gak g kdai dia tgk ok je siap nsihat2 tgk kali ke 3 hampeh. Trus aku xnk dtg2 g kdai dia sbb apa sebab dh r aku bli bukan ori harga mgalahkan ori tpi baru pakai msuk bulan ke 8 dh float aku problem. Tnya kdai klau persona ni kena tukar skali ngn petrol pump sbab float skali 1 set ngn petrol pump rm400.00. Hm tnggu btul2 kong/ada bjet bru aku tukar. (Aku bukannya nak blik msa 2 tpi dia yg nk hntarkn aku blik sbb dia ckap nk buat kreta lain dlu kreta aku lmbat g dia buat 2 aku pun blik psal tiket aku PERCAYA pda org kita tup2 kena tipu plak aku. Hm klau ikutkn hati nk lingkupkn je kdai dia tpi mlas r aku tbahkn hati n maafkn dia tpi xde aku jejak kaki kat situ lagi dah)

      Padam
  7. fuyoo..blh tahan gak bedesup ye.. bro, nape x pakai open pod je? aku rase nak tukar pakai open pod brand k&n kat persona aku la.. mana lagi baik? drop in or open pod?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dh ada perbincangan ngn otai2 dlm forum sblm ni n rmai yg bg cadangan drop in air filter terbaik... sbab open pod akan wat udara panas msuk sekali.... jd pembakaran akan kurg efektif sbb sensor apabile kesan udara panas akan mengurangkan campuran pembakaran di dlm omboh utk menjaga keselamatan enjin....

      Padam
    2. Sebab 2 open pod ada cool air intake utk open pod ni. Fakhrul ni ko jgn ikut psal di dh rebore TB n setting lain2 2 kreta dia ssuai pkai bnda ni. Xyah pkai2 smua ni klau kreta hang stndart xde usik apa2. Xde pnmbhan apa2 pun kcuali kdar bhan api (petrol)n api (plug) ko naik taraf skali baru lebihan udara yg msuk dpt di manfaatkan sbaiknya oleh kebuk pmbkaran. Klau stndart baik pkai yg original standart shaja sbb jurutera dah siap setkan kadar udara bsesuaian ngn keadaan kreta stndart skang.

      Padam
  8. bro, penah dengar surbo? twin surbo? betul ke benda ni boleh kasi pick up lagi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pernah... aku xpercaya kalo gajet tu hanya bersandarkan pada tenaga mekanikal asli yg ada... klo mcm kipas supercharger tu aku percaya sbb kipas akan pusing sedut angin.... guna tali sawat....

      Padam
    2. Nsib aku xterbeli. Dlu beli simota turbo twin fan pun hmpeh je. jap ok jap truk smpai nk memotong pun drop. Aku cabut trus aku xpkai dh. Tgerak nk bli surbo ni tpi pk2 blik cm bro fakhrul ckp r bnda 2 juz statik bukan bpusing so mne dtgnya kuasanya 2 n aku tnya org prnah pkai pun juz jimat mnyak bila bwa 90km/j je. Bdesup 2 xde sgt. Biasa je. Sama r cm mini@toyol turbo yg ual dkt mudah 2. Brang2 DIY pkakas umah jdi part laju. Pelik.

      Padam
  9. bro..proton persona aku telan minyak mcm air je...aku tau yang proton persona mmg jenis kuat "makan" minyak, tp ada tak cara kurangkan sikit minyak tu, aku dgr throttle controller ni device untuk tipu ecu, jenis utk proton campro drive by wire mmg berlambak dkt pasaran, brand 3 drive la, works engineering pun dah ada skrg...tp adakah alat ni betul dpt mempengaruhi penjimatan minyak atau ada alat yang lain sekurang2nya membantu penjimatan minyak selain berat menahan kaki kanan ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kete bro stendet xde upgrade ape2 ke? air filter ke.... kete persona ni klo layan bando je mgkn anda akan terasa minyak kuat ckit... tp long distance agak jimat dgn 1.6cc enjin ni.... em, pasal e-throttle conroller mgkn ia boleh membantu sedikit dgn pilihan mode eco... tp nk kata berbaloi dgn harge sekitar rm 400-500 tu aku rse lg elok tuang minyak je... xde lagi yg bg kre2 dgn e-throttle ni boleh jimat minyak dlm brape rm sebulan....

      Padam
    2. tu la pasal..harga nak setengah ribu..aku baru beli persona, baru nak dkt sebulan dah...ada gak member pakai tp utk racing mode je, ada yang bedal sampai mode SP7..jarang nak pakai eco mode..haha..tp tu la bro, mmg persona ni makan kuat sikit tp space besaq, interior besaq dan minyak pun besaq la jawabnya..thanks bro, aku ni dah cari website ttg persona terjumpa plak blog bro ni..thanks utk reply dari ko bro...

      Padam
    3. hehe... klo nk dpt respon mcm sp7 wat paddle respon je... join group kat fb PERSONA RACING GROUP... ada otai yg leh watkan dgn kos yg amat rendah... em, tentang space mmg amat berbaloi... welcome... :)

      Padam
    4. Salam.. saya pon baru beli persona dlm 1thn lebih.. dok pusing2 dlm google jmp dah blog yg bg feedback pasal Redline Air Filter nie.. rasa mcm nak tukar skang nie.. memandangkan air filter lama tu xpernah tukar.. dok tembak angin jek masa servis.. 1 pengalaman sy nak share persona nie 15k milage pertama mmg minyak mcm air sket.. lps servis ke 20k nampak perbezaan dari segi penjimatan minyak.. lg 1 sy mmg maintain minyak enjin Liqui Moly.. so far mmg sedap pakai..smooth je.. thanks bro bg feedback pasal Redline Air Filter nie..

      Padam
    5. kereta baru pun nak usik2 TB cntroller gak ke? Xyah t merana diri. Tb cntroller ni klau TB ko dh mula nk kong boleh r gunapkai klau baru g kreta ko xyah r. Mmg bcaan mnyak persona ni mula2 bli 8.2-8.4 pas 2 lama2 n pas service mula trun skit2 dlm 7.8. So far aku pnya 7.6 skag n pling rndah prnah dpat 7.2 je. Guna r automax dri cosway. Jimat mnyak hngga 28% tmbh kuasa pcutan hngga 20%

      Padam
  10. bakper pesona manual aku cut off lebih dr 6.5.. 7.5 leh tarik lg.. aku lupe la 7.5 ke 8.0 cutoff aku.. kete stendet kilang..

    BalasPadam
  11. sorry masuk2 x bg salam.. saje nk tnya sebab ape cutoff aku punye rpm tggi sgt.. x pnah usik2 ecu pun.. mekasih tuan punye blog, aku survey2 tgk cmne nk tukar cover valve gasket, meleleh2 dh aku punye tu smpai berangit berasap kene enjin.. anyway, menarik blog ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, entah la bro... jgn2 pekerja proton lupe nk set cut off kat kete bro kot... elok kawal sendiri la kaki tu time overtake. jgn lbh dr 6k rpm... nk pkai lama bro...

      Padam
    2. Sama r aku punya pun. Bila 1x REM aku tekan lebih dari 7K kdang lebih skit dekat smpai 8K. Slalu servis n tuning TB dkt SC je xde buat dkt luar. Ok r 2 boleh REV tnggi skit bru dpt naik pun lbih skit huhu

      Padam
  12. aku beli pe h line second hand.. pakai dekat setahun.. takde apa2 problem besar... cuma sekali handbrake tak lekat... repair kat sc kuantan.. RM250 kalau tak silap... tak mahal rasanya pasal kena tukar seketol...

    fc depend pada kelajuan kalau bawak 90 kmj 6.8 l/100 km ... lenjan sampai 170kmj cecah 7.8l/100km..

    dah buat ekzos 4-2-1, tukar tabung tengah, mufler s flow.. bunyi x kuat sangat kecuali time tarik pickup...

    masuk twin surbo, tukar crank pulley... rpm cepat naik so pickup memang best...

    grounding cable

    minyak hitam castrol magnetec - castrol auto service

    atf petronas xp3 - proton sc

    top speed tak pernah try... tapi pernah lenjan sampai 180kmj.. boleh pergi lagi...

    next project - redline air filter, adjustable cam pulley..

    rim standart kilang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. satu je aku nak bagitau kalau nak rasa top speed elok masukkan balik oem crank pulley... satu lagi oem crank pulley dia ada harmonic damper.. kurang rasa gegaran waktu compressor on...

      Padam
  13. aisheymen..ini bermakna performance punye crank & cam pulley akan mengakibatkan gegaran ketika top speed ye? hmmm...baru bercita cita nk tukor crank & cam pulley works punye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cam pulley after market boleh pkai & aku masih pkai dgn setting advance....

      Padam
  14. salam bro,air filter nih kalau psg dkt auto ada effect byk x? minta tunjuk aja..msih baru jinak2 dlm kete nih...hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. air filter after market jenis stainless steel atau jenis kain kanvas tu boleh pkai... lebih udara masuk dlm intake manifold... mmg berbeza pick up klo pkai air filter after market beza dgn oem punya.....

      Padam
    2. mmg best pakai stainless steel air filter....tp lama2 pasir halus ttp masik gak dlm throttle body.....

      Padam
    3. yup... tp utk prestasi yg lbh baik mmg tu yg kte kena korbankan. jadinya kena rajin2 la cuci throttle body kereta ana...

      Padam
    4. klau dh msuk dlm TB scara xlngsung akan msuk plak dkt kebuk pmbakaran so pmbkaran dh xsmpurna n akan mjejaskan prestasi enjin. Nk kena cuci piston gak ke stiap kali servis TB ni? huhu. Pkai stndart dh. Xbyak usik xbyak ragam n snag jga t

      Padam
  15. Salam tumpang tanyew apew function iafm pada persona ? Adakah iafm punca minyak kuat ? Mintak pendapat dari sifu2 ... tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... iafm berfungsi utk kawal injap laluan yg terdapat pada intake manifold sama ada menggunakan laluan panjang untuk pembakaran sempurna pada rpm rendah atau laluan pendek untuk pembakaran segera pada rpm tinggi... klo iafm rosak sama ada rod iafm patah atau tidak berfungsi ia akan menyebabkan prestasi enjin terganggu... boleh modified klo rod xpatah... klo duk area mentakab atau temerloh aku boleh modified iafm tu... amik masa 45-60 minit... ada panel group jugak kat negeri johor, perak & selangor...

      Padam
  16. Salam bang. Sy ingin bertanya sikit. Mcm mana nak tambah top speed? Sbb sebelum ni kereta sy gen2 cps manual pernah dapat 210 kmh, standard kilang. Tp lepas tukar sport rim 16 inch, tayar 195/50/R16, top dapat 185 je. Byk beza tu. So sy harap abg boleh bantu sy dapatkan balik top speed tu.

    BalasPadam