Iklan

Rabu, 17 Ogos 2011

Modifikasi Catalytic Converter (Catcon) dan Extractor Proton Persona

Salam sejahtera semua...

Pada 17 Ogos 2011, cuti umum Nuzul Al-Quran, aku telah membuat modifikasi pada sistem ekzoz Proton Persona aku. Matlamat asal adalah untuk membuang Catcon dan menggantikan dengan paip besi tapi bengkel ekzoz yang aku pergi dia tak nak buat. Dia cadangkan aku tempat Catcon tersebut digantikan dengan satu tabung yang hampir sama rupa bentuk dengan Catcon cuma isi dalam tidak ada seperti Catcon yang kita lihat agak tersumbat. Sila lihat gambar Catcon di bawah :-

Kedudukan Catcon diambil dari bawah kereta


Catcon yang telah dibuka dari extractor


Bahagian dalam Catcon


Kelihatan jaring halus yang menutupi laluan di dalam Catcon untuk tapisan udara beracun atau tercemar


Lihat gambar lain semasa proses penukaran Extractor 4-2-1 :-


Pomen sedang cuba mengeluarkan skru yang dah rosak ( loose ) pada cover extractor asal


Extractor Wegow 4-2-1


Terdapat lubang untuk meletakkan semula sensor enjin


Proses pemasangan extractor


Proses pemasangan extractor... proses pematrian perlu dilakukan untuk penyambungan semula extractor ke paip ekzoz


Untuk pengetahuan anda, harga extractor yang aku dapat berharga RM 450 dan gasket RM 15. Jenama extractor yang aku pasang adalah jenama Wegow walaupun pada awalnya taukey kedai cakap tidak ada jenama, cuma extractor besi putih katanya... Padahal, aku tengok pada sampul di nenas ada cop Wegow. Satu lagi, kedai yang aku pergi buat modifikasi ini nampak macam tidak pernah ada kereta proton persona yang datang ke bengkelnya untuk tukar extractor.

Sebabnya adalah mereka mencadangkan pada aku extractor 4-1 sahaja, padahal extractor 4-2-1 ada dijual, mereka cakap tak ngam atau tidak sesuai. Aku memberitahu pada mereka bahawa di luar ramai yang menukar extractor Proton Persona kepada Extractor 4-2-1. Mereka membuat pengesahan apa yang aku katakan dengan membuat panggilan telefon mungkin bertanya kepada pembekal mereka. Tersenyum aku melihat mereka yang seakan-akan tidak mengetahui produk yang mereka jual.

Selepas siap dipasang, mereka membuat prosedur membuang asap dari gam gasket dengan memanaskan enjin kereta secara melahu dengan kadar tinggi. Asap memang ada keluar dari gasket extractor yang baru dipasang. Selepas beberapa ketika, asap sudah tidak kelihatan dan aku mula memandu dan secara jujurnya memang terdapat perubahan dari segi 'pick up' yang dirasai. 'pick up' datang lebih awal. Aku berasa agak berpuas hati tetapi manusia memang tidak akan puas dengan nafsunya... hehehe! Aku bercadang akan datang untuk menukar bullet tengah yang berharga RM 220 dan kemungkinan mufler s-flow yang berharga RM 250 ke atas.

Sekian, sedikit coretan pengalaman yang ingin dikongsikan....





99 ulasan:

  1. nak kongsi ckit selepas penukaran extractor 4-2-1 tu... dr segi pick up mmg ok lg2 aku dh pakai stainless steel drop in filter... sdap je tekan minyak... tp klo memandu dlm keadaan biase dh x perlu tarik tinggi2... rpm 2 je dh leh tuko gear.. cm pd waktu sejuk enjin dihidupkan bunyi agak kuat ckit... tp aku xksh jnji kereta power!

    BalasPadam
  2. Kalau tukar extractor ada kesan dekat FC x?

    BalasPadam
  3. En. Syahizam, stakat ni aku rse mnyk sama ada sama atau lg jmat sbb lum test drive long distance... lgpun rutin aku bln puase ni xsme sperti bln2 lain sblm ni.. lps raya nnt aku bgtau smula... tp nk kgsi ckit kwn yg ada kereta persona jgk naik kereta aku ckp kereta aku trase ringan je... tp mgkin sbb kereta dia rim 17... kete aku rim 15 je... ketebalan tyr lak 55 tu yg wat trase pick up...

    BalasPadam
  4. salam..bos engko tau tak panduan utk repair central lock persona yang kejap naik kejap turun secara automatik?

    BalasPadam
  5. mengenai masalah autolock pintu bukak tutup sendiri aku tak pernah kene lagi... yg aku pernah kene lock pintu belakang tak berfungsi je time cb on off... tp skrg dh ok lps aku ikat sendi lock tu.. sbb aku dh terpatahkan mse men DIY.... hehe!

    BalasPadam
  6. mengenai kesan modifikasi extractor yg aku telah buat, mse rpm aku trik 4k - 5k lain mcm peginye... mcm vtec lak ... haha! nak melekat dengan kerusi rasenye....

    BalasPadam
  7. en. anonymous... lupe nk tnye kerap sgt ke mslh tu terjadi? dh berape kali berlaku?

    BalasPadam
  8. sebenarnyer campro elok pakai 4-1 kalo ade leaking kt oil sump tak payah nk bukak xtractor

    BalasPadam
  9. betul gak tu... tu slah satu kebaikan guna 4-1 extractor... aku xterpikir lak sblm ni.. hehe! dh pkai 4-2-1 pkai je la....

    BalasPadam
  10. Bro.. Mcm mana ngan bunyi lepas buat nie? Coz ader org cakap kalau tukar extractor je tp yang len ori, bunyi de kasar sket. Ingat nak buat minggu nie, pasang 4-2-1 je. blum ckp budjet nak buat full

    BalasPadam
  11. bkn kasar sgt pun bnyinye.. cm after market extractor x stebal oem extractor... bunyi ala-ala superbike ckit jdnye.... tbg tgh pkai midbox asal or after market yg lain ckit design dlmnnye... klo nk bunyi garang time tekan pkai bullet... wat ckit2 leh rse prbezaan stiap kli kte modified... aku pun dl wat ckit2 pdhal bjet full ada dh...

    BalasPadam
  12. So kira ok lah kalau just tuka extractor ek? Jauh ke beza kalau tuka whole system?

    BalasPadam
  13. ckit je... jnji catcon tu yg dikluokn.... trus best kete...

    BalasPadam
  14. salam tuan tanah.. kalau persona auto..agak2 4-2-1 jugak ke yang sesuai?...catcon tu ganti tabung besi ke? lagi satu. leh terangkan tak ape fungsi tebal tayar 50 - 55- 60// kawan guna rim 15 gak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. klo nk respon pd awal rpm mmg 4-2-1 la... sbb kwn aku yg msuk 4-1 pun ckp respon kereta dia ngn kete aku lain... aku auto pun pkai 4-2-1... em, klo dh ganti extractor automatik skaligus catcon tu xde bro... trus smbung ke piping tuju ke tabung tengah lak... em, pasal tayar lak biasa saiz tayar standard proton persona adalah 195/60/15... 195 tu lebar tayar.... 60 tu ketebalan tayar... 15 tu saiz tayar brape inci... klo pkai 60 series tyr ni lbh comfort sbb getah pd tyar lbh tebal dan lebih main jika jln tidak rata... tp cornering mcm ada rse buang ckit klo corner kuat... lg nipis tayar tu cornering lg best sbb mkin kurg rse goyang tu tp kurg comfort sbb akn rse mcm tyr sedikit keras... aku skrg pkai tyr saiz 205/55/16... nmpk penuh ckit ruang tyr mcm rim 17 lak... hehe

      Padam
    2. Ok bro. tq atas penerangan kau..kau kat pahang ke? igt ade area kl. leh la aku mintak tunjuk ajar skit. hehe

      Padam
    3. a'a bro... aku kat temerloh.. hehe... xpe aku share kat dlm blog ni pun ok dh kot... xpun dlm fb Persona Racing Group (PRG) biasa aku msuk...

      Padam
  15. lepas baca artikel tuan,aku pun try 4-2-1..bahaya woo..140kmj cepat je naik..memotong pun cekap..tak la lembab macam standard..time kasih atas panduan ..
    kena pakai kopiah la lepas ni..nampak sopan walaupun bawak laju hehe kan kan..ssyyyy...nak tanya..kalo tukar tabung s-flow,kete makin laju ke hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.... kamera aes xkira kopiah dah... sapu belake.... hehe... em, tabung mufler belakang tu klo tuko xrse sgt effectnya.... stakat nk bunyi sport ckit leh la... klo auto skrg ni aku pkai 1 tbg tengah midbox n 1 lg bullet utk auto... kre ok la... cpat menangkap....

      Padam
  16. nak tukar muffler belakang je la pasni..tabung still standard..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok jgk tu.... lps tuko muffler tmbh je satu lg tbg tengah...

      Padam
    2. Jenis apa yg elok utk tambah 1 lg. Bila tambah apa yg berlaku

      Padam
  17. ape beza s flow ngan straight?camne nak tau s flow tu jenis sedap bunyi atau bising?

    BalasPadam
    Balasan
    1. beza s-flow adalah paip dlm tabung dia tu berbentuk S manakala straight flow tu silap hari bulan leh nmpk cabang extractor.... hehehe... s-flow yg bunyi sedap biasenya mahal ckit. contoh muffler sport gen 2 oem... bentuk n pnjg sebiji mcm yg origanal tp hrga mahal rm 300 lbh... bunyi bass xterlalu garang... bro leh test bunyi mse nk psg kat kedai ekzos... pomen akan smbung sementara n start enjin utk dengo bunyi yg bro berkenan....

      Padam
  18. camne nak wiring lampu persona 2008 kepada yang elegence..aku jatuh hati pada lampu LED yang kat kedai tu huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak... bab wiring ni aku ada basic kemahiran hidup mse sekolah rendah je... kne tnye ngn member yg dh penah pasang... tp member aku yg dh pasang ada pulak yg bukak muk blik yg asal... hehehe

      Padam
  19. ambe rasa gatal tangan nak tukar gear knob standard manual ke gear knob sport..rally art ke..momo ke..boleh pnp terus ke..ke ade masalah kemudian hari?

    BalasPadam
    Balasan
    1. knob manual boleh je xde masalah... klo auto xtau la sbb xpenah cuba...

      Padam
  20. assalam bro.. tumpang tanya sket...aku pakai gen2 1st edition 2004 MT. baru-baru ni masuk extractor 4-1. pikap & power improve.. tapi masalahnya enjin senang sangat mati.. bila slow down n tekan clutch RPM turun laju je... lepas tukar extractor tu kena buat mende lain lagi ke?

    BalasPadam
  21. wslm.. ok... enjin campro ni klo manual mmg kne tekan minyak lebih ckit bru lepas clucth.. klo x memang senang mati... drop in filter n plug 4 kaki leh cuba pulak... klo banyak duit irridium spark plug la... rm 150.. 4 kaki bru rm 60 je...

    BalasPadam
  22. ok.. Ingatkan gen2 aku je yg ada problem ni.. aku mmg pakai plug 4 kaki.. tapi super 4 aje la.. iridium blom lg.. ada member rekomen tune naikkan idle RPM sket...tapi taktau la kena naikkan sampai berapa.. ada cadangan tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. campro biase standart idle rpm dlm 800-900rpm je... klo kete inspira ato myvi pun aku tgok rpm rendah ckit dlm 600-700rpm.... siper 4 kaki pun pd aku dh ckup... aku pkai yg super 4 kaki tu la skrg ni... irridium utk campro kat tmpat aku mcm ssh nk cri2... ada irridium tp kedai tu bg yg ada ring pulak... utk kete 2.0 tu.... last2 pkai 4 kaki pun dh sedap jgk....

      Padam
  23. aku dah tukar extrac 4-2-1 n pakai k&N drop in filter...memang ade perubahan positifnya..kalo pakai plug 4 kaki ape positifnya..nak try gak ni..cari kedai accesories ke kedai spare part..nak kabo macammane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. spark plug 4 kaki leh tmbah sedikit respon bro... cari kat kedai spare part... kabo je spark plug 4 kaki utk campro.. mesti diaorg tau punye...

      Padam
  24. salam..
    1)nape pedal minyak bergegar pada rpm tertentu..
    2)brek akan lebih mencengkam ke lepas skimming..

    mohon tunjuk ajar..

    BalasPadam
  25. wslm...
    jawapan :-

    1- mgkn kete tuan masih standart lg kot... hehehe...
    2- disc klo skim klo ada mslh bengkok je... klo xde xperlu buat membazir je... mencepatkn tempoh hayat disc... jln mudah nk brek lbh cengkam tambahkn kuasa pam brek dgn meng'upgrade' servo asal kpd double layer... brake pad cb pkai jenama bendix hrga spasang dlm rm 130 siap psg...

    BalasPadam
  26. Salam..
    Bro tmpg tye..knpe lpas aku tkar extractor
    4 2 1 byi kt extractor dpn byi kuat ye?org kdai ckp xde bocor..die ckp sbb paip baru so byi die kuat cket..lame2 okela..btul ke?
    Mintak pendapat cket..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. biase klo pkai jenis extractor jenis besi putih mcm aku mmg mcm ada bunyi berdesing ckit sbb mgkin nipis extractor tu... klo jenis tebal atau stainlessteel tu mgkn lebih senyap... aku dh brape thn pkai tp bunyi tu msih ada... ala2 superbike bunyinye... hehe....

      Padam
    2. masa tarik ada tak bunyi desing tu bro?

      Padam
    3. yup... klo bukak tingkap lepas tu drive dekat ngn tepi dinding dengo la jugak...

      Padam
  27. salam bro tumpang tanye, kalau tukar extractor 4 2 1 ni, ada kesan negatif tak terhadap enjin?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.... xde bro... ok je... efek negatif mgkn nnt nk upgrade performance lg... hehe...

      Padam
  28. salam..saya baru je tukar extractor 4-1..performance ok.minyak lg jimat bila long distance.bunyi lbih garang...tapi masalah saya, bila jalan waktu pagi dgn kelajuan maintain dlm 90km/j temperature enjin akan turun dari paras normal.kenapa ye??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... bgusla tu temp turun... tp brape bacaan yg ditunjukkan?

      Padam
  29. temperature turun smpai takuk yg pertama..50degree celcius..xde effect pape kepada enjin ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow... biase bacaan normal 80 'c... selagi lampu check engine kat meter x nyala lg kre ok lg la tu...

      Padam
  30. catcon tu u bawa blik ke bro? kalau tinggal di kedai, untung la kdai tu ambil catcon tu.. kalau belah 2 ada "besi-besi" bernilai dlm tu.. "Because of the external location and the use of valuable precious metals including platinum, palladium, rhodium, and gold, converters are a target for thieves. The problem is especially common among late-model trucks and SUVs, because of their high ground clearance and easily removed bolt-on catalytic converters. Welded-in converters are also at risk of theft, as they can be easily cut off.[32][33][34] Thieves' techniques for fast removal of a converter, for instance using a portable reciprocating saw, can often damage other components of the car. Damage to components like wiring, or a fuel line, can have dangerous consequences." (sumber Wikipedia)

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhu... dah jual dah pun.... tolak murah2 je...

      Padam
  31. tumpang laluuu....
    bila buang catcon tuuu...pakai extractor 4-1 @ 4-2-1..lampu `chech engine` tx menyala kee....sbb
    catcon dah txada....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sepatutnya xmenyala sebab sensor yg asal dipasang semula... kne tgok balik bengkel pasang fit ke x sbb ada kes masa nk pasang balik sensor tu patah belah kepala... klo dia nk tipu buat2 xtau je...

      Padam
  32. salam bro nak tanya, dari segi fc mcm mane, sbb kalo ikt yg header asal kedudukan o2 sensor baca 4 silinder, bila tukar extractor ni kedudukan o2 sensor hanya baca 1 silinder jer, sbb ade pomen cdgkan untuk relocate o2 sensor kt bwh bila tukar extractor supaya bacaan lebih tepat, bagaimana pandangan saudara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, seingat aku sensor tu berada salah satu laluan extractor oem jugakkan... pada pandangan aku selagi lampu check enjin xmenyala tiada masalah yg timbul....

      Padam
    2. Mungkin ini cerita lama, walaupun check engine light tidak menyala kerana dua silinder OK, jika sesuatu terjadi kepada silinder yg tiada sensor mungkin sehingga engine meletup pun check engine light tidak menyala, catalytic converter digunakan bertujuan utk mengurangkan pembebasan gas gas toxic yg merbahayakan kehidupan, bayangkan jika ramai yg membuangnya, lagi pun walau tidak ADA undang undang Di Malaysia mewajibkan tetapi kita sebagai individual patut berasa bertangung jawab atas apa yg kita lakukan setidak tidaknya perasaan. Bersalah kepada anak cucu Dan tidakkah ianya berdosa ? Membinasakan bumi?

      Padam
  33. salam bro... bagi setup bes cket untuk sona aku bleh x? skg sume standart lagi just tukar muffler straight flow je jenama apexi... yg aku musykil nape sona kalo kite ram2 cket die bunyi lambat tangkap eh? xmcm wira abg aku ram bunyi pon best je, wlpn tukar muffler je.. ke sbb sona ni pakai elektronik xmcm wira or kete2 dulu yg pakai kabel? nk membakor pon cam xbest je... aku tanye pomen die kata sona enjin campro mmg cmtu.. die offer tukar extractor 421... baru perhhh nt... kete baku manual... huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... em, bab remp tu mmg mcm tu... kete conti class c pun sama jugak sbb dh guna throttle body eletronic. tukar extractor 4-2-1 membantu enjin kereta lebih respon... klo manual 1 tbg tgh dh ckup kot... aku auto pkai 2 tabung tengah...

      Padam
    2. ooo.,,maknanya aku kena tukar extractor 421 ngn tabung tgah lagi la skg? paip xpayah tukar kan? umm... nk puas hati punya pasal.. rabak lagi la poket..hehehe....

      Padam
    3. kete standart xpayah usik paip... klo nak tuko pun saiz yg sama... tp membazir klo yg lama masih boleh pakai... klo rasa xsedap lagi lepas ni leh la tanam citer2 beli kereta baru turbo.... macam enjin campro cfe ke.... confirm puas hati...

      Padam
  34. Salam maaf tumpang lalu... Tnye skit.. aku baru beli kete proton saga flx...jdi skg aku nk pki 421... Ok ke pki 421... klu dh pki 421 nk tkar ape lg.. maaf bdk baru bljr...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... klo low bajet tuko extractor 4-2-1 je pun dh mencukupi bro... klo ada lbh nk bg bunyi sedap tuko pulak mufler bass & tabung tengah...

      Padam
  35. Ptt atau tidak utk tkar extractor 4-2-1 pada kete baru?. ade owg ckp Jaminan kete akan trbatal btolke? utk jangka masa panjang ade masalah x pada enjin?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klo kereta baru utk jaga waranti tggu la sampai 2 tahun setengah ke baru tuko... aku pun dl tggu tempoh mcm tu bru usik macam2.... masalah pada enjin xde cm pada alam sekitar... tp ape ada hal... lori tu lagi la banyak kluokn asap beracun...

      Padam
  36. salam adakah 421 menjimat kan minyak?standart persona bpe laluan paip dye?skarang aku pkai rim 15 dh booking rim 17 adakan 421 membantu pick up kreta aku nati?mufler ape mr fakrul syorkan?ak nak yg bunyi nye sdharna jew..catcond ak dah tukar psang bullet...pas pasang 421 bullet tu boleh guna balik x?tabung tengah tu pasang lepas nenas ke atau sebelum...plzz explain

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, nk kata jimat ni benda subjektif... ssh nk ckp tp pd aku ada la sedikit jimatnya utk jangka masa panjang... laluan paip utk persona mmg ada 4 je laluannya... mufler cari s-flow harga 250 ke atas... test dl sblm confirm beli... tabung bullet tu xleh guna dh klo masuk extractor 4-2-1... tabung tengah pasang selepas nenas....

      Padam
  37. Asalam tuan blog.. keta saya saga flx se.. so, nak minta pendapat sikit, nak tukar extractor p 4-1.. then nak minta pendapat tuan, apa lg saya boleh bikin dekat sistem ekzos keta sy.. nak kc power lg ba.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... ok dah tu extractor tuko dr standard... tambah bullet 1 biji & mufler s-flow base sound dah tip top... paip ekzos xpayah usik...

      Padam
    2. Masalah lg satu tuan, kat tempt saya ni susah tul nak cari extractor tuk keta saya.. so, pomen tu cadangkan tukar catalyc conveter dgn paip yg menyerupai catalyc juga tp dalam nya xda saringan n kosong.. so, apa pendapat tuan?

      Padam
    3. em, klo kosnya kurang dari seratus boleh la... tempat aku dulu dah seratus lebih... tu yg alang2 baik tuko extractor terus...

      Padam
  38. Salam bro, ape beza pkai 2 atau 3 tabung/bullet tgh? utk persona iafm auto extractor 4-1.. Thanks

    BalasPadam
  39. Salam bro..klau persoa sv mt de efek xpd enjin jika pkai4-2-1.?

    BalasPadam
  40. Campro cps engine auto buang menatang catalytic converter ni ok X? Performance camne?

    BalasPadam
  41. Aku tgk kat facebook (exss work) pakar ekzos campro ni diorg pakai 4-1.korang try tengok facebook dia byk gambar.

    BalasPadam
  42. nk beli air filter yg after market kt mane yer..kt kedai2 biase ada ke??.

    BalasPadam
  43. nk beli air filter yg after market kt mane yer..kt kedai2 biase ada ke??.

    BalasPadam
  44. assalamualikum... terima kasih untuk perkongsiaan. sebenarnya kalau tukar atau buang catcom tu mmg ade kesan pd kenderaan. bunyi akan kuat sedikit dr biasa. pickup akan bertambah. tp kereta akan kehilangan top. akan terasa bile di lebuh raya. extraktor 421 lebih baik utk top speed. 41 pula untuk pickup. namun tak la ketara sangat. harga yg saudara bg tu agak mahal. biasenye harga extraktor bwh rm300 siap pemasangan. kene rajin survay harga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila buang catcon mmg pick up cpt n rsa rngan psal gas2 mudah kluar sbab dh xde pnapis cm catcon dh. Bnyi kuat skit psal tukar Extractor. 4-2-1 aku pkai dkt satria manual yg body kompak 2 pick up mmg cm VTEC tpi TOP dkt highway mndatar lmbat je nk smpai top. Ko byagkan satria mnual body pndek pkai 4-2-1 top mndap je. Ni P.E aku pkai 4-1 pick up boleh than wlapun xshbat 4-2-1 tpi TOP cpat tau jap je dh naik 180km/j. Last aku tkan dpt 220km/j tau. Ok apa enjin aku msih N/A klau aku mdified g 300 plak naik haha. So dkt sni utk pick up tbaik 4-2-1 mnakala top 4-1 juz bullet/muffler tgah je main peranan utk Top n Pick up ni kata SC proton tpi xtau klau kreta ko auto sbaliknya pula klau pkai 4-2-1 cmne tpi aku manual pkai 4-1 mmg tbaik utk top. Extractor besi putih@alloy klau 4-1 RM160 je klau 4-2-1 RM200-250 kcuali stainless steel klau 4-1 RM200-240 4-2-1 RM300-350

      Padam
  45. Assalam.bole bagi cadangan tak tuk muffler tengah.bagus tukar yg macam mana ye.aritu tukar extractor dgn muffler belakang je.pomen cakap yg tengah tu macam da kosong da.

    BalasPadam
  46. Assalam.bole bagi cadangan tak tuk muffler tengah.bagus tukar yg macam mana ye.aritu tukar extractor dgn muffler belakang je.pomen cakap yg tengah tu macam da kosong da.

    BalasPadam
  47. Assalam.bole bagi cadangan tak tuk muffler tengah.bagus tukar yg macam mana ye.aritu tukar extractor dgn muffler belakang je.pomen cakap yg tengah tu macam da kosong da.

    BalasPadam
  48. Assalam.bole bagi cadangan tak tuk muffler tengah.bagus tukar yg macam mana ye.aritu tukar extractor dgn muffler belakang je.pomen cakap yg tengah tu macam da kosong da.

    BalasPadam
  49. salam bro.. Saya baru je lepas tukar extractor 4-1.. exora CPS Auto.. pick up mmg mencanak tp minyak pulak larap.. biasanya full tank boleh pergi kurang lebih 400KM tp lps guna extractor tu minyak full tank boleh guna smpai 360km je pastu nk kena isi semula.. cuma tukar extractor 4-1 tu je.. lain x kacau.. ade x cara nk jimatkan skit minyak??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena masuk tabung tengah jenis oval. Masuk 2 cukup. Pickup dgn fuel consumption terbaik bro. Nak lagi sedap masuk 3 tabung terus. Engine senyap takde meraung.

      Padam
  50. Maaf tumpang komen..seronok membaca...biasa stage 1 modi buat
    1: open port @ drop filter in...rekmen jenis K&N dengan apexi
    2: buang catcon @ tabung catalyst
    3: mufler guna straight pipe
    4: plug irridium

    Ni pun dh rasa beza...tp klo selalu ram atau bawa laju mmg minyak banyak larap gak la...klo guna S-flow pon cantik..pickup ada & lajak pun ada. Ni cite tanpa buat extractor


    Extractor ni
    4-2-1 bagus utk pickup
    4-1 bagus utk lajak dan kegunaan biasa

    Jika mufler lak
    S- flow ni bagus utk lajak dan kegunaan biasa % straight pipe utk pickup

    Tabung tengah cari yg tribulation dan amat sesuai utk apa juga jenis mufler yg digunakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab open port/drop in airfilter aku kurang stuju bgi kreta NA psal udara byak pun tpi api n petrol stndart xguna gak xdpat bakar@manfaat dengan baik utk enjin. Nti plug cpat kong,rsa sebu,pick up je kuat top lembap.

      Bab ekzos aku spendapat ngn pnerangan ko. Mmg btul 4-2-1 utk pick up n 4-1 utk kgunaan biasa & top end tbaik. S flow pun sma gak. Straight flow juz pick up tpi top mdatar utk kreta NA ni. Mnyak je lebih top hancur mnyak pun byak.

      Padam
  51. Salam bro..sy nk cuba2 main kereta..kereta persona sy bru lpas tukar manifold gen2 + tabung tengah + muffler..soalanya,extractor mne yg sedap pkai 421 or 41..lepas 2 timing kereta kne setting balik ea?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Campro biasa 4-1 cukup dah bro. Tabung tgh jenis oval 2biji. Confrm minyak jimat dan torque pun sedap. Top speed jgn cakapla. Teman dah buat dan hasil nya sgt berpuas hati.

      Padam
  52. salam..sy nk pkai 421,tp byk kdai sy tya diaorang ckap campro x sdap pkai 421..diorang cdangkn tkar pnapis asap tu je,still 41stantard kilang..btol ke?..mntak huraian dri yg brpengalaman plez..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Campro pakai 4-1 je. Masuk 2 tabung tgh jenis oval. Minyak jimat. Top pergi. Torque pun sedap. try tgk exss work punya fb. teman dah buat dan hasilnya sgt berpuas hati. Nak info lebih lanjut boleh pm. Jgn bazir duit ikut dgr ckp org. Buat research terlebih dahulu. Harap berbelanjalah secara bijak dlm pembikinan dalam sistem ekzos. Teman ckp sbb belajar dr pengalaman. Byk dah perabih duit. Last sekali dpt juga sistem ekzos yg betul.

      Padam
  53. Salam.. Yawausinfa, extractor 4-1 tu untuk campro manual atau auto?

    BalasPadam
  54. Salam..yawausinfa..teman pakai extractor 4-1 utk gen2..muffler straight flow..hks..outlet 3inci..sblm tukar mufler pikup kurg..top 180km..blh tekan lg rsenye..jd nk upgrade bullet tengah..elok pakai jenis ape??bg lg power..

    BalasPadam
  55. Salam bro..nak tanya..saya guna exora cps auto..dah tukar 421 extractor pickup tu dah ada lah...exzos pulak berdesing aje bunyinya..kena tambah tabung tengah jugak ke..untuk kasi kurang sikit bunyi desing tu...lagi satu org cakap tambah surbo fan tu adalah jimat minyak sikit ..lagi kuat adalah..mohon pandangan bro...kalau perlu buka campak buang kelaut aku buang..sakit ati la pulak
    ..heheheh..nizam..

    BalasPadam
  56. Aku pakai proton persona dan aku nk tukarkan mufler straight flow...boleh ke just tukar mufler dan berapa harga yang biasanya untuk tukar mufler tu...

    BalasPadam
  57. Biar aku tlog jwab.

    Betul cakap YAWAUSINFA campro mmg ssuai pkai 4-1 lebih2 g klau mnual bbnding enjin proton lama yg mitsu pnye kluaran elok pkai 4-2-1 sebab spec campro kuasa power wlapun ada yg HP (horse power) kecil tpi kuasa besar sebab campro skang smua 16V DOHC bbnding mitsu dlu hnya 16V pada 1.6cc ke atas n ada 2 plihan sma ada SOHC atau DOHC x sperti enjin CAMPRO smuanya 16V DOHC wlapun 1.3cc.

    Ok berbalik pada Tanpa nama (selasa 22 nov 2016)
    Klau kreta anda manual n anda pkai 4-1 mmg itu plihan yg tepat. Mmg pda low RPM bwah 3 agak kurag trasa tetapi bila RPM melebihi 3 kuasa smakin melonjak ketika itu. (Boleh rujuk keterangan blog pakar ekzos Zul). Upgrade bullet tngah akan mnambah lebih pick up justeru top pun tbaik. Boleh pkai dri apa2 jnis juz jnis mlambangkan kualiti n ketahanan ssuatu bahan shaja x mlibatkan power atau x.

    Tanpa nama (isnin 9 jan 2017)
    plihan anda 4-2-1 ye? Mmg ssuai utk knderaan auto juz pada low n ptengah RPM je rsa ok tpi top agak mndatar sdkit. Jika anda juz guna utk daily shja mmg plihan bijak juz jika anda suka travel tiap2 minggu/hjug bulan/kje jauh elok pkai 4-1. Jika tukar bullet (tbug tgah) bnyi akan smakin kuat sdikit sbb muffler ori telah dtukar kpda jnis bullet. Bullet bnyi akan mampat sdikit lebih2 g smasa kita mnarik speed. Jika nk snyap jgn tukar muffler blkag kpda straight flow. Kekalkan standart. Surbo/simota twin turbo fan & sewaktu ngan nya xmemberi apa2 fnction sbnarnya. Hrga pun agak mhal tetapi cuma berfungsi semasa klajuan bwah 100km/j sja bgi jimatkn sdikit myak tpi apabila top pnggunaan mnyak smakin bnyak ngn kuasa yg mendap serta sewaktu nk memotong pun trasa sebu n berat serta minyak yg kuat. Elok pkai sja stndart ori. Kbiasaanya yg tukar ni jika setting petrol n api dh ubah suai besar skit baru ssuai pkai utk sdut udara lebih utk pmbakaran. Jika sistem yg sya mksudkan tdi msih stndart pkai shja yg ori jgn ubah.

    syafidzal mahdi
    Boleh je juz beza bnyi shja. Pick up pun juz sdikit je trasa tpi mnyak mybe kuat skit dri biasa klau guna utk daily. Klau nk best tukar muffler blkag ni tukar skali EXT n Bullet baru btul2 trsa pick up n top. 4-1 manual n bgi gmar high rev/travel jaln jauh mnakala 4-2-1 bagi auto lebih ssuai n bagi yg guna utk daily user g kje jarag high rev. Sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy 2 bulan lepas tukar 421- bullet cap ayam..muffler jasma ape tah yg tembak bawah punya..bunyi nok harom padu..pickup mmg tip-top sng je meter naik..kalau high way top kene amek masa sikit..tp tu lah bunyi berdesing skit lah ..ade cara ke nk kurang kn skit berdesing selain tukar muffler sebab syg pulak muffler tu bunyi rendam die bila rpm 4-5 tu layan hahah

      Padam
  58. Salam,tumapang tnya..sy tukar ext 4,2,1 dgn tabung tengah..dan muffler. Tapi bunyi dia rabak sangat lah..,jadi apa solution yg bagus utk kurangkan sikit bunyi dia tu..klu tabung tengah tu masuk yg standart balik ok ke.

    BalasPadam
  59. 4-2-1 utk top mmg amik msa lebih2 belakang pkai straight flow.Tukar kpda s flow utk snyap pas 2 extractor tukar stainless steel xde bunyi berdesing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunyi rabak sgt boleh je tukar stndart tbug tgah asal blik juz pick up kurang skitlah tpi top msih ada

      Padam
  60. slam nk tnya..sya bru tukat extractor 4-1 (besi putih)+twish bullet..blkang guna mufler standard jee..prsoalan sya..extractor tu kena balut ke (warp) tkut effect kat mtor kipas ke host radiator..

    BalasPadam