Iklan

Sabtu, 18 Februari 2012

DIY - Cara Untuk Mengatasi Masalah Pendrive 'No Disk'

Salam sejahtera...

     Aku nak kongsikan suatu hari pada 17 Februari 2012, isteri aku membasuh pakaian seperti biasa pada hari Jumaat membasuh baju uniform kerja.Nak dijadikan cerita isteri aku ternampak pendrive aku dalam mesin basuh setelah membuang air basuhan.

Pendrive Aku yang dimaksudkan

    Apalagi, terkejutlah dia, terus ambil kain dan dilap supaya kering. Seterusnya dia cuba bukak pendrive itu di komputer dan menjadi, tak ada masalah untuk detect. Dia biarkan jela pendrive itu pada PC... Awal pagi aku nak tutup komputer nampak pendrive pada PC aku remove la ia.

    Esok paginya isteri aku memberitahu dia terbasuh pendrive aku. Dia cakap boleh bukak, boleh guna. Ok la aku tak marah apa-apa... Sekali aku cuba bukak, keluar pulak pemberitahuan 'No Disk In Drive C'. Perghhh... terkejut aku. Nak salahkan dia tak bolehlah sebab dia dah tolong basuh pakaian aku. Masalahnya dalam pendrive aku itu ada maklumat yang sangat penting dan susah nak dapat. Saiz fail penting itu lebih kurang 2gb.. Jenuh aku cuba pelbagai cara supaya ia boleh detect.

   Pelbagai cara hack yang aku cuba berdasarkan pada laman sesawang yang aku jumpa... Pendrive aku berkapasiti 8gb jenama kingston dan baru je dibeli. Kalau rosak macam itu je rasa macam galat sangat sebab tak puas pakai lagi.

Aku Cuba Buka Cover Body Pendrive

   Setelah aku hampir berputus asa dan cuba menerima hakikat bahawa pendrive aku itu rosak, aku tekad untuk buka cover pendrive tersebut dan aku basuh semula dengan span dan air. Aku tengok nampak seakan-akan logam pada cip berdaki. Jadinya aku basuh la bersih-bersih. Selepas itu aku lap dengan kain bersih dan biarkan kering. Sambil nak tunggu pendrive itu kering, aku solatlah dulu minta diberi ketabahan dalam dugaan ini. hehehe......

Main Body Pendrive Setelah Aku Basuh Semula (side1)


Main Body Pendrive Setelah Aku Basuh Semula (side2)

   Selepas selesai solat, aku pun pasang semula pendrive tersebut dan dengan segera aku pasang pada PC. Tanpa diduga, PC aku detect pendrive aku. Huh... lega betul aku.. Alhamdulillah...

   Bagi anda semua yang mempunyai masalah yang hampir serupa dengan aku bolehlah cuba cara dan kaedah yang agak berisiko ini sebagai langkah terakhir. Tapi, risiko tanggung sendiri yob!!!

Sekian, terima kasih

Tags : Pendrive tak detect, pendrive no media, Pendrive rosak




2 ulasan:

  1. hahah..terbaik! tumb ups..mmg kene ada steps solat dulu yea,mintak ketabahan hati..itu yg penting!

    BalasPadam