Nuffnang Ads

Khamis, 16 Februari 2012

DIY - Cara Untuk Kurangkan Bunyi Pada Dashboard Proton Persona

Salam sejahtera...

Dah lama aku tak buat post DIY. Kali ini aku ingin kongsikan cara atau kaedah untuk kurangkan bunyi pada dashboard Proton Persona. Fokus DIY ini lebih kepada pelapik di atas ventilation aircond.



   Pelapik tersebut pada model Gen 2 terdapat kemudahan jam, tetapi pada model Persona hanya kosong sahaja. Di bawah pelapik ini terdapat 4 klip besi yang memegang pada dashboard. Dari hasil pemerhatian aku selama beberapa ketika, aku membuat keputusan punca bunyi 'rattling' terutama apabila enjin kereta melahu pada kadar 2000rpm - 2200rpm adalah berpunca dari pelapik tersebut.

 Klip besi yang dimaksudkan punca bunyi rattling


   Ok... Langkah pertama adalah untuk membuka pelapik tersebut. Anda perlu :-

 Umpil ke atas dengan sedikit paksaan menggunakan kuku anda pada bulatan kuning di atas. Peringatan! Hati-hati... Jangan sampai klip jatuh dalam dashboard. Susah mahu cari nanti...

Kemudian, anda perlu cabut klip tersebut dan simpan. Selepas itu, anda perlu :-

Masukkan 2 biji span basuh pinggan yang masih dara (baru) dan disumbatkan secara paksa dicelah ruang kosong seperti gambar di atas. Di dalam ruangan tersebut terdapat kepingan plastik nipis yang boleh bersentuhan dengan ventilation aircond. Kemudian, gunakan sedikit double tape dan letakkan dengan kemas seperti gambar di atas. 

Akhir sekali anda letakkan semula pelapik tersebut tanpa menggunakan klip besi tadi. Bunyi rattling akan hilang!... Walaupun agak longgar tetapi bunyi rattling tiada. 

Selamat mencuba!!! Selamat Men 'DIY'!!!





29 ulasan:

  1. info yg bgus..trima kasih byk2 bro..sblum dh tk tahu nk bt ape dah...bleh try bt nnt ni...sbb persona sy bru je 3 bulan..dh kluar bunyi dekat dasbhoard,yg lain perfect..bunyi tu je yg mmgnggu jiwa...ape2 pun..nnti sy update comment lg...nk g bli span n double tape..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah try bt-bunyi dh kurang..tp still ada cikit2..bunyi tu dtg dr saluran econ tgh...bunyi tu kuat bila kipas econ dipasang laju...ape problem lg erk?bleh sape2 bg cdgan tak?

      Padam
  2. mmg bunyi yg tggal lg ckit tu ada tp jrg sgt.. biase time mlm kluo ckit bunyi tu... aku syak dekat dashboard tmpt dduk sblh kiri pemandu. time bunyi aku letak tgn terus snyap... cm aku xjmpe lg cara utk atasinye....

    mslh yg time aircond psg kuat kluo bunyi tu aku rse bilah blower tu... cb korg letak minyak pelincir super oil kat bilah2 tu... aku rse leh setel...

    ape2hal sharing is caring :)

    BalasPadam
  3. Aku pun nak cuba..aku baru jer pakai Persona seminggu...dah ada bunyi tuh. Tpi yg peliknya,bahagian tengah dan sebelah kiri pun bunyi jgk...masalah kiri tuh camana ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. masalah yg bunyi kat blah kiri klo time bunyi tu cb ko trunkn ckit tgkap kete.. tp jgn smpai msuk angin.. trun ckit je... klo x bunyi mslh yg tu aku lum setel lg... klo yg mcm kat post ni http://eilarazi.blogspot.com/2011/08/diy-cara-untuk-kurangkan-bunyi-dalaman.html ...leh cb dl... klo leh setel bgusla...

      Padam
    2. Lupa plak nak ckp...bunyi kat tengah dan kiri tuh sebenarnya kat bahagian dashboard jgk...camana bro ?

      Padam
    3. em, dh cb buat x ape yg aku cadangkan utk kurgkn bunyi yg post sblm ini? kat bahagian kiri tu dpt knalpasti x d mne punca bunyi sbb klo punca bunyi dr atas laci dashboard tu aku lum jmpe jln penyelesaian. klo yg kat tgh dashboard tu cb buang klip besi kat post ini...

      Padam
  4. bunyi kat dashboard tgh pemandu tu mmg mengganggu telinga time bawak 140KM keatas. aku dah antar SC 3 kali untuk bende ni. tp x penah setel. ades.

    BalasPadam
  5. Morning bro! Selain dashboard, kalau time driving ada2 je bunyi kat area belakang, cam bunyi bahagian penumpang belakang, kalau kena kat tempat jalan x rata, adalah bunyi cam "tak" "tak" "tuk" "tuk"... saya syak maybe bahagian dalaman pintu belakang... Bro ada kna tu jugak kn? Plz help, x suka la bunyi2 tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam... aku lebih syak tulg anjing kot yg dh rosak... kete aku pun ada bunyi ckit tp aku x replace lg... tggu dh teruk skit klo lalu bendul dh bunyi bru tuko...

      Padam
    2. kalu belakang bunyi,bahagian lock kerusi belakang dinding tidak kemas..kne tutup ngn kemas dan letak grease..cantik slalu..

      Padam
  6. Bro, ni pasal aircond plak. Selalunya aircond saya mmg ok la, tp adalah beberapa kali, kalau saya memandu long distance je, mesti tetiba angin dari ventilation dashboard tu berkurang, dan akibatnya, keadaan dalam kereta menjadi kurang sejuk dan kurang selesa sbb panas... Apa prob tu erk? Sbb masa check kat kedai aircond, diorang bgtau gas masih ok. Tu yg pelik... Plz help bro! Thx!

    BalasPadam
    Balasan
    1. em, kne kenalpasti klo kete aku ni klo set aircond pd pling minimum yakni pling sejuk aircond mcm xsejuk je... mcm angin je msuk... klo aku adjust setakuk ckit terus aircond msuk... aku syak controller aircond aku tu dh rosak ckit kot... mmg bab gas aircond tu aku smpai skrg lum topup2 lg.. penah check g kedai skali mmg kedai ckp xleh tmbh gas slagi gas yg asal dr kilang xhbs lg.... em, klo dh lme sgt pkai kete leh jgk tuko 1 tabung filter aircond dkat ngn radiator kedudukannya... stakat aku pkai kete ni 3 thn setengah aku lum tuko pun lg... hrga lbh kurg rm95 kat tmpat aku...

      Padam
  7. salam saudara saudari cikibumcikibum :-) nak tny cket,sy owner pesona, bru sebulan guna, mmang best la,puas hati, cuma sy tertny2 ada bunyi yg keluar melalui aircon tengeh, setiap kali kipas air berfungsi maka keluar la bunyi ssss,ssss,sssss bunyi nya sebiji mcm pam angin tu,,, apa punca nya? cuba bagi ilmu cket

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksud bro kipas radiator ke? em, xpenah dgo lak kes mcm ni... klo ada yg penah alami n dh setel mslh leh share....

      Padam
  8. bunyi halus je,dapat dengar bila off kn sistem audio.

    BalasPadam
  9. assalamualaikum..

    selepas saya cuba cara encik ni,hilang bunyi nya.trima kasih..tp kereta saya ada masalah dgn stereng bergetar.(kereta auto).bila saya masuk gear,stereng akan bergetar dan menghasilkan bunyi yg tidak menyenangkan.bila saya pegang steraneng tu baru la xde bunyi.bagai mana harus saya lakukan
    harap tuan dapat membantu..
    =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... hmmm... maaf lambat reply... masalah stereng gegar tu mmg aku xjmpe ape puncanya... kete aku pun mcm tu gak... xleh nk setel.... mgkn sbb tuko extractor kot dia jd mcm tu... sape ada yg prasan? aku syak je dl...

      Padam
    2. kereta,dah berapa tahun?mungkin engine mounting masalah.kerata saya lepas tukar mounting dah tak bergetar.

      Padam
    3. kete aku dh 4 thn... tuko mounting tu sume skali ke bro?

      Padam
  10. salam nak kongsi sikit...persona sy pun bunyi dri tengah lubang ai cond... dapat lenal pasti berpunca dari blower air cong bahagian tenga bawah dashboard... bila sy goyang2 kan blower (tak tau nama apa tp sy panggil blower maaf kalo salah) bunyi akan terhasil dan kita boleh dengar melalui lubang air cond tengah... sy setakat ni berjaya hilangkan bunyi tu (tak tau la nanti dia bunyi lagi).. caranya anda kena masukan kepala anda bawah dashboard kiri dan kanan, then ketatkan segala skru2 yang ada kat blower air cond bahagian tengah tu... sekuat2 nya... lepas tu try ler drive kat lopak2 hehehe... insyaAllah bunyi hilang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm... thanks atas perkongsian anda... lum berkesempatan lagi mencuba masukkn kepala bwh dashboard tu..... hehe

      Padam
  11. yg bunyi kt belakang 2 ko ckp tulang anjing kn?ak pon pk mcm 2..dh tukar pon.tp masih bunyi lg..apa ek mslh die?poning2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada beberapa lagi benda yg perlu diperiksa seperti contoh rear stabilizer... kecik je tp ada getah...

      Padam
  12. Hello2.. kereta saya pun sama ada pro macam ni...
    masalah kuar bunyi kat dashboard 2 bole antar kat kedai tak??

    BalasPadam
  13. kenapa aircon pesona gua x sejuk n radiator fan always running.. temp. keta ok.. keta bru pakai 3 blan..

    BalasPadam